Maritime transportation has a high importance in world trade and cities that have ports. In this respect, Istanbul has a great advantage in urban maritime transportation with the help of its pier locations on the Asian and European sides. Passenger transportation of urban network is completed every day by multiple companies in Istanbul. This study aims to achieve possible patterns in urban transportation using the unsupervised learning method with the data obtained from the Istanbul Metropolitan Municipality Open Data Portal. Pattern analysis was completed using the K-means clustering algorithm. Moreover, the problem of determining the number of clusters has been evaluated with different methods. The results showed that information about the liner and passenger profiles could be obtained with small number of clusters. On the other hand, different cluster numbers revealed that liner profiles cloud be analyzed with higher cluster numbers effectively. In the study, passenger or carrier analysis was not carried out only on a pier basis. In addition, possible outcomes or inferences that can be used in future studies are mentioned.
Dünya ticaretinde ve deniz kıyısı olan kentlerin ulaşım seçeneklerinde denizyolu taşımacılığı yüksek bir öneme sahiptir. Bu bakımdan İstanbul, Asya ve Avrupa yakasında bulunan iskele konumları ile kent içi deniz taşımacılığında büyük bir avantaja sahiptir. İstanbul deniz ulaşım ağında yolcu taşıması birden çok firma ile her gün tamamlanmaktadır. İstanbul Büyükşehir Belediyesi Açık Veri Portalı’ndan elde edilen veri ile tamamlanan çalışmada gözetimsiz öğrenme yöntemi kullanılarak kent içi taşımadaki örüntüler tespit edilmeye çalışılmıştır. K-means algoritması kullanılarak tamamlanan çalışmada kümeleme analizi yapılmıştır. Aynı zamanda kümeleme çalışması için büyük öneme sahip olan küme sayısı belirleme sorunu farklı yöntemler ile değerlendirilmiştir. Yapılan çalışma sonucunda az sayıda küme sayısı ile analiz yapıldığında taşıyıcı ve yolcu profiline ait bilgilere ulaşılabileceği tahmin edilmiştir. Bununla beraber, yüksek küme sayısı ile analiz yapıldığında taşıyıcıya ait örüntülere ulaşılabileceği sonucuna varılmıştır. Çalışma sonucunda doğrudan iskele bazında yolcu ya da taşıyıcı analizi yapılmak yerine gelecek çalışmalara dayanak olabilecek çıkarımlardan bahsedilmiş ve uygun yaklaşımlar açıklanmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Marine Transportation |
Journal Section | All Articles |
Authors | |
Publication Date | March 15, 2025 |
Submission Date | September 20, 2024 |
Acceptance Date | January 6, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 18 Issue: 2 |
International Refereed and Indexed Journal of Urban Culture and Management | Kent Kültürü ve Yönetimi Uluslararası Hakemli İndeksli Dergi
Information, Communication, Culture, Art and Media Services (ICAM Network) | www.icamnetwork.net
Address: Ahmet Emin Fidan Culture and Research Center, Evkaf Neigh. No: 34 Fatsa Ordu
Tel: +90452 310 20 30 Faks: +90452 310 20 30 | E-Mail: (int): info@icamnetwork.net | (TR) bilgi@icamnetwork.net