Çalışmanın amacı: Bu çalışmanın amacı, sigara bağımlılığıyla mücadele için tasarlanan eğitim yazılımlarının lise öğrencilerinin bilgi düzeylerine ve olumlu duygusal gelişimlerine etkisini araştırmaktır.
Materyal ve Yöntem: Araştırma deneysel araştırma modeli kullanılarak 10. sınıftaki iki sınıfta yürütülmüştür. Deney öncesinde her sınıfa 'Dumansız Bir Yaşam İçin' ölçeği kullanılarak ön test uygulandı. Web tabanlı eğitim yazılımı 'Sigaraya Değil Hayata Bağlan' (SDHB) iki ders saati boyunca öğrencilere sunuldu. Sunumun ardından ön testle aynı ölçek kullanılarak son test uygulandı. Her iki testten elde edilen veriler SPSS istatistik programı kullanılarak analiz edildi.
Bulgular: Bu araştırma sonucunda SDHB'nin lise öğrencilerinin bilgi düzeyine olumlu etki yaptığı (z = -4.042, p < .05, r = - 0.52) ancak duygudurum düzeylerine etkisinin olmadığı (z = -1,595, p > .05, r= - 0.20) sonucuna varılmıştır. Ancak cinsiyet durumunda kız öğrencilerin hem duygudurum (z = -2.08, p < .05, r = -0.35) hem de bilgi düzeylerine (z =-3.59, p < .05, r = 0.61) olumlu etki yaparken, erkek öğrencilerin duygudurum (z = -0.70, p > .05, r = 0.14) düzeylerine herhangi bir etkisi olmamıştır.
Önemli Vurgular: Araştırmanın bulguları, web tabanlı eğitim yazılımlarının öğrencilerin sigarayı bırakma konusunda bilgi ve duygudurum düzeylerini artırmada kısmen etkili olduğuna dair kanıt sağladı. Araştırmaların bu konu üzerine yoğunlaştırılması mevcut anlayışın geliştirilmesine katkı sağlayabilir.
Purpose: The objective of this study is to investigate the impact of educational software designed to combat smoking addiction on the knowledge levels and positive emotional development of high school students.
Design/Methodology/Approach: The study employed an experimental research model conducted in two 10th-grade classes. Prior to the intervention, a pre-test using the 'For a Smoke-Free Life' scale was administered to each class. The web-based educational software, 'Connect to Life, Not Cigarettes' (CLNC), was presented to the students during two course hours. A post-test was conducted after the presentation using the same scale as the pre-test. The data collected from both tests were analyzed using the SPSS statistical program.
Findings: As a result of this research, it was concluded that CLNC had a positive effect (z = -4.042, p < .05, r = - 0.52) on the knowledge level, but had no effect (z = -1,595, p > .05, r= - 0.20) on the mood levels of high school students. However, in the case of gender, while it had a positive effect on both the mood (z = -2.08, p < .05, r = -0.35) and knowledge levels (z =-3.59, p < .05, r = 0.61) of female students, it did not have any effect (z = -0.70, p > .05, r = 0.14) on the mood levels of male students.
Highlights: The findings of the study provided evidence that web-based educational software was partially effective in increasing students' knowledge and mood levels in quitting smoking. Concentrating research on this issue may contribute to the improvement of current understanding.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Educational Technology and Computing |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | July 25, 2025 |
Submission Date | January 16, 2024 |
Acceptance Date | July 25, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 33 Issue: 3 |