In the short term from proclamation of the Republic
to 1950s, it is observed that architectural style efforts were consecutively
experienced in Turkey; from the architectural style called as the Ottomanism to
modern architecture adopting international canonical approach and to the
nationalization efforts trying to find the intersection of modern with the
local. According to Bozdoğan, there is a dangerous side to denominate and
divide these styles, which tries to progress by intensively criticizing its
predecessor into "three phases": Ignoring that there is the impulse
and motivation of nationalism and historicism in the country which is provided
by “building a nation”.
In this study, it is tried to question the problem
of nationalization of the modern style through aforementioned “impulsive” and
“motivating” forces during the era covering the foundation years of the
Republic called as the Early Republican Period. While, examining this, the
question whether the modern one can settle with the national one on permanent
basis is tried to be kept alive.
Cumhuriyetin ilanından 1950’lere kadar geçen kısa
sürede, Türkiye’de mimari üslup denemelerinin art arda yaşandığı görülmektedir;
Osmanlı canlandırmacılığı amacını taşıyan mimari üsluptan, uluslararası
kanonları benimseyen modern mimariye, oradan da modernin yerelle kesişimini
arayan millileştirme çabalarına. Her biri kendinden öncekini yoğun bir şekilde
eleştirerek ilerlemeye çalışan bu üslupları, isimlendirmenin ve “üç safha”ya
ayırmanın*, Bozdoğan’a göre tehlikeli bir yanı vardır: Ülkede, “ulus inşa
etme”nin verdiği, “milliyetçilik” ve “tarihselcilik” itici gücü ve motivasyonun
olduğu gerçeğinin atlanması.
Bu çalışmada Erken Cumhuriyet Dönemi olarak
adlandırılan ve Cumhuriyetin kuruluş yıllarını kapsayan dönemde, yukarıda
bahsedilen “itici” ve “motive edici” güçlerle modern olanın millileştirme
sorunsalı sorgulanmaya çalışılmıştır. Bu irdeleme yapılırken, sürekli modern
olanın milli olanla uzlaşıp uzlaşamayacağı sorusu canlı tutulmaya
çalışılmıştır.
* Cumhuriyet Dönemine ait tarihyazımında sıklıkla
karşımıza çıkan, Osmanlı canlandırmacılığına Birinci Ulusal Üslup, Uluslararası
üslubun örneklerinin görüldüğü döneme Yeni Mimari veya İnkilap Mimarisi,
millileştirme ve yerlileştirme çabalarının olduğu dönemin İkinci Ulusal Üslup
şeklinde isimlendirilmesi kastedilmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Architecture |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | June 15, 2019 |
Submission Date | February 13, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 12 Issue: 2 |
International Refereed and Indexed Journal of Urban Culture and Management | Kent Kültürü ve Yönetimi Uluslararası Hakemli İndeksli Dergi
Information, Communication, Culture, Art and Media Services (ICAM Network) | www.icamnetwork.net
Address: Ahmet Emin Fidan Culture and Research Center, Evkaf Neigh. No: 34 Fatsa Ordu
Tel: +90452 310 20 30 Faks: +90452 310 20 30 | E-Mail: (int): info@icamnetwork.net | (TR) bilgi@icamnetwork.net