The aim of the research is to reveal the mediating role of self-efficacy in the effect of social capital on entrepreneurial intention among white-collar employees working in small and medium-sized enterprises (SMEs) in Kocaeli and to offer recommendations based on the findings.The main claim of the research is that social capital and self-efficacy contribute to the development of innovation and entrepreneurship culture in SMEs by positively affecting the entrepreneurial intentions of white-collar employees. This research is important because it increases entrepreneurship potential, supports economic development and supports innovative growth. The research population consist of white-collar employees working in SMEs across various sectors within the Kocaeli province. The sample was determined using convenience sampling and data were obtained through a questionnaire. A total of 300 questionnaires were administered and the resulting data were analyzed using ths SPSS v24.0 statistical software. The analysis was revealed that social capital has an effect on entrepreneurial intention, self-efficacy has an effect on entrepreneurial intention and self-efficacy has a mediating role in the effect of social capital on entrepreneurial intention. Although prior studies have examined the relationships between social capital, self-efficacy and entrepreneurial intention, studies investigating these three variables together remain limited. This research will contribute to the literature by analyzing the interplay among social capital, self-efficacy and entrepreneurial intention. Furthermore, understanding the effects of social capital and perceived self-efficacy on entrepreneurial intention may provide insights into the economic development and innovation processes. Based on the results of the research, it is recommended that potential entrepreneurs be supported through mentoring and coaching practices that enhance motivation and self-efficacy. Additionally, entrepreneurial ecosystems should be designed to foster elements of social capital and self-efficacy.
Social Capital Entrepreneurial İntention Self-Efficacy Entrepreneurial white-collar employees
Araştırmanın amacı, Kocaeli’de bulunan küçük ve orta ölçekli işletmelerde (KOBİ’ler) çalışmakta olan beyaz yakalı çalışanların sahip oldukları sosyal sermayenin girişimcilik niyeti üzerinde etkisinde öz yeterliliğin aracılık rolünü ortaya koymak ve elde edilen sonuçlar doğrultusunda öneriler sunmaktır. Araştırmanın temel iddiası, sosyal sermayenin ve öz yeterliliğin, beyaz yakalı çalışanların girişimcilik niyetlerini olumlu yönde etkileyerek, KOBİ'lerde beyaz yakalı çalışanların yenilikçilik ve girişimcilik niyetlerinin geliştirilmesine katkı sağladığıdır. Bu araştırma girişimcilik potansiyelinin arttırılması, ekonomik kalkınmaya destek sağlaması ve yenilikçi büyümeyi desteklemesi bakımından dolayı önemlidir. Araştırmanın evreni Kocaeli ili sınırları içerisinde farklı sektörlerde üretim yapan küçük ve orta ölçekli işletmelerde yer alan beyaz yakalı çalışanlardan oluşmaktadır. Örneklem kolayda örnekleme biçimiyle oluşturulmuş ve veriler anket tekniği kullanılarak elde edilmiştir. 300 anket uygulaması yapılmış, ortaya çıkan veriler SPSS v24.0 paket programı ile analizler tamamlanmıştır. Yapılan analiz ile birlikte, sosyal sermayenin girişimcilik niyeti üzerinde etkili olduğu, öz yeterliliğin girişimcilik niyeti üzerinde etkili olduğu ve sosyal sermayenin girişimcilik niyeti üzerinde etkisinde öz yeterliliğin aracılık rolünün olduğu sonuçları ortaya çıkmıştır. Sosyal sermaye, öz yeterlilik ve girişimcilik niyeti arasında ilişkileri inceleyen farklı çalışmalar yapılmış iken, bu üç değişkenin birlikte incelendiği çalışmalar sınırlı kalmıştır. Bu araştırma sosyal sermaye öz yeterlilik ve girişimcilik niyeti arasındaki ilişki incelenerek literatüre katkıda bulunacaktır. Ayrıca, sosyal sermaye ve öz yeterlilik algısının girişimcilik niyeti üzerindeki etkilerini anlamak, ekonomik kalkınma ve yenilikçilik süreçlerine ışık tutacaktır. Araştırmanın sonuçlarından yola çıkarak, girişimci adayları mentörlük, koçluk ile motivasyonları yükselterek öz yeterliliğini arttıracak şekilde yapılandırılmalıdır. Girişimcilik ekosistemlerinin sosyal sermaye ve öz yeterlilik unsurlarını destekleyecek şekilde tasarlanması gerekmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Sociology (Other) |
Journal Section | All Articles |
Authors | |
Early Pub Date | September 19, 2025 |
Publication Date | September 19, 2025 |
Submission Date | December 20, 2024 |
Acceptance Date | June 14, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 18 Issue: 5 |
International Refereed and Indexed Journal of Urban Culture and Management | Kent Kültürü ve Yönetimi Uluslararası Hakemli İndeksli Dergi
Information, Communication, Culture, Art and Media Services (ICAM Network) | www.icamnetwork.net
Address: Ahmet Emin Fidan Culture and Research Center, Evkaf Neigh. No: 34 Fatsa Ordu
Tel: +90452 310 20 30 Faks: +90452 310 20 30 | E-Mail: (int): info@icamnetwork.net | (TR) bilgi@icamnetwork.net