2020 yılı başında başlayan pandeminin en büyük etkisi lojistik ve tedarik zincirleri üzerinde görülmüştür. Lojistik ve tedarik zincirinin en önemli düğüm noktalarından biri limanlardır. Bu çalışmada, Doğu Akdeniz bölgesinde bulunan Mersin Uluslararası Limanı ve diğer kıyı liman tesisleri 2013-2021 yılları arasındaki veriler kapsamında değerlendirilmiştir. Mersin limanı için regresyon analizi yöntemi kullanılarak pandemi dönemi olan 2020-2021 yılları için yük talep tahmini yapılmıştır. 2020-2021 yılları için yapılan yük talep tahminleri gerçekleşen rakamlarla karşılaştırılarak pandeminin etkisi değerlendirilmiştir. Regresyon analizinde limana gelen gemi sayısı (Vessel-V) bağımsız değişken, limanda yıllık elleçlenen konteyner miktarı (TEU 20 Feet’lik Konteyner) ve yıllık elleçlenen toplam yük miktarı (MT- Metrik Ton) bağımlı değişkenler olarak belirlenmiştir. 2020-2021 yılları için yapılan tahmin değerleri ile gerçekleşen veriler karşılaştırılarak pandeminin Mersin Uluslararası Limanı üzerindeki etkisi değerlendirilmiştir. Sonuç olarak, Mersin Körfezi'ndeki liman ve kıyı tesisleri V, MT ve TEU parametreleri üzerinden değerlendirildiğinde, pandemi sürecinin istatistiksel olarak anlamlı etkisinin olmadığını göstermiştir. Aksine, Mersin limanındaki yük hareketliliğinin arttığı, özellikle daha büyük gemilerin yanaşması ile limana gelen gemi sayısının düştüğü fakat gelen gemilerin tonajları arttığı için daha fazla konteyner (TEU) ve toplam yük elleçlendiği görülmüştür.
The biggest impact of the pandemic, which started at the beginning of 2020, was seen on logistics and supply chains. Ports are one of the most important nodes of the logistics and supply chain. In this study, Mersin International Port and other coastal port facilities which are in the East-Mediterranean were evaluated on a scope of data between 2013 and 2021. By using the regression analysis method for Mersin port, freight demand forecasts were made for the pandemic period 2020-2021. The impact of the pandemic was evaluated by comparing the freight demand forecasts made for the years 2020-2021 with the actual figures. In the regression analysis, the number of ships arriving at the port (V) was determined as the independent variable, the annual container (TEU - Twenty Equivalent Container Unit) handled at the port and the annual total cargo handled (MT – Metric Tonnes) were determined as the dependent variables. The impact of the pandemic on Mersin International Port was evaluated by comparing the estimated values for the years 2020-2021 with the actual data. As a result, when the port and coastal facilities in Mersin Bay were evaluated over V, MT and TEU parameters, it showed that the pandemic process did not have a statistically significant effect. On the contrary, it has been observed that the freight mobility in Mersin port has increased, the number of ships arriving at the port has decreased especially with the berthing of larger ships, but more TEU and total cargo have been handled as the tonnage of the incoming ships has increased.
Pandemic Mersin Port Coastal Facilities Statistical Analysis Basic Lineer Regression Analysis
Primary Language | English |
---|---|
Journal Section | All Articles |
Authors | |
Early Pub Date | October 13, 2022 |
Publication Date | December 15, 2022 |
Submission Date | June 14, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 15 Issue: 4 |
International Refereed and Indexed Journal of Urban Culture and Management | Kent Kültürü ve Yönetimi Uluslararası Hakemli İndeksli Dergi
Information, Communication, Culture, Art and Media Services (ICAM Network) | www.icamnetwork.net
Address: Ahmet Emin Fidan Culture and Research Center, Evkaf Neigh. No: 34 Fatsa Ordu
Tel: +90452 310 20 30 Faks: +90452 310 20 30 | E-Mail: (int): info@icamnetwork.net | (TR) bilgi@icamnetwork.net