Research Article
BibTex RIS Cite

Belediyelerin Kurumsal İletişiminde Sosyal Medya: Karadeniz Bölgesi Örneği

Year 2019, , 682 - 702, 15.12.2019
https://doi.org/10.35674/kent.640643

Abstract

Günümüzde geleneksel iletişim araçlarının yavaş yavaş
önemini kaybettiği onun yerine dijital ortamlarda kendini gösteren ve her geçen
gün yaygınlaşan sosyal medya mecralarının insanların hayatında yer aldığına
şahit oluyoruz. Sosyal medya ortamları sadece kişilerin değil ama aynı zamanda
kurumların da yapılanmalarında etkisini göstermekte, kurumsal iletişimin
gelişmesinde önemli bir enstrüman olarak karşımıza çıkmaktadır. Çalışmamızın da
konusu olan ve halka en yakın kurumlardan birisi olan belediyelerin hizmetlerinin
tanıtımında, vatandaşların talepleri, beklentileri, memnuniyet ya da
memnuniyetsizlikleri gibi nedenlerle çalışmalarında kurumsal iletişime ağırlık
verdikleri görülmektedir. Belediyelerin kurumsal iletişimden beklentileri ile
bu beklentilerin karşılanmasında sosyal medyanın sağlayacağı avantajlar
birbiriyle örtüşmektedir. Çalışmamızda, Karadeniz Bölgesinde yer alan 32
belediyenin kurumsal iletişimlerinde sosyal medya kullanımları içerik analizi
yöntemi ile incelenmiştir. Bu doğrultuda belediyelerin sosyal medya
hesaplarında 17 Eylül – 16 Ekim 2018 tarihleri arasında yaptıkları paylaşımlar
irdelenmiştir. Yapılan içerik analizi sonucunda, belediyelerin sosyal medya
kullanımına ilgi gösterdiği, kurumsal iletişimlerinde sosyal medyayı geleneksel
iletişim mecralarına benzer şekilde tek taraflı kullandığı görülmektedir.
Ayrıca sosyal medya mecralarının belediyeler tarafından sadece dış hedef
kitleye yönelik kullanıldığı,  kurum içi
iletişimde ise bu mecralardan faydalanılmadığı anlaşılmaktadır.

References

  • Arslan, Ş. (2014). Yerel Politikacıların Sosyal Medya Kullanımı: Büyükşehir Belediye Başkanlarının Günlük Sosyal Medya Kullanımlarının İncelenmesi. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Erciyes Üniversitesi/Sosyal Bilimler Enstitüsü/Halkla İlişkiler ve Tanıtım ABD, Kayseri.
  • Aydın, M. P. (2018). Belediyelerde Halkla İlişkiler Aracı Olarak Sosyal Medya Kullanımı: Büyükşehir Belediyelerinin Twitter Hesapları Üzerine Bir İnceleme. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Marmara Üniversitesi/Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Baltacı, A. (2017). Nitel Veri Analizinde Miles-Huberman Modeli. Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 3(1), 1-15.
  • Bonson, E., Torres, L., Royo, S., Flores, F. (2012). Local e-government 2.0: Social media and corporate transparency in municipalities, Government Information Quarterly, 29, 123–132.
  • Bortree, D. S., Seltzer, T. (2009). Dialogic strategies and outcomes: An analysis of environmental advocacy groups’ Facebook profiles, Public Relations Review, 35 (3), 317–319. doi.org/10.1016/j.pubrev.2009.05.002
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö.E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2009). Bilimsel Araştırma Yöntemleri (4. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Çetintaş, H. B. (2013). Bir Kurumsal İletişim Stratejisi Olarak Kurumsal Bloglar. (Yayınlanmamış Doktora Tezi). Selçuk Üniversitesi/Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.
  • Ertaş, H. (2015). Kamu Yönetiminde Sosyal Medyanın Kullanımı. Handan Ertaş (Ed.), Kamu Yönetiminde Sosyal Medya Kuramdan Uygulamaya içinde (s. 15-42). Konya: Palet Yayınları.
  • Erkek, S. (2016). Kamu Kurumlarında Sosyal Medya Kullanımı: Sağlık Bakanlığı Örneği. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 35, 141-150.
  • Gülaslan, T. (2018). Kamu Yönetiminde Sosyal Medya Kullanımı ve Yönetimi: Temel İlkeler ve Öneriler. (Yayımlanmamış Doktorda Tezi). Hacettepe Üniversitesi/Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Kaygısız, Ü., Sarı, S. (2015). Belediyelerin Sosyal Medya Kullanımı: Burdur Belediyesi ve Burdur İlçe Belediyeleri Üzerine Bir Araştırma, International Journal of Social Sciences and Education Research,1 (2), 309-317. Doi: 10.24289/ijsser.106417
  • Keskin, S., Tanyıldızı, N. İ. (2015). Kurumsal İletişimde Sosyal Medya Kullanımı: Türkiye’deki GSM Operatörlerinin Facebook Performansları Üzerine Bir İnceleme. Intermedia Internetional e-Journal, 2(2), ISSN: 2149-3669, s. 460-480.https://www.academia.edu/20012151/
  • Kripendorff, K. (2004). Content Analysis: An Introductiontoits Methodology. Los Angeles: Sage Publications
  • Koçak, A., Arun, Ö. (2006). İçerik Analizi Çalışmalarında Örneklem Sorunu. Selçuk Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 4 (3), 21-28. Retrieved from http://dergipark.gov.tr/josc/issue/19013/200754
  • Linvill, D. L., Mc.Gee, S. E., Hicks, L. K. (2012). Colleges’ and Universities’ Use of Twitter: A Content Analysis. Public Relations Review, 38 (4), 636–638. Doi:10.1016/j.pubrev.2012.05.010
  • Memiş, L. (2015). Yerel E-Katılımın Yeni Aracı Olarak Sosyal Ağlar: Facebook ve Twitter Örneği. Çankırı Karatekin Üniversitesi İ.İ.B.F. Dergisi, 5 (1), 209-242.
  • Omar, K., Scheepers, H., Stockdale R. (2014). Social Media Use in Local Government: An Australian Perspective. International Journal of Public Administration, 37 (10), 666-675. Doi: 10.1080/01900692.2014.903270
  • Rybalko, S., Seltzer, T. (2010). Dialogic Communication in 140 Charactersor Less: How Fortune 500 Companies Engage Stakeholders Using Twitter. Public Relations Review, 36 (4), 336–341. Doi: 10.1016/j.pubrev.2010.08.004
  • Sayılganoğlu, S. (2018). Kurumsal İletişim Bağlamında Belediyelerde Kurumsal Twitter Hesabı Kullanımı. ÇOMÜ Uluslararası Sosyal Bilimler Dergisi, 3 (2), 389-406. Doi: http://dx.doi.org/10.31454/usb.476919
  • Silen, D. (2015). Kurumsal İletişimde Yeni Bir Platform Olarak Sosyal Medya kullanımı: Üniversitelere Yönelik Bir Kurumsal İletişim Uygulaması (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Kadir Has Üniversitesi/Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Sobacı, M. Z., Köseoğlu, Ö. ve Karkın, N. (2015). Belediyelerde Sosyal Medya: Değişim İçin Yenilikçi Fırsatlar. İstanbul: Marmara Belediyeler Birliği Kültür Yayınları.
  • Şenyurt, G. (2016). Belediyelerin Halkla İlişkiler Uygulamalarında İnternetin ve Sosyal Medyanın Kullanımı; Konya Merkez İlçe Belediyeleri Üzerine Bir İnceleme, (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Selçuk Üniversitesi / Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.
  • Tarhan, A. (2012). Büyükşehir Belediyelerinin Sosyal Medya Uygulamalarına Halkla İlişkiler Modellerinden Bakmak. İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi, 35, 79-101. http://www.acarindex.com/dosyalar/makale/acarindex-1423903284.pdf
  • Yüksel, F. (2005). Bilgi Teknolojileri ve Yerel Yönetimler. Selçuk Üniversitesi Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 10, 247-259.
  • Zhou, L., Wang, T. (2014), Social Media: A New Vehicle for City Marketing in China, Cities, 37, 27-32. Doi: 10.1016 / j.cities.2013.11.006https://biruni.tuik.gov.tr/medas/?kn=95&locale=tr

Social Media in Institutional Communication of Municipalities: The Case of Black Sea Region

Year 2019, , 682 - 702, 15.12.2019
https://doi.org/10.35674/kent.640643

Abstract

Today, instead of the traditional communication tools
that have lost their importance, we are witnessing that the social media
channels that are becoming widespread in digital environments and which are
becoming more and more common every day take part in people's lives. Social
media environments are effective in structuring not only individuals but also
corporations and appear as an important tool in the development of corporate
communication. It is seen that the municipalities, which are the subject of our
study and one of the closest institutions to the public, give importance to
corporate communication in their activities due to the demands, expectations,
satisfaction or dissatisfaction of citizens. The expectations of the
municipalities from corporate communication and the advantages of social media
in meeting these expectations overlap. In our study, the use of social media in
corporate communications of 32 municipalities in the Black Sea Region was
examined by content analysis method. In this respect, the shares of
municipalities in their social media accounts between 17 September and 16
October 2018 were analyzed. As a result of the content analysis, it is seen
that municipalities show interest in the use of social media, and in their
corporate communications, they use social media unilaterally similar to
traditional communication channels. In addition, it is understood that social
media channels are used by the municipalities only for the external target
audience, and that these channels are not used for internal communication.

References

  • Arslan, Ş. (2014). Yerel Politikacıların Sosyal Medya Kullanımı: Büyükşehir Belediye Başkanlarının Günlük Sosyal Medya Kullanımlarının İncelenmesi. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Erciyes Üniversitesi/Sosyal Bilimler Enstitüsü/Halkla İlişkiler ve Tanıtım ABD, Kayseri.
  • Aydın, M. P. (2018). Belediyelerde Halkla İlişkiler Aracı Olarak Sosyal Medya Kullanımı: Büyükşehir Belediyelerinin Twitter Hesapları Üzerine Bir İnceleme. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Marmara Üniversitesi/Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Baltacı, A. (2017). Nitel Veri Analizinde Miles-Huberman Modeli. Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 3(1), 1-15.
  • Bonson, E., Torres, L., Royo, S., Flores, F. (2012). Local e-government 2.0: Social media and corporate transparency in municipalities, Government Information Quarterly, 29, 123–132.
  • Bortree, D. S., Seltzer, T. (2009). Dialogic strategies and outcomes: An analysis of environmental advocacy groups’ Facebook profiles, Public Relations Review, 35 (3), 317–319. doi.org/10.1016/j.pubrev.2009.05.002
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö.E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2009). Bilimsel Araştırma Yöntemleri (4. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Çetintaş, H. B. (2013). Bir Kurumsal İletişim Stratejisi Olarak Kurumsal Bloglar. (Yayınlanmamış Doktora Tezi). Selçuk Üniversitesi/Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.
  • Ertaş, H. (2015). Kamu Yönetiminde Sosyal Medyanın Kullanımı. Handan Ertaş (Ed.), Kamu Yönetiminde Sosyal Medya Kuramdan Uygulamaya içinde (s. 15-42). Konya: Palet Yayınları.
  • Erkek, S. (2016). Kamu Kurumlarında Sosyal Medya Kullanımı: Sağlık Bakanlığı Örneği. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 35, 141-150.
  • Gülaslan, T. (2018). Kamu Yönetiminde Sosyal Medya Kullanımı ve Yönetimi: Temel İlkeler ve Öneriler. (Yayımlanmamış Doktorda Tezi). Hacettepe Üniversitesi/Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Kaygısız, Ü., Sarı, S. (2015). Belediyelerin Sosyal Medya Kullanımı: Burdur Belediyesi ve Burdur İlçe Belediyeleri Üzerine Bir Araştırma, International Journal of Social Sciences and Education Research,1 (2), 309-317. Doi: 10.24289/ijsser.106417
  • Keskin, S., Tanyıldızı, N. İ. (2015). Kurumsal İletişimde Sosyal Medya Kullanımı: Türkiye’deki GSM Operatörlerinin Facebook Performansları Üzerine Bir İnceleme. Intermedia Internetional e-Journal, 2(2), ISSN: 2149-3669, s. 460-480.https://www.academia.edu/20012151/
  • Kripendorff, K. (2004). Content Analysis: An Introductiontoits Methodology. Los Angeles: Sage Publications
  • Koçak, A., Arun, Ö. (2006). İçerik Analizi Çalışmalarında Örneklem Sorunu. Selçuk Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 4 (3), 21-28. Retrieved from http://dergipark.gov.tr/josc/issue/19013/200754
  • Linvill, D. L., Mc.Gee, S. E., Hicks, L. K. (2012). Colleges’ and Universities’ Use of Twitter: A Content Analysis. Public Relations Review, 38 (4), 636–638. Doi:10.1016/j.pubrev.2012.05.010
  • Memiş, L. (2015). Yerel E-Katılımın Yeni Aracı Olarak Sosyal Ağlar: Facebook ve Twitter Örneği. Çankırı Karatekin Üniversitesi İ.İ.B.F. Dergisi, 5 (1), 209-242.
  • Omar, K., Scheepers, H., Stockdale R. (2014). Social Media Use in Local Government: An Australian Perspective. International Journal of Public Administration, 37 (10), 666-675. Doi: 10.1080/01900692.2014.903270
  • Rybalko, S., Seltzer, T. (2010). Dialogic Communication in 140 Charactersor Less: How Fortune 500 Companies Engage Stakeholders Using Twitter. Public Relations Review, 36 (4), 336–341. Doi: 10.1016/j.pubrev.2010.08.004
  • Sayılganoğlu, S. (2018). Kurumsal İletişim Bağlamında Belediyelerde Kurumsal Twitter Hesabı Kullanımı. ÇOMÜ Uluslararası Sosyal Bilimler Dergisi, 3 (2), 389-406. Doi: http://dx.doi.org/10.31454/usb.476919
  • Silen, D. (2015). Kurumsal İletişimde Yeni Bir Platform Olarak Sosyal Medya kullanımı: Üniversitelere Yönelik Bir Kurumsal İletişim Uygulaması (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Kadir Has Üniversitesi/Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Sobacı, M. Z., Köseoğlu, Ö. ve Karkın, N. (2015). Belediyelerde Sosyal Medya: Değişim İçin Yenilikçi Fırsatlar. İstanbul: Marmara Belediyeler Birliği Kültür Yayınları.
  • Şenyurt, G. (2016). Belediyelerin Halkla İlişkiler Uygulamalarında İnternetin ve Sosyal Medyanın Kullanımı; Konya Merkez İlçe Belediyeleri Üzerine Bir İnceleme, (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Selçuk Üniversitesi / Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.
  • Tarhan, A. (2012). Büyükşehir Belediyelerinin Sosyal Medya Uygulamalarına Halkla İlişkiler Modellerinden Bakmak. İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi, 35, 79-101. http://www.acarindex.com/dosyalar/makale/acarindex-1423903284.pdf
  • Yüksel, F. (2005). Bilgi Teknolojileri ve Yerel Yönetimler. Selçuk Üniversitesi Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 10, 247-259.
  • Zhou, L., Wang, T. (2014), Social Media: A New Vehicle for City Marketing in China, Cities, 37, 27-32. Doi: 10.1016 / j.cities.2013.11.006https://biruni.tuik.gov.tr/medas/?kn=95&locale=tr
There are 25 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Research Article
Authors

Cavit Yavuz 0000-0001-9279-1740

Yasin Duvan 0000-0002-8676-7151

Publication Date December 15, 2019
Submission Date October 31, 2019
Published in Issue Year 2019

Cite

APA Yavuz, C., & Duvan, Y. (2019). Belediyelerin Kurumsal İletişiminde Sosyal Medya: Karadeniz Bölgesi Örneği. Kent Akademisi, 12(4), 682-702. https://doi.org/10.35674/kent.640643

International Refereed and Indexed Journal of Urban Culture and Management | Kent Kültürü ve Yönetimi Uluslararası Hakemli İndeksli Dergi

Bilgi, İletişim, Kültür, Sanat ve Medya Hizmetleri (ICAM Network) www.icamnetwork.net

Executive Office: Ahmet Emin Fidan Culture and Research Center, Evkaf Neigh. No: 34 Fatsa Ordu
Tel: +90452 310 20 30 Faks: +90452 310 20 30 | E-Mail: (int): info@icamnetwork.net | (TR) bilgi@icamnetwork.net