BibTex RIS Cite

RESTRUCTURING OF AIR TRAFFIC SYSTEM IN TURKEY

Year 2017, Issue: 12, 136 - 149, 01.12.2017

Abstract

Advances in aviation technology that occurred after the 1980s and developments in aviation system brought about profound changes occurring in the structure of aviation. The face of increasing demand for air transport in Europe region, including Turkey, it has become necessary to reconsider every aspect of air traffic systems and restructure. The rapid developments, revealed the need to investigate different models and solutions for air traffic systems. This article focuses on the privatization of Turkish air traffic system. Hence, the privatization issue of DHMİ General Directorate of State Airports Authority , the air traffic service provider in Turkey, is being investigated. For this purpose, investigated similar practices in the world and based on these a privatization application suggestion for Turkey.

References

  • AIP: Aeronautical Information Publication-Havacılık Bilgi Yayını. (2017). Ankara: DHMİ-Devlet Hava Meydanları İşletmesi
  • Atasoy, V. (1993). Türkiye'de Kamu İktisadi Teşebbüsleri ve Özelleştirme Sorunu. Ankara: Nurol Matbaacılık.
  • CANSO-Civil Air Navigation Services Organization (1999). Corporatisation of Air Navi- gation Service-A Special Report. Switzerland-Geneva: CANSO Publication.
  • Cavcar, A. (1998). Temel Hava Trafik Yönetimi. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Sivil Ha- vacılık Yüksekokulu Yayınları, No:7.
  • Cevizoğlu, M. H. (1989). Türkiye'nin Gündemindeki Özelleştirme. İstanbul: İlgi Yayıncılık Ltd.
  • Ceylan, A. ve Vergiliel, M. (1989). Türkiye'de Kamu İktisadi Teşebbüsleri ve Özelleştirme. Bursa: Uludağ Üniversitesi Güçlendirme Vakfı, No:17.
  • Galal, A., L. Jones, P. Tandon and I. Vogelsang (1994). Welfare Consequences of Selling Public Enterprises. New York: Oxford University Press.
  • http://www.dhmi.gov.tr/DHMIPage.aspx?PageID=1 (Erişim Tarihi: 30.09. 2017).
  • http://www.skyguide.ch/en/company/factsfigures/history (Erişim Tarihi: 26.02.2012).
  • http://tr.wikipedia.org/wiki/AENA (Erişim Tarihi: 31.05.2015).
  • http://www.havas.net/tr/Hakkimizda/Pages/Tarihce.aspx (Erişim Tarihi: 25.10.2017)
  • http://www.sgairport.com/kurumsal/tarihce (Erişim Tarihi: 14.09.2017)
  • ICAO-International Civil Aviation Organization (2001). Annex 11-Air Traffic Services. (13. Edition). Montreal: ICAO Publication.
  • Karluk, S. R. (1994). Türkiye'de Kamu İktisadi Teşebbüsleri ve Özelleştirme. İstanbul: Es- bank Yayınları, No:5.
  • Kilci, M. (1994). Başlangıcından Bugüne Türkiye’de Özelleştirme Uygulamaları. Ankara: T.C. Başbakanlık Devlet Planlama Teşkilatı.
  • McLaughlan, D. (2000). Commercialisation in ATC. The Controller-Journal of Air Traffic Control, 39/3. United Kingdam: IFATCA
  • SHGM-Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü (1992). Türk Sivil Havacılık Mevzuatı. Ankara: T.C. Ulaştırma Bakanlığı.

TÜRKİYE’DE HAVA TRAFİK SİSTEMİNİN YENİDEN YAPILANDIRILMASI

Year 2017, Issue: 12, 136 - 149, 01.12.2017

Abstract

1980’li yıllardan sonra havacılık teknolojisinde meydana gelen ilerlemeler ve havacılık sistemindeki gelişmeler havacılığın yapısında meydana gelen köklü değişiklikleri de beraberinde getirmiştir. Türkiye’yi de kapsayan Avrupa bölgesinde artan hava taşımacılığı talebi karşısında hava trafik sistemlerinin her açıdan yeniden gözden geçirilmesi ve yeniden yapılandırılması zorunlu hale gelmiştir. Yaşanan bu hızlı gelişmeler hava trafik sistemleri için farklı modeller ve çözümlerin araştırılması ihtiyacını ortaya çıkarmıştır. Bu makale Türkiye’de hava trafik sisteminin özelleştirilmesi üzerine odaklanmaktadır. Bu nedenle Türkiye’de hava trafik hizmet sağlayıcısı olan DHMİ’nin Devlet Hava Meydanları İşletmesi özelleştirilmesi konusu araştırılmaktadır. Bu amaçla dünyadaki benzer uygulamalar incelenmiş ve bunlardan yola çıkarak Türkiye için bir özelleştirme uygulaması önerilmiştir.

References

  • AIP: Aeronautical Information Publication-Havacılık Bilgi Yayını. (2017). Ankara: DHMİ-Devlet Hava Meydanları İşletmesi
  • Atasoy, V. (1993). Türkiye'de Kamu İktisadi Teşebbüsleri ve Özelleştirme Sorunu. Ankara: Nurol Matbaacılık.
  • CANSO-Civil Air Navigation Services Organization (1999). Corporatisation of Air Navi- gation Service-A Special Report. Switzerland-Geneva: CANSO Publication.
  • Cavcar, A. (1998). Temel Hava Trafik Yönetimi. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Sivil Ha- vacılık Yüksekokulu Yayınları, No:7.
  • Cevizoğlu, M. H. (1989). Türkiye'nin Gündemindeki Özelleştirme. İstanbul: İlgi Yayıncılık Ltd.
  • Ceylan, A. ve Vergiliel, M. (1989). Türkiye'de Kamu İktisadi Teşebbüsleri ve Özelleştirme. Bursa: Uludağ Üniversitesi Güçlendirme Vakfı, No:17.
  • Galal, A., L. Jones, P. Tandon and I. Vogelsang (1994). Welfare Consequences of Selling Public Enterprises. New York: Oxford University Press.
  • http://www.dhmi.gov.tr/DHMIPage.aspx?PageID=1 (Erişim Tarihi: 30.09. 2017).
  • http://www.skyguide.ch/en/company/factsfigures/history (Erişim Tarihi: 26.02.2012).
  • http://tr.wikipedia.org/wiki/AENA (Erişim Tarihi: 31.05.2015).
  • http://www.havas.net/tr/Hakkimizda/Pages/Tarihce.aspx (Erişim Tarihi: 25.10.2017)
  • http://www.sgairport.com/kurumsal/tarihce (Erişim Tarihi: 14.09.2017)
  • ICAO-International Civil Aviation Organization (2001). Annex 11-Air Traffic Services. (13. Edition). Montreal: ICAO Publication.
  • Karluk, S. R. (1994). Türkiye'de Kamu İktisadi Teşebbüsleri ve Özelleştirme. İstanbul: Es- bank Yayınları, No:5.
  • Kilci, M. (1994). Başlangıcından Bugüne Türkiye’de Özelleştirme Uygulamaları. Ankara: T.C. Başbakanlık Devlet Planlama Teşkilatı.
  • McLaughlan, D. (2000). Commercialisation in ATC. The Controller-Journal of Air Traffic Control, 39/3. United Kingdam: IFATCA
  • SHGM-Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü (1992). Türk Sivil Havacılık Mevzuatı. Ankara: T.C. Ulaştırma Bakanlığı.
There are 17 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Research Article
Authors

Suat Uslu This is me

Publication Date December 1, 2017
Published in Issue Year 2017 Issue: 12

Cite

APA Uslu, S. (2017). TÜRKİYE’DE HAVA TRAFİK SİSTEMİNİN YENİDEN YAPILANDIRILMASI. Kesit Akademi Dergisi(12), 136-149.