Purpose: The aim of this study is to reveal the deficiencies in students' reading comprehension skills in the Turkish education system and to evaluate the importance of linguistics in Farabi's Ihsâu'l Ulûm from the perspective of modern education.
Design/Methodology/Approach: In the research, Farabi's “Ihsâu'l Ulûm”, PISA test results and various academic studies were used. By applying literature review and text analysis method, the data were evaluated with theoretical comparison and interpretation techniques.
Findings: It was found that students in Turkey scored below the OECD average in PISA tests in terms of reading comprehension ability. The main reasons for this situation were found as school type, socio-economic status, inadequacy of educational materials and discontinuity in the education system. It was also observed that al-Farabi considered the science of language as the basis of all sciences and emphasized that expressing and understanding thoughts correctly requires mastery of language rules. The views of al-Farabi, stating that grammar is prioritized over logic in education, serve as a guide in solving modern educational problems.
Highlights: In order to improve students' reading and comprehension skills, it is necessary to increase access to materials, update educational content with a focus on analysis and interpretation, and ensure continuity and stability in educational policies.
Bu çalışmanın amacı, Türk eğitim sisteminde öğrencilerin okuduğunu anlama becerilerindeki eksiklikleri ortaya koymak ve modern eğitim perspektifinden Farabi’nin İhsâu’l Ulûm’unda dilbilimin önemini değerlendirmektir.
Materyal ve Yöntem: Araştırmada Farabi’nin İhsâu’l Ulûm adlı eseri, PISA test sonuçları ve çeşitli akademik çalışmalar kullanılmıştır. Literatür taraması ve metin analiz yöntemleri uygulanarak, veriler yorum tekniğiyle değerlendirilmiştir.
Bulgular: Türkiye’de öğrencilerin PISA testlerinde okuduğunu anlama becerisi açısından OECD ortalamasının altında puan aldığı görülmüştür. Bu durumun başlıca nedenleri okul türü, sosyo-ekonomik durum, eğitim materyallerinin yetersizliği ve eğitim sistemindeki süreksizlik olarak belirlenmiştir. Ayrıca, Farabi’nin dil bilimini tüm bilimlerin temeli olarak gördüğü ve düşüncelerin doğru ifade edilip anlaşılmasının dil kurallarına hâkimiyeti gerektirdiğini vurguladığı gözlemlenmiştir. Farabi’nin, eğitimde mantıktan önce grameri önceliklendiren görüşleri modern eğitim sorunlarının çözümünde yol gösterici niteliktedir.
Önemli Vurgular: Öğrencilerin okuma ve anlama becerilerini geliştirmek için materyallere erişimin artırılması, eğitim içeriklerinin analiz ve yorum odaklı olacak şekilde güncellenmesi ve eğitim politikalarında süreklilik ve istikrarın sağlanması gerekmektedir.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education (Other) |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | October 11, 2025 |
Submission Date | May 21, 2025 |
Acceptance Date | October 10, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 33 Issue: 4 |