COVID-19 salgını nedeniyle, okullar tüm dünyada yüz yüze eğitime ara vermek zorunda kalmış ve eğitim evde devam etmiştir. Bunun sonucunda da, milyonlarca öğrenci ve ebeveynleri, herhangi bir ön bilgi veya hazırlık olmaksızın acil uzaktan eğitime uyum sağlamak zorunda kalmıştır. Bu çalışma, ilkokul öğrencilerinin ebeveynlerinin COVID-19 dönemindeki deneyimlerini anlamak üzere nitel bir çalışma olarak tasarlanmıştır. Veriler, Türkiye'deki ebeveynlerle yapılan yarı yapılandırılmış görüşme yoluyla toplanmıştır. İçerik analizi sonucunda dört ana tema ortaya çıkmıştır; (a) ebeveynlerin deneyimleri, (b) sorunlar, (c) destek ve (d) aile ilişkileri. Sonuçlar, ebeveynlerin evdeki rutinlerinde, çocuklarının eğitimiyle ilgili rol ve sorumluluklarında ve aile ile ilişkilerinde çeşitli değişiklikler yaşadıklarını göstermektedir.
Due to the COVID-19 pandemic, schools were forced to suspend all face-to-face classes around the world and education occurred at home. Millions of students and their parents had to adapt to ‘emergency remote teaching’ (ERT) without any prior knowledge or preparation. This study, using a qualitative method with a phenomenological approach, was designed to understand parents of primary school students’ experiences during the ERT during the COVID-19. The data were collected through 15 semi-structured interviews with parents in Turkey. After content analysis, four major themes emerged: (a) parent experiences, (b) problems, (c) support, and (d) family relations. The results indicated that parents experienced various changes in their routines at home, roles and responsibilities related to their children’s education, and family relations.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Instructional Technologies |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | October 11, 2025 |
Submission Date | April 21, 2025 |
Acceptance Date | October 10, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 33 Issue: 4 |