Development of Perceived Physical Literacy Scale for All
Year 2025,
Volume: 33 Issue: 4, 697 - 706, 11.10.2025
Hüseyin Sarıçam
,
Semih Yılmaz
Abstract
Purpose: The aim of this study is to develop a scale for the perception of physical literacy on individuals participating in local government recreation activities.
Design/Methodology/Approach: In order to establish the construct validity of the scale, a model was first created through Exploratory Factor Analysis (EFA) with the first sample group; Then, Confirmatory Factor Analysis (CFA) was conducted with the data collected from the second sample group.
Findings: In EFA, sample adequacy was found to be .924 (>.60) and Bartlett's test of sphericity was significant at the p <0.01 significance level. It is also seen that there are 3 factors with eigenvalues greater than 1, and the total variance they explain is 69.690%. A structure with a total of 19 items was obtained with a factor load value >.45. As a result of CFA, it is seen that the model is at a good level in all fit indices.
Highlights: The obtained scale has been shown to be a reliable and valid scale in determining the physical literacy people perceive in themselves.
References
-
Bursal, M. (2019). SPSS ile temel veri analizleri. Anı Yayıncılık.
-
Büyüköztürk, Ş., Akgün, Ö., Kahveci, Ö. & Demirel, F. (2004). The validity and reliability study of the Turkish version of the motivated strategies for learning questionnaire. Educational Sciences: Theory & Practice, 4(2), 207-239.
-
Büyüköztürk, Ş. (2005). Anket geliştirme süreci. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi,3(2), 1-19.
-
Büyüköztürk, Ş. (2009). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı: İstatistik, araştırma deseni, SPSS uygulamaları ve yorum (9. baskı). Pegem Akademi Yayıncılık.
-
Cairney, J.; Veldhuizen, S.; Graham, J.D.; Rodriguez, C.; Bedard, C.; Bremer, E.; Kriellaars, D. A Construct Validation Study of PLAYfun. Med. Sci. Sports Exerc. 2018;50, 855–862.
-
Can, A. (2017). SPSS ile bilimsel araştırma sürecinde nicel veri analizi (5. baskı). Pegem Akademi
-
Carl, J., Barratt, J., Töpfer, C., Cairney, J., & Pfeifer, K. How are physical literacy interventions conceptualized?–A systematic review on intervention design and content. Psychology of Sport and Exercise, 2022;58, 102091.
-
Çokluk, Ö., Şekercioğlu, G. & Büyüköztürk, Ş. (2010). Sosyal bilimler için çok değişkenli istatistik: SPSS ve LISREL uygulamaları. Pegem Akademi. Yayıncılık
-
De Vellis, R. F.(Ed.).(2017). Ölçek geliştirme kuram ve uygulamalar.Nobel.
-
Kan, A. & Akbaş, A. (2005). A study of developing an attitude scale towards chemistry. Mersin University Journal of the Faculty of Education, 1(2), 227-237.
-
Hills, A. P., Dengel, D. R., & Lubans, D. R. Supporting public health priorities: Recommendations for physical education and physical activity promotion in schools. Progress in Cardiovascular Diseases, 2014;57, 368–374. http://doi.org/10.1016/j.pcad.2014.09.010
-
Li, M. H., Sum, R. K. W., Sit, C. H. P., Liu Y. ve Li, R. Perceived and actual physical literacy and physical activity: A test of reverse pathway among Hong Kong children. Journal of Exercise Science & Fitness, 2021); 19(3), 171-177.
-
Longmuir, P. E., & Tremblay, M. S. Top 10 research questions related to physical literacy. Research quarterly for exercise and sport, 2016;87(1), 28-35.
-
Metin, M., Birişçi, S., Coşkun, K. & Kolomuç, A. (2012) A study on developing “basic computer use performance scale (BCUPS)” for primary students, Procedia Social and Behavioral Sciences, 46, 1771 –1775
-
Öncü H. (1994). Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme. Matser Basım San. Ve Tic. Ltd. Şti.
-
Pallant, J. (2020). Spss Survival Manual: A step by step guide to data analysis using ıbm spss. Routledge. (Çev.Balcı S. &Ahi B.)
-
Scherer, R. F., Luther, D. C., Wiebe, F. A. & Adams, J. S. (1988). Dimensionality of coping: Factor stability using the ways of coping questionnaire. Psychological Reports, 62(3), 763-770. https://doi.org/10.2466/pr0.1988.62.3.763
-
Seçer, İ. (2015). Spss ve Lisrel ile pratik veri analizi (Genişletilmiş 2. Baskı).Anı Yayıncılık.
-
Sum, R. K. W., Ha, A. S. C., Cheng, C. F., Chung, P. K., Yiu K. T. C., Kuo, C. C., Yu, C. K., & Wang, F. J. (2016) Construction andvalidation of a perceived physical literacy instrument for physical education teachers. PLoS ONE, 11(5), 1-10.
-
Whitehead, M. Physical literacy: Philosophical considerations in relation to developing a sense of self, universality and propositional knowledge. Sport, Ethics and Philosophy, 2007; 1(3), 281-298.
-
Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2016). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri(10. Baskı).Seçkin Yayıncılık.
Herkes İçin Algılanan Fiziksel Okuryazarlık Ölçeğinin Geliştirilmesi
Year 2025,
Volume: 33 Issue: 4, 697 - 706, 11.10.2025
Hüseyin Sarıçam
,
Semih Yılmaz
Abstract
Çalışmanın amacı: Yerel yönetimler rekreasyonu aktivitelerine katılanlar bireyler üzerinde fiziksel okuryazarlık algısına yönelik ölçek geliştirmek bu çalışmanın amacını oluşturmaktadır.
Materyal ve Yöntem: Ölçeğin yapı geçerliğinde öncelikle birinci örneklem grubuyla Açımlayıcı Faktör Analizi (AFA) yoluyla bir model oluşturulup; daha sonra ikinci örneklem grubundan toplanan verilerle Doğrulayıcı Faktör Analizi (DFA) yapılmıştır
Bulgular: AFA’da örneklem yeterliliği için .924 (>.60) ve Barlett küresellik testi p <0.01 önem düzeyinde anlamlı çıkmıştır. Ayrıca öz değeri 1’den büyük olan 3 faktörün olduğu görülmekte ve açıkladıkları toplam varyans %69.690’dir. faktör yük değeri >.45 olan toplam 19 maddelik bir yapı elde edilmiştir. DFA sonucunda uyum indislerinin tamamında modelin iyi düzeyde olduğu görülmektedir.
Önemli Vurgular: Elde edilen ölçek kişilerin kendilerinde algıladıkları fiziksel okuryazarlığı belirlemede güvenilir ve geçerli bir ölçek olduğu ortaya koyulmuştur.
References
-
Bursal, M. (2019). SPSS ile temel veri analizleri. Anı Yayıncılık.
-
Büyüköztürk, Ş., Akgün, Ö., Kahveci, Ö. & Demirel, F. (2004). The validity and reliability study of the Turkish version of the motivated strategies for learning questionnaire. Educational Sciences: Theory & Practice, 4(2), 207-239.
-
Büyüköztürk, Ş. (2005). Anket geliştirme süreci. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi,3(2), 1-19.
-
Büyüköztürk, Ş. (2009). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı: İstatistik, araştırma deseni, SPSS uygulamaları ve yorum (9. baskı). Pegem Akademi Yayıncılık.
-
Cairney, J.; Veldhuizen, S.; Graham, J.D.; Rodriguez, C.; Bedard, C.; Bremer, E.; Kriellaars, D. A Construct Validation Study of PLAYfun. Med. Sci. Sports Exerc. 2018;50, 855–862.
-
Can, A. (2017). SPSS ile bilimsel araştırma sürecinde nicel veri analizi (5. baskı). Pegem Akademi
-
Carl, J., Barratt, J., Töpfer, C., Cairney, J., & Pfeifer, K. How are physical literacy interventions conceptualized?–A systematic review on intervention design and content. Psychology of Sport and Exercise, 2022;58, 102091.
-
Çokluk, Ö., Şekercioğlu, G. & Büyüköztürk, Ş. (2010). Sosyal bilimler için çok değişkenli istatistik: SPSS ve LISREL uygulamaları. Pegem Akademi. Yayıncılık
-
De Vellis, R. F.(Ed.).(2017). Ölçek geliştirme kuram ve uygulamalar.Nobel.
-
Kan, A. & Akbaş, A. (2005). A study of developing an attitude scale towards chemistry. Mersin University Journal of the Faculty of Education, 1(2), 227-237.
-
Hills, A. P., Dengel, D. R., & Lubans, D. R. Supporting public health priorities: Recommendations for physical education and physical activity promotion in schools. Progress in Cardiovascular Diseases, 2014;57, 368–374. http://doi.org/10.1016/j.pcad.2014.09.010
-
Li, M. H., Sum, R. K. W., Sit, C. H. P., Liu Y. ve Li, R. Perceived and actual physical literacy and physical activity: A test of reverse pathway among Hong Kong children. Journal of Exercise Science & Fitness, 2021); 19(3), 171-177.
-
Longmuir, P. E., & Tremblay, M. S. Top 10 research questions related to physical literacy. Research quarterly for exercise and sport, 2016;87(1), 28-35.
-
Metin, M., Birişçi, S., Coşkun, K. & Kolomuç, A. (2012) A study on developing “basic computer use performance scale (BCUPS)” for primary students, Procedia Social and Behavioral Sciences, 46, 1771 –1775
-
Öncü H. (1994). Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme. Matser Basım San. Ve Tic. Ltd. Şti.
-
Pallant, J. (2020). Spss Survival Manual: A step by step guide to data analysis using ıbm spss. Routledge. (Çev.Balcı S. &Ahi B.)
-
Scherer, R. F., Luther, D. C., Wiebe, F. A. & Adams, J. S. (1988). Dimensionality of coping: Factor stability using the ways of coping questionnaire. Psychological Reports, 62(3), 763-770. https://doi.org/10.2466/pr0.1988.62.3.763
-
Seçer, İ. (2015). Spss ve Lisrel ile pratik veri analizi (Genişletilmiş 2. Baskı).Anı Yayıncılık.
-
Sum, R. K. W., Ha, A. S. C., Cheng, C. F., Chung, P. K., Yiu K. T. C., Kuo, C. C., Yu, C. K., & Wang, F. J. (2016) Construction andvalidation of a perceived physical literacy instrument for physical education teachers. PLoS ONE, 11(5), 1-10.
-
Whitehead, M. Physical literacy: Philosophical considerations in relation to developing a sense of self, universality and propositional knowledge. Sport, Ethics and Philosophy, 2007; 1(3), 281-298.
-
Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2016). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri(10. Baskı).Seçkin Yayıncılık.