Research Article
BibTex RIS Cite

Sembol Yapılar Ve Kent Markalama: Kahramanmaraş Örneğinin İncelenmesi

Year 2025, Volume: 18 Issue: 5, 2702 - 2718, 19.09.2025
https://doi.org/10.35674/kent.1625660

Abstract

Kentler rekabet avantajı elde etmek ve sürdürülebilir tarzlar oluşturmak için farklılaşma yoluna gitmektedirler. Bu araştırmanın amacı bir kentin markalama sürecinde sembol yapıların rolü ve etkisine yönelik Kahramanmaraş’ın sembol yapılarının belirlenmesidir. Bu amaçla yerel halk ve şehirde ikamet eden çalışanlardan oluşan 426 katılımcıya iki açık uçlu soru yöneltilmiştir. Elde edilen verilerin SPSS (Statistical Package for Social Sciences) for Windows 25.0 ile sıklıkları hesaplanmıştır. Verilerden ilk ona giren yapıların sıklıklarına yer verilmiştir. Elde edilen sonuçlara göre ilk üç yapı belirlenmiş ve bunlar hakkında bilgi verilmiştir. Verilerin sıklık analizleri sonucunda birinci yapı olarak Maraş Kalesi, ikinci yapı olarak Maraş Ulu Camii (Cami-i Kebir) ve üçüncü yapı olarak Tarihi Maraş Kapalı Çarşısı tespit edilmiş ve bunlar hakkında bilgi verilmiştir. Gelecekteki araştırmacılar için öneriler ise, katılımcı olarak yerli ve yabancı turistlerle nitel ve nicel çalışmalar yapılmalıdır. Sembol yapıların taşıdığı anlamların belirlenmesi için etnografik çalışmalar ve sözlü tarih araştırmaları yapılabilir. Son olarak, dijital platformlarda ve sosyal medyada sembol yapıların tanıtımına yönelik içeriklerin etkisini ölçen çalışmalar yapılabilir.

Ethical Statement

Çıkar Çatışması: Yazar, bu çalışmada herhangi bir çıkar çatışmasının bulunmadığını beyan eder. Etik Kurul İzni: Bu makalede etik kurul iznine gerek yoktur, buna ilişkin ıslak imzalı etik kurul kararı gerekmediğine ilişkin onam formu sistem üzerindeki makale süreci dosyalarına eklenmiştir. Finansal Destek: Bu çalışmada herhangi bir finansal destek yoktur.

Supporting Institution

-

Project Number

-

Thanks

-

References

  • Aaker, D. A. (1996). “Measuring Brand Equity Across Products and Markets”. California Management Review, 38 (3).
  • Aaker, D. A. (1996). Building Strong Brands. Free Press.
  • Anholt, S. (2007). Competitive İdentity: The New Brand Management for Nations, Cities and Regions. Palgrave Macmillan.
  • Anholt, S. (2010). Places: Identity, Image and Reputation. Palgrave Macmillan.
  • Atalay, B. (1973). Maraş Tarihi ve Coğrafyası, İstanbul.
  • Berry, L. L. (2000). Cultivating Service Brand Equity. Journal of The Academy Of Marketing Science, 28(1), 128-137.
  • Birol, G. (2007). “Bir Kentin Kimliği ve Kervansaray Oteli Üzerinde Bir Değerlendirme”. Arkitekt Dergisi, Kasım-Aralık, 46-54.
  • Bloomfield, J. (2006). “Researching The Urban İmaginary: Resisting The Erasure Of Places”. European Studies: A Journal of European Culture, History and Politics, Vol. 23 No. 1, pp. 43-61.
  • Bozkurt, A. ve Tolga, B. (2023). “Maraş'ta Ticari Yapıların Tarihsel Dönüşümü: Yeni Bedesten ve Kapalı Çarşı Örneği [Historical Transformation of Commercial Structures in Kahramanmaraş: The Case of New Bedesten and Grand Bazaar]”. Tarih Vakfı Yurt Yayınları.
  • Bozkurt, T. ve Aksoy, E. (2023). “Kahramanmaraş Kapalı Çarşı”. Sanat Tarihi Dergisi, 32 (2), 7 11-739.
  • Büyükkılıç, S. ve Akgün, E. (2022). “Simgesel Yapıların Kent İmajına Etkisi: İstanbul Örneği. Kent Akademisi”, 15 (2), 345-360.
  • Castillo-Villar, F. R. (2016). “Urban İcons and City Branding Development”. Journal of Place Management and Development, 9 (3), 255-268.
  • de Chernatony, L. (2010). From Brand Vision to Brand Evaluation. Routledge.
  • El Hakeh, A. (2018). Between Branding and Identity, Re-imaging Historic Cairo. Technische University Darmstadt.
  • El Messeidy, R. (2019). “Architecture and City Branding: Role of Iconic Buildings”. Engineering Research Journal, 163, 144-155.
  • Eravşar, O. (2016). Anadolu'da Beylikler Dönemi Mimarisinde Ahşap Kullanımı. Konya: Selçuk Üniversitesi Yayınları.
  • Gönültaş, Z. (2018). Kahramanmaraş Camilerinde Süsleme, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Sanat Tarihi Ana Bilim Dalı, Türk ve İslam Sanatları Tarihi Bilim Dalı (Yüksek Lisans Tezi).
  • Gravari-Barbas, M. ve Graburn, N. (2020). “Heritage Tourism and Iconic Cities: The Impact of UNESCO Recognition on Local Branding”. Journal of Heritage Tourism, 15(5), 567-582.
  • Gül, M. ve Öztürk, A. (2021). “Kentsel Semboller ve Turist Deneyimi: Kapadokya Peri Bacaları Örneği”. Turizm Araştırmaları Dergisi, 5 (1), 78-94.
  • Hanna, S., Rowley, J. ve Keegan, B. (2021). “Place and Destination Branding: A Review and Conceptual Mapping of the Domain”. European Management Review, 18 (2), 105-117.
  • Helmy, M. (2008). Urban Branding Strategies and the Emerging Arab Cityscape: The İmage of the Gulf City.
  • Kahramanmaraş İl Kültür ve Turizm Müdürlüğü. Kapalı Çarşı. https://kahramanmaras.ktb.gov.tr/TR-152483/kapali-carsi.html Erişim Tarihi: 10. 03.2025
  • Kahramanmaraş Ulu Camii (Cami-i Kebir). https://kahramanmaras.bel.tr/kesfedin/maras-ulu-camii-cami-i-kebir Erişim Tarihi: 11. 05.2025
  • Kapferer, J. N. (2003). The New Strategic Brand Management. Kogan Page, London.
  • Kavaratzis, M. (2004). “From City Marketing to City Branding: Towards a Theoretical Framework for Developing City Brands”. Place Branding, 1, 58-73.
  • Kavaratzis, M. (2005). “Place Branding: A Review of Trends and Conceptual Models”. Marketing Review, 5 (4), 329-342.
  • Kavaratzis, M. ve Ashworth, G. J. (2005). “City Branding: An Effective Assertion of Identity or A Transitory Marketing Trick”? Tijdschrift Voor Economische an Sociale Geografie, 96 (5), 506-514.
  • Kaypak, Ş. (2011). “Küreselleşme Sürecinde Sürdürülebilir Bir Kalkınma İçin Sürdürülebilir Bir Çevre”. Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi, (1), 19-33.
  • Konyar, E. (2010). “İlk Tunç Çağı’ndan Orta Demir Çağı’na Kahramanmaraş”, Dağların Gazeli Maraş, İstanbul: YKY.
  • Kortan, E. (1999). Mimarlıkta Üslup ve Yapı: Yapıların Anlamı ve Toplumsal Yansımaları (1. baskı). Yapı Kredi Yayınları.
  • Kotler, B. P. (1997). “Patch Use by Gerbils in A Risky Environment: Manipulating Food and Safety to Test Four Models”. Oikos, 274-282.
  • Kotler, P. (1991). Marketing Management: Analysis, Planning and Control. Englewood Cliffs: Prentice-Hall.
  • Kotler, P. (2002). Marketing Places. Simon and Schuster.
  • Kotler, P. ve Pfoertsch, W. (2006). B 2B Brand Managementt: Hes Uccessd Imensionso of Business Brands. New York: Springer.
  • Kuban, D. (2007). Osmanlı Mimarisi. YEM Yayın.
  • Landry, C. (2012). The Creative City: A Toolkit for Urban Innovators. Earthscan.
  • Lynch, K. (1960). The Image of The City. MIT Press.
  • Okumuş, E. (2013). Maraş Kalesi: Kanuni Sultan Süleyman Dönemi Restorasyonu ve Evliya Çelebi'nin Kayıtları (1. baskı). Kültür Yayınları.
  • Öter, Z. ve Özdoğan, N. O. (2005). “Kültür Amaçlı Seyahat Eden Turistlerde Destinasyon İmajı: Selçuk- Efes Örneği”. Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi, 16 (2), 127-138.
  • Özkarcı, M. (2007). Türk Kültür Varlıkları Envanteri Kahramanmaraş 46, Cilt: 1, Ankara: Türk Tarih Kurumu.
  • Özkarcı, M. (2020). Kapalı Çarşı'nın Mimari Evrimi: 16. Yüzyıldan Günümüze Değişim ve Süreklilik [Architectural Evolution of The Grand Bazaar: Change And Continuity from The 16th Century to Present]. Kültür Yayınları.
  • Paköz, A. E. ve Oltulu, E. (2024). “Görsel Belgelerle Maraş Kalesi’nin Tarihi ve Önemi”. Kent Akademisi, 17 (3), 719-736.
  • Pike, S. (2009). Destination Branding: Managing Place Reputation. Elsevier.
  • Riza, M., Doratli, N. ve Fasli, M. (2012). “City Branding and Identity”. Procedia-Social and Behavioral Sciences, Vol. 35, 293-300.
  • Rizzi, P. ve Dioli, İ. (2010). “From Strategic Paning to City Branding: Some Empirical Evidence in İtaly”. Pasos Revista de Turismo i Patrimonio Cultural, 8, 39-49.
  • Sekaran, U. (2016). Research Methods for Business: A Skill Building Approach.
  • Selçuk, A. ve Akan, B. (2020). Kent Kimliği ve Mimari: Şehirlerin Sosyokültürel Yapısı (2. baskı). Bilge Kültür Sanat.
  • Shirvani Dastgerdi, A. ve De Luca, G. (2019). “Strengthening The City’s Reputation in The Age of Cities: An İnsight in The City Branding Theory”. City, Territory and Architecture, 6 (1), 2.
  • T. C. Kahramanmaraş Valiliği. Kahramanmaraş Kalesi. http://www.kahramanmaras.gov.tr/kahramanmaras-kalesi Erişim Tarihi: 10. 03.2025
  • Tektaş, N. ve Tektaş, M. (2018). “Üniversite Öğrencilerinin Şehir Markası Algısı: Bandırma Örneği”. Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 6 (ICEESS’18), 357-361.
  • Türkiye Kültür Portalı. Kahramanmaraş Kalesi. https://www.kulturportali.gov.tr/turkiye/kahramanmaras/gezilecekyer/kahramanmaras-kalesi Erişim Tarihi: 10. 03.2025
  • Varlı, B. (2011). Kent Markalaşması Sürecinde İletişim Temelli Faaliyetlerin Analizi: İstanbul 2010 Avrupa Kültür Başkenti Örneği. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Kocaeli: Kocaeli Üniversitesi SBE.
  • Yoo, B., Donthu, N. ve Lee, S. (2000). “An Examination of Selected Marketing Mix Elements and brand Equity”. Journal of the Academy of Marketing Science, 25 (2), 195-212.
  • Zenker, S. ve Braun, E. (2017). “Questioning The "Smartness" of Smart Specialization”. European Planning Studies, 25 (8), 1279-1293.
  • Zhang, H. ve Zhao, L. (2021). “Iconic Architecture and Urban Tourism: The Role of Social Media in Reshaping Visitor Perceptions”. Tourism Management Perspectives, 38, 100819

Symbolıc Structures and Urban Brandıng: A Case Study Of Kahramanmaraş

Year 2025, Volume: 18 Issue: 5, 2702 - 2718, 19.09.2025
https://doi.org/10.35674/kent.1625660

Abstract

Cities are seeking uniqueness to get advantage in a competitive world and develop sustainable environments. This study aims to determine the symbolic structures of Kahramanmaraş about the significance and influence of these structures in the city branding process. A survey including two open-ended questions was administered to 426 participants for this purpose. The frequencies of the acquired data were computed utilising SPSS (Statistical Package for Social Sciences) for Windows version 25.0. The frequency of the 10 most prominent structures from the data has been included. The findings indicated the identification of the top three structures, accompanied by relevant information. The frequency analysis of the data revealed Maraş Castle as the first structure, followed by Maraş Ulu Mosque (Cami-i Kebir) as the second, and the Historical Maraş Covered Bazaar as the third, with accompanying details supplied for each. Future scholars are advised to conduct qualitative and quantitative studies using both local and international visitors as participants. Ethnographic investigations and oral history research may be undertaken to ascertain the significances conveyed by the symbolic structures. Finally, research may be undertaken to assess the influence of content promoting landmarks on digital platforms and social media.

Project Number

-

References

  • Aaker, D. A. (1996). “Measuring Brand Equity Across Products and Markets”. California Management Review, 38 (3).
  • Aaker, D. A. (1996). Building Strong Brands. Free Press.
  • Anholt, S. (2007). Competitive İdentity: The New Brand Management for Nations, Cities and Regions. Palgrave Macmillan.
  • Anholt, S. (2010). Places: Identity, Image and Reputation. Palgrave Macmillan.
  • Atalay, B. (1973). Maraş Tarihi ve Coğrafyası, İstanbul.
  • Berry, L. L. (2000). Cultivating Service Brand Equity. Journal of The Academy Of Marketing Science, 28(1), 128-137.
  • Birol, G. (2007). “Bir Kentin Kimliği ve Kervansaray Oteli Üzerinde Bir Değerlendirme”. Arkitekt Dergisi, Kasım-Aralık, 46-54.
  • Bloomfield, J. (2006). “Researching The Urban İmaginary: Resisting The Erasure Of Places”. European Studies: A Journal of European Culture, History and Politics, Vol. 23 No. 1, pp. 43-61.
  • Bozkurt, A. ve Tolga, B. (2023). “Maraş'ta Ticari Yapıların Tarihsel Dönüşümü: Yeni Bedesten ve Kapalı Çarşı Örneği [Historical Transformation of Commercial Structures in Kahramanmaraş: The Case of New Bedesten and Grand Bazaar]”. Tarih Vakfı Yurt Yayınları.
  • Bozkurt, T. ve Aksoy, E. (2023). “Kahramanmaraş Kapalı Çarşı”. Sanat Tarihi Dergisi, 32 (2), 7 11-739.
  • Büyükkılıç, S. ve Akgün, E. (2022). “Simgesel Yapıların Kent İmajına Etkisi: İstanbul Örneği. Kent Akademisi”, 15 (2), 345-360.
  • Castillo-Villar, F. R. (2016). “Urban İcons and City Branding Development”. Journal of Place Management and Development, 9 (3), 255-268.
  • de Chernatony, L. (2010). From Brand Vision to Brand Evaluation. Routledge.
  • El Hakeh, A. (2018). Between Branding and Identity, Re-imaging Historic Cairo. Technische University Darmstadt.
  • El Messeidy, R. (2019). “Architecture and City Branding: Role of Iconic Buildings”. Engineering Research Journal, 163, 144-155.
  • Eravşar, O. (2016). Anadolu'da Beylikler Dönemi Mimarisinde Ahşap Kullanımı. Konya: Selçuk Üniversitesi Yayınları.
  • Gönültaş, Z. (2018). Kahramanmaraş Camilerinde Süsleme, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Sanat Tarihi Ana Bilim Dalı, Türk ve İslam Sanatları Tarihi Bilim Dalı (Yüksek Lisans Tezi).
  • Gravari-Barbas, M. ve Graburn, N. (2020). “Heritage Tourism and Iconic Cities: The Impact of UNESCO Recognition on Local Branding”. Journal of Heritage Tourism, 15(5), 567-582.
  • Gül, M. ve Öztürk, A. (2021). “Kentsel Semboller ve Turist Deneyimi: Kapadokya Peri Bacaları Örneği”. Turizm Araştırmaları Dergisi, 5 (1), 78-94.
  • Hanna, S., Rowley, J. ve Keegan, B. (2021). “Place and Destination Branding: A Review and Conceptual Mapping of the Domain”. European Management Review, 18 (2), 105-117.
  • Helmy, M. (2008). Urban Branding Strategies and the Emerging Arab Cityscape: The İmage of the Gulf City.
  • Kahramanmaraş İl Kültür ve Turizm Müdürlüğü. Kapalı Çarşı. https://kahramanmaras.ktb.gov.tr/TR-152483/kapali-carsi.html Erişim Tarihi: 10. 03.2025
  • Kahramanmaraş Ulu Camii (Cami-i Kebir). https://kahramanmaras.bel.tr/kesfedin/maras-ulu-camii-cami-i-kebir Erişim Tarihi: 11. 05.2025
  • Kapferer, J. N. (2003). The New Strategic Brand Management. Kogan Page, London.
  • Kavaratzis, M. (2004). “From City Marketing to City Branding: Towards a Theoretical Framework for Developing City Brands”. Place Branding, 1, 58-73.
  • Kavaratzis, M. (2005). “Place Branding: A Review of Trends and Conceptual Models”. Marketing Review, 5 (4), 329-342.
  • Kavaratzis, M. ve Ashworth, G. J. (2005). “City Branding: An Effective Assertion of Identity or A Transitory Marketing Trick”? Tijdschrift Voor Economische an Sociale Geografie, 96 (5), 506-514.
  • Kaypak, Ş. (2011). “Küreselleşme Sürecinde Sürdürülebilir Bir Kalkınma İçin Sürdürülebilir Bir Çevre”. Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi, (1), 19-33.
  • Konyar, E. (2010). “İlk Tunç Çağı’ndan Orta Demir Çağı’na Kahramanmaraş”, Dağların Gazeli Maraş, İstanbul: YKY.
  • Kortan, E. (1999). Mimarlıkta Üslup ve Yapı: Yapıların Anlamı ve Toplumsal Yansımaları (1. baskı). Yapı Kredi Yayınları.
  • Kotler, B. P. (1997). “Patch Use by Gerbils in A Risky Environment: Manipulating Food and Safety to Test Four Models”. Oikos, 274-282.
  • Kotler, P. (1991). Marketing Management: Analysis, Planning and Control. Englewood Cliffs: Prentice-Hall.
  • Kotler, P. (2002). Marketing Places. Simon and Schuster.
  • Kotler, P. ve Pfoertsch, W. (2006). B 2B Brand Managementt: Hes Uccessd Imensionso of Business Brands. New York: Springer.
  • Kuban, D. (2007). Osmanlı Mimarisi. YEM Yayın.
  • Landry, C. (2012). The Creative City: A Toolkit for Urban Innovators. Earthscan.
  • Lynch, K. (1960). The Image of The City. MIT Press.
  • Okumuş, E. (2013). Maraş Kalesi: Kanuni Sultan Süleyman Dönemi Restorasyonu ve Evliya Çelebi'nin Kayıtları (1. baskı). Kültür Yayınları.
  • Öter, Z. ve Özdoğan, N. O. (2005). “Kültür Amaçlı Seyahat Eden Turistlerde Destinasyon İmajı: Selçuk- Efes Örneği”. Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi, 16 (2), 127-138.
  • Özkarcı, M. (2007). Türk Kültür Varlıkları Envanteri Kahramanmaraş 46, Cilt: 1, Ankara: Türk Tarih Kurumu.
  • Özkarcı, M. (2020). Kapalı Çarşı'nın Mimari Evrimi: 16. Yüzyıldan Günümüze Değişim ve Süreklilik [Architectural Evolution of The Grand Bazaar: Change And Continuity from The 16th Century to Present]. Kültür Yayınları.
  • Paköz, A. E. ve Oltulu, E. (2024). “Görsel Belgelerle Maraş Kalesi’nin Tarihi ve Önemi”. Kent Akademisi, 17 (3), 719-736.
  • Pike, S. (2009). Destination Branding: Managing Place Reputation. Elsevier.
  • Riza, M., Doratli, N. ve Fasli, M. (2012). “City Branding and Identity”. Procedia-Social and Behavioral Sciences, Vol. 35, 293-300.
  • Rizzi, P. ve Dioli, İ. (2010). “From Strategic Paning to City Branding: Some Empirical Evidence in İtaly”. Pasos Revista de Turismo i Patrimonio Cultural, 8, 39-49.
  • Sekaran, U. (2016). Research Methods for Business: A Skill Building Approach.
  • Selçuk, A. ve Akan, B. (2020). Kent Kimliği ve Mimari: Şehirlerin Sosyokültürel Yapısı (2. baskı). Bilge Kültür Sanat.
  • Shirvani Dastgerdi, A. ve De Luca, G. (2019). “Strengthening The City’s Reputation in The Age of Cities: An İnsight in The City Branding Theory”. City, Territory and Architecture, 6 (1), 2.
  • T. C. Kahramanmaraş Valiliği. Kahramanmaraş Kalesi. http://www.kahramanmaras.gov.tr/kahramanmaras-kalesi Erişim Tarihi: 10. 03.2025
  • Tektaş, N. ve Tektaş, M. (2018). “Üniversite Öğrencilerinin Şehir Markası Algısı: Bandırma Örneği”. Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 6 (ICEESS’18), 357-361.
  • Türkiye Kültür Portalı. Kahramanmaraş Kalesi. https://www.kulturportali.gov.tr/turkiye/kahramanmaras/gezilecekyer/kahramanmaras-kalesi Erişim Tarihi: 10. 03.2025
  • Varlı, B. (2011). Kent Markalaşması Sürecinde İletişim Temelli Faaliyetlerin Analizi: İstanbul 2010 Avrupa Kültür Başkenti Örneği. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Kocaeli: Kocaeli Üniversitesi SBE.
  • Yoo, B., Donthu, N. ve Lee, S. (2000). “An Examination of Selected Marketing Mix Elements and brand Equity”. Journal of the Academy of Marketing Science, 25 (2), 195-212.
  • Zenker, S. ve Braun, E. (2017). “Questioning The "Smartness" of Smart Specialization”. European Planning Studies, 25 (8), 1279-1293.
  • Zhang, H. ve Zhao, L. (2021). “Iconic Architecture and Urban Tourism: The Role of Social Media in Reshaping Visitor Perceptions”. Tourism Management Perspectives, 38, 100819
There are 55 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Recreation, Leisure and Tourism Geography
Journal Section All Articles
Authors

Elif Kara 0000-0001-6321-416X

Project Number -
Early Pub Date September 19, 2025
Publication Date September 19, 2025
Submission Date January 23, 2025
Acceptance Date July 18, 2025
Published in Issue Year 2025 Volume: 18 Issue: 5

Cite

APA Kara, E. (2025). Sembol Yapılar Ve Kent Markalama: Kahramanmaraş Örneğinin İncelenmesi. Kent Akademisi, 18(5), 2702-2718. https://doi.org/10.35674/kent.1625660

International Refereed and Indexed Journal of Urban Culture and Management | Kent Kültürü ve Yönetimi Uluslararası Hakemli İndeksli Dergi
Information, Communication, Culture, Art and Media Services (ICAM Network) | www.icamnetwork.net
Address: Ahmet Emin Fidan Culture and Research Center, Evkaf Neigh. No: 34 Fatsa Ordu
Tel: +90452 310 20 30 Faks: +90452 310 20 30 | E-Mail: (int): info@icamnetwork.net | (TR) bilgi@icamnetwork.net