Kentler, toplumsal yaşamın sürdürüldüğü büyük ve kolektif yaşam alanlarıdır. Tarımsal olmayan üretimin yapıldığı, kontrol fonksiyonlarının toplandığı, belirli büyüklük, heterojenlik ve bütünleşme düzeylerine varmış bir mekan olan kent (Arslanoğlu, 2000, s. 13), toplumların bir arada yaşama gereksinimleri sonucu ortaya çıkmakta ve bu doğrultuda şekillenmektedir. Kentsel yaşamın sürdürülebilmesi adına kentte oluşturulan her türlü yapı, kentin bir parçası olarak mekana eklemlenmektedir. Mimari yapılar, peyzaj düzenlemeleri, yollar, meydanlar, parklar ve anıtlar gibi pek çok kentsel ögenin bir aradalığıyla kentin kendisi oluşmakta, ayrıca bu yapıların bir aradalığı da kentsel bir belleğin oluşmasına zemin hazırlamaktadır. Bu doğrultuda kent belleğini; kentlilerin belleğinde kente dair yer edinmiş görüntüler bütünü olarak tanımlamak mümkündür. Mimari ve çevresel düzenlemelerin yanında; kentliler tarafından oluşturulan ve kent mekanında sürekli olarak deneyimlenen tabela, yönlendirme ve bilgilendirme levhaları, giydirilmiş ulaşım araçları ve mekansal grafik düzenlemeleri gibi görsel iletişim ögeleri de, kent belleğini oluşturan önemli unsurlar olarak karşımıza çıkar.
Kent belleğine dahil olan görsel iletişim ögelerinin belirlenerek bu ögelerin doğru, anlaşılabilir ve bütünsel bir dille tasarlanmasının önemini vurgulamanın, kentli tarafından sahiplenilen ve kolay imgelenebilen kentlerin ortaya çıkmasına katkıda bulunacağı öngörülmektedir. Dolayısıyla araştırmanın amacı, kentsel belleği oluşturan unsurlardan olan görsel iletişim ögelerinin kent belleği içindeki yerinin vurgulanmasıdır. Araştırma literatür taramasına dayalı betimsel bir çalışmadır. Çalışmanın kentteki gündelik yaşamı kolaylaştıran görsel iletişim ögelerinin, kent belleğini oluşturan unsurlar arasındaki konumunun ve öneminin anlaşılabilmesi açısından önemli olacağı düşünülmektedir.
Cities are large and collective living spaces where the social life is pursued. The city, which is a place where non-agricultural production is made, control functions are gathered and reached certain levels of size, heterogeneity and integration (Arslanoğlu, 2000, s. 13), emerges as a result of the needs of societies to live together and shapes in this direction. All kinds of structures created in city in order to maintain urban life are added to the city as part of the place. The city itself is formed by the combination of many urban elements such as architectural structures, landscaping, roads, squares, parks and monuments, and the combination of these structures also paves the way for an urban memory. In this direction, it is possible to define the urban memory as a group of images about city that be in citizen's mind. Besides the architectural and environmental regulations; visual communication elements such as signage, guidance and information signs, wrapped transportation vechiles and spatial graphic arrangements, which are created by the citizens of the city and constantly experienced in the city space, are also important elements that make up the urban memory.
It is foreseen that emphasizing the importance of designing the visual communication elements of the urban memory with the correct, understandable and holistic way will contribute to the emergence of the cities that are owned by its citizens and easily imaginable. Therefore, the aim of the research is to emphasize the position of the visual communication elements which constitutes the urban memory, within the memory of the city. The research is a descriptive study based on the literature review. It is thought that the study will be important in terms of understanding the position and importance of the visual communication elements that facilitate the daily life in the city, among the elements that makes up the memory of the city.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | All Articles |
Authors | |
Publication Date | September 15, 2023 |
Submission Date | May 4, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 |
International Refereed and Indexed Journal of Urban Culture and Management | Kent Kültürü ve Yönetimi Uluslararası Hakemli İndeksli Dergi
Bilgi, İletişim, Kültür, Sanat ve Medya Hizmetleri (ICAM Network) www.icamnetwork.net
Executive Office: Ahmet Emin Fidan Culture and Research Center, Evkaf Neigh. No: 34 Fatsa Ordu
Tel: +90452 310 20 30 Faks: +90452 310 20 30 | E-Mail: (int): info@icamnetwork.net | (TR) bilgi@icamnetwork.net