The climate crisis is considered to be one of the biggest problems awaiting humanity on a global scale and makes its impact felt all over the world with climatic events such as floods, droughts, and fires that occur as a result of extreme temperatures and precipitation. In parallel with this crisis, the concept of climate journalism has recently gained importance. In this study, it was aimed to determine how the flood disaster that occurred in the United Arab Emirates (UAE) on April 16, 2024 was presented on online news sites broadcasting in different countries, at which points the news differed, and whether it had the characteristics of climate journalism. In this direction, 192 news articles published on news websites operating in the United States of America (USA), UAE, United Kingdom (UK), and Turkey were analyzed by content analysis method. As a result of the examinations, it was determined that a small number of news stories on the subject could be considered climate news and that there were differences between countries in terms of climate journalism. In particular, although the number of news articles published in the UAE, where the floods occurred, was quite high, the number of news linking it to the climate crisis remained low. These news articles mostly focus on the consequences of the flood and its effects on daily life. In Turkey, on the other hand, it is observed that news websites differ in terms of the presentation of the event and linking it to the climate crisis. Despite having fewer news articles, Western news sites have been found to associate the flood with the climate crisis more. Due to the climate crisis, such events are likely to occur frequently in the future. It can be said that the media should act as a bridge between scientists and society and bring the climate crisis to the agenda and make it more understandable.
İklim krizi, küresel ölçekte insanlığı bekleyen en büyük sorunlardan birisi olarak değerlendirilmekte ve tüm dünyada aşırı sıcaklık ve yağışlar sonucunda meydana gelen sel, kuraklık, yangın gibi iklimsel olaylarla etkisini hissettirmektedir. Bu krize paralel şekilde son zamanlarda iklim haberciliği kavramı önem kazanmıştır. Bu çalışmada 16 Nisan 2024 tarihinde Birleşik Arap Emirlikleri’nde (BAE) meydana gelen sel felaketinin farklı ülkelerde yayın yapan çevrimiçi haber sitelerinde nasıl sunulduğunun, haberlerin hangi noktalarda farklılaştığının ve iklim haberciliği niteliği taşıyıp taşımadığının belirlenmesi amaçlanmıştır. Bu doğrultuda Amerika Birleşik Devletleri (ABD), BAE, Birleşik Krallık (UK) ve Türkiye’de faaliyet gösteren haber sitelerinde yayınlanan 192 haber içerik analizi yöntemiyle incelenmiştir. Yapılan incelemeler sonucunda konuya ilişkin az sayıda haberin iklim haberi olarak değerlendirilebileceği ve iklim haberciliği bağlamında ülkeler arasında farklılıklar olduğu tespit edilmiştir. Özellikle selin yaşandığı BAE’de yayınlanan haber sayısı oldukça yüksek olmasına rağmen iklim kriziyle bağ kuran haber sayısı düşük kalmıştır. Bu haberler daha çok selin sonuçlarına ve gündelik yaşam üzerindeki etkilerine odaklanmaktadır. Türkiye’de ise haber sitelerinin olayın sunumu ve iklim kriziyle bağlantı kurma noktasında farklılaştığı görülmektedir. Batılı haber sitelerinin ise haber sayılarının düşük olmasına karşın seli iklim kriziyle daha fazla ilişkilendirdikleri görülmüştür. İklim krizi nedeniyle bu tip olayların gelecekte de sıklıkla yaşanması muhtemeldir. Medyanın bilim insanları ile toplum arasında köprü vazifesi görerek iklim krizini daha fazla gündeme getirmesi ve anlaşılır kılması gerektiği söylenebilir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Environment and Culture |
Journal Section | All Articles |
Authors | |
Early Pub Date | March 30, 2025 |
Publication Date | |
Submission Date | November 2, 2024 |
Acceptance Date | March 25, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 18 Issue: 3 |
International Refereed and Indexed Journal of Urban Culture and Management | Kent Kültürü ve Yönetimi Uluslararası Hakemli İndeksli Dergi
Information, Communication, Culture, Art and Media Services (ICAM Network) | www.icamnetwork.net
Address: Ahmet Emin Fidan Culture and Research Center, Evkaf Neigh. No: 34 Fatsa Ordu
Tel: +90452 310 20 30 Faks: +90452 310 20 30 | E-Mail: (int): info@icamnetwork.net | (TR) bilgi@icamnetwork.net