Research Article
BibTex RIS Cite

Perception of Local People About Touristic Routes: Example of Thrace Vineyard Route

Year 2024, Volume: 17 Issue: 5, 1889 - 1901, 17.09.2024
https://doi.org/10.35674/kent.1439779

Abstract

The performance of the Thrace Development Agency in 2013 is the first vineyard route project of the "Thrace Vineyard Route Project". The aim of the study is to determine the perceptions of local people through metaphors about the Thrace Vineyard Route and other vineyard routes in the Thrace Vineyard Route, Edirne Vineyard Route, Gallipoli Vineyard Route, Kırklareli Vineyard Route and Tekirdağ Vineyard Route. Research data was collected from 100 local people living in the Thrace Vineyard Route between 02.01.2024-22.01.2024. As a result of the research, recorded metaphors regarding the Thrace Vineyard Route were classified under a total of 10 categories. These categories are respectively; These; gastronomic elements, touristic elements, nature elements, visual elements, cultural value elements, intangible elements, economic elements, family elements, emotional elements and artistic elements. The local people on the Thrace Vineyard Route generally have a hospitable and traditional lifestyle. Agriculture and viticulture on the Thrace Vineyard Route are important economic activities in the region. Some of the local people operate in these sectors. There is a positive consensus on the Thrace Vineyard Route, which is an old route open to the use of people living in the region.

References

  • Akdağ, G. (2015). Trakya bağ rotasını takip eden yerli turistlerin şarap turizmi deneyimleri. Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 3(4): 3-11.
  • Armesto Lopez, X. A. ve Martin, B. G. (2006). Tourism and quality agrofood products: an opportunity for the Spanish countryside. Tijdschrift voor Economische en Sociale Geografie, 97(2): 166-177.
  • Armstrong, S.L., Davis, H.S. ve Paulson, E.J. (2011). The subjectivity problem: Improving triangulation approaches in metaphor analysis studies. International Journal of Qualitative Methods, 10 (2): 151-163.
  • Çakır, A., Çiftçi, G. ve Çakır, G. (2017). Trakya turizm rotası projesi: Lezzet rotası üzerine bir değerlendirme. Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 5 (2): 194-205.
  • Çavuşoğlu, M. ve Çavuşoğlu, O. (2018). Gastronomi turizmi ve Gökçeada lezzet rotası. Güncel Turizm Araştırmaları Dergisi, 2(1): 347-359.
  • Demirkol, C., Salha, H. ve Cinnioğlu, H. (2016). Trakya Bağ Rotasına gelen turistlerin profilinin belirlenmesine yönelik bir araştırma. Balkan ve Yakın Doğu Sosyal Bilimler Dergisi, 2 (4): 109-121.
  • Ergüven, M. H. (2015). Gastronomy and wine tourism as a variety of special interest tourism: Thracian Vineyard. Turkish Studies, 10(10): 449-464.
  • Kıran, E. ve Kızılırmak, İ. (2022). Gastronomi Rotaları. Gastronomi deneyiminde rotalar ve festivaller. (Ed: Gülizar Akkuş). 53-55. Ankara: Nobel Yayın.
  • Köse, B. ve Çelik, S. A. (2017). Dünyada ve Türkiye’de bağcılık turizmi. Uluslararası Kırsal Turizm ve Kalkınma Dergisi, (2): 29-34.
  • Lakoff, G. ve Johnson, M. (1980). Metaphors we live by. Chicago, IL, London: University of Chicago Press.
  • Met, Ö. ve Arslan, C. (2017). Otel işletmelerinde gastronomi etkinlikleri: bir örnek olay analizi. Journal Of Tourism and Gastronomy Studies, 5(2): 50-63.
  • Schmitt, R. (2005). Systematic metaphor analysis as a method of qualitative research. The Qualitative Report, 10(2): 358-394.
  • Sormaz, Ü., Özkan, M., Akdağ, G. ve Özkanlı, O. (2019). Turizm işletmelerinin gastronomi festivalleri ve mutfak günleri etkinliklerine katılma durumları. Journal Of Tourism and Gastronomy Studies, 7(3): 1737-1752.
  • Soydaş, M. E. ve Gürler, M. (2019). Şarap turizmine yerel halkın bakış açısı: Hatay örneği. Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 7 (3):2274-2293.
  • Swiggers, P. (1984). Cognitive aspects of Aristotle's theory of metaphor. Glotta, 62(1-2): 40-45. JSTOR, www.jstor.org/stable/40266648 adresinden erişilmiştir.
  • Üzülmez, M. ve Akdağ, G. (2020). Gastronomi turizminde yeni tur rotaları: 3 A (AdanaAntep-Antakya) lezzet bölgesi. Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 4: 51-63.
  • Vatansever Toylan, N. ve Ertürk, K. C. (2021). Trakya bağ rotasında bulunan işletmelerin hizmet kalitesinin ölçümüne yönelik bir araştırma. Türk Turizm Araştırmaları Dergisi, 5(2): 1568-1588.
  • Xu S. Barbieri, C. Anderson D., Leung F. Y. and Rozıer-Rich S. (2016) Residents’ perceptions of wine tourism development. Tourism Management, 55: 276-286.
  • Yıldız, S. B. ve Polat, E. (2016). Yerel halkın Eskişehir’de düzenlenen festivallerin etkilerine yönelik algıları. Journal Of Tourism and Gastronomy Studies, 4(2): 40-62.

Turistik Rotalar Hakkında Yerel Halkın Algısı: Trakya Bağ Rotası Örneği

Year 2024, Volume: 17 Issue: 5, 1889 - 1901, 17.09.2024
https://doi.org/10.35674/kent.1439779

Abstract

Trakya Kalkınma Ajansı’nın desteklediği 2013 yılında başlatılan “Trakya Bağ Rotası Projesi” ülkemizdeki ilk bağ rotası projesidir. Çalışmanın amacı Trakya Bağ Rotası ve Trakya Bağ Rotasında yer alan diğer bağ rotaları olan Edirne Bağ Rotası, Gelibolu Bağ Rotası, Kırklareli Bağ Rotası ve Tekirdağ Bağ Rotası hakkında, yerel halkın algılarının metaforlar aracılığıyla tespit edilmesidir. Araştırma verileri, 02.01.2024-22.01.2024 tarihleri arasında Trakya Bağ Rotasında yaşayan 100 yerel halktan toplanmıştır. Araştırma sonucunda Trakya Bağ Rotası’na yönelik olarak geliştirilen metaforlar toplam 10 kategori altında incelenmiştir. Bu kategoriler sırasıyla; gastronomik unsurlar, turistik unsurlar, doğa unsurları, görsel unsurlar, kültürel değer unsurları, soyut unsurlar, ekonomik unsurlar, aile unsurları, duygusal unsurlar ve sanat unsurlarıdır. Trakya Bağ Rotasındaki yerel halk, genel olarak misafirperver ve geleneksel bir yaşam tarzına sahiptir. Trakya Bağ Rotasında tarım ve bağcılık, bölgede önemli ekonomik faaliyetlerdir. Yerel halkın bir kısmı bu sektörlerde çalışmaktadır. Bölgede yaşayanların istihdam olanaklarını elde ettiği bir rota konumunda olan Trakya Bağ Rotasına yönelik olumlu bir görüş birliği bulunmaktadır.

References

  • Akdağ, G. (2015). Trakya bağ rotasını takip eden yerli turistlerin şarap turizmi deneyimleri. Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 3(4): 3-11.
  • Armesto Lopez, X. A. ve Martin, B. G. (2006). Tourism and quality agrofood products: an opportunity for the Spanish countryside. Tijdschrift voor Economische en Sociale Geografie, 97(2): 166-177.
  • Armstrong, S.L., Davis, H.S. ve Paulson, E.J. (2011). The subjectivity problem: Improving triangulation approaches in metaphor analysis studies. International Journal of Qualitative Methods, 10 (2): 151-163.
  • Çakır, A., Çiftçi, G. ve Çakır, G. (2017). Trakya turizm rotası projesi: Lezzet rotası üzerine bir değerlendirme. Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 5 (2): 194-205.
  • Çavuşoğlu, M. ve Çavuşoğlu, O. (2018). Gastronomi turizmi ve Gökçeada lezzet rotası. Güncel Turizm Araştırmaları Dergisi, 2(1): 347-359.
  • Demirkol, C., Salha, H. ve Cinnioğlu, H. (2016). Trakya Bağ Rotasına gelen turistlerin profilinin belirlenmesine yönelik bir araştırma. Balkan ve Yakın Doğu Sosyal Bilimler Dergisi, 2 (4): 109-121.
  • Ergüven, M. H. (2015). Gastronomy and wine tourism as a variety of special interest tourism: Thracian Vineyard. Turkish Studies, 10(10): 449-464.
  • Kıran, E. ve Kızılırmak, İ. (2022). Gastronomi Rotaları. Gastronomi deneyiminde rotalar ve festivaller. (Ed: Gülizar Akkuş). 53-55. Ankara: Nobel Yayın.
  • Köse, B. ve Çelik, S. A. (2017). Dünyada ve Türkiye’de bağcılık turizmi. Uluslararası Kırsal Turizm ve Kalkınma Dergisi, (2): 29-34.
  • Lakoff, G. ve Johnson, M. (1980). Metaphors we live by. Chicago, IL, London: University of Chicago Press.
  • Met, Ö. ve Arslan, C. (2017). Otel işletmelerinde gastronomi etkinlikleri: bir örnek olay analizi. Journal Of Tourism and Gastronomy Studies, 5(2): 50-63.
  • Schmitt, R. (2005). Systematic metaphor analysis as a method of qualitative research. The Qualitative Report, 10(2): 358-394.
  • Sormaz, Ü., Özkan, M., Akdağ, G. ve Özkanlı, O. (2019). Turizm işletmelerinin gastronomi festivalleri ve mutfak günleri etkinliklerine katılma durumları. Journal Of Tourism and Gastronomy Studies, 7(3): 1737-1752.
  • Soydaş, M. E. ve Gürler, M. (2019). Şarap turizmine yerel halkın bakış açısı: Hatay örneği. Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 7 (3):2274-2293.
  • Swiggers, P. (1984). Cognitive aspects of Aristotle's theory of metaphor. Glotta, 62(1-2): 40-45. JSTOR, www.jstor.org/stable/40266648 adresinden erişilmiştir.
  • Üzülmez, M. ve Akdağ, G. (2020). Gastronomi turizminde yeni tur rotaları: 3 A (AdanaAntep-Antakya) lezzet bölgesi. Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 4: 51-63.
  • Vatansever Toylan, N. ve Ertürk, K. C. (2021). Trakya bağ rotasında bulunan işletmelerin hizmet kalitesinin ölçümüne yönelik bir araştırma. Türk Turizm Araştırmaları Dergisi, 5(2): 1568-1588.
  • Xu S. Barbieri, C. Anderson D., Leung F. Y. and Rozıer-Rich S. (2016) Residents’ perceptions of wine tourism development. Tourism Management, 55: 276-286.
  • Yıldız, S. B. ve Polat, E. (2016). Yerel halkın Eskişehir’de düzenlenen festivallerin etkilerine yönelik algıları. Journal Of Tourism and Gastronomy Studies, 4(2): 40-62.
There are 19 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Recreation, Leisure and Tourism Geography, Tourism Policy
Journal Section All Articles
Authors

Gencay Saatcı Savsa 0000-0002-7842-989X

Saniye Canpolat İmamoğlu 0009-0009-7006-0352

Publication Date September 17, 2024
Submission Date February 19, 2024
Acceptance Date June 13, 2024
Published in Issue Year 2024 Volume: 17 Issue: 5

Cite

APA Saatcı Savsa, G., & Canpolat İmamoğlu, S. (2024). Turistik Rotalar Hakkında Yerel Halkın Algısı: Trakya Bağ Rotası Örneği. Kent Akademisi, 17(5), 1889-1901. https://doi.org/10.35674/kent.1439779

International Refereed and Indexed Journal of Urban Culture and Management | Kent Kültürü ve Yönetimi Uluslararası Hakemli İndeksli Dergi
Information, Communication, Culture, Art and Media Services (ICAM Network) | www.icamnetwork.net
Address: Ahmet Emin Fidan Culture and Research Center, Evkaf Neigh. No: 34 Fatsa Ordu
Tel: +90452 310 20 30 Faks: +90452 310 20 30 | E-Mail: (int): info@icamnetwork.net | (TR) bilgi@icamnetwork.net