BibTex RIS Cite

FOREIGN TRADE STRUCTURE OF TEXTILE AND CLOTHING INDUSTRY: THE CASE OF TURKEY AND THE EU-15 COUNTRIES

Year 2016, Issue: 4, 125 - 139, 01.06.2016

Abstract

Textile and clothing industry is one of the world’s oldest industries. Textile and clothing industry plays an important role in the economic development process because of employment, value-added and the share of export. The main purpose of this study is to analyze the foreign trade structure of the textile and clothing industry. 2000-2014 period was used in this study. Two methods were used in this study. Firstly, intra-industry trade structure of the textile and clothing industry was analyzed. Secondly, competitiveness of the textile and clothing industry was analyzed. As a result, it was found to be high intra industry trade Turkey’s textile industry. The level of intra industry trade is low in the clothing industry. It has seen a high level of intra industry trade of textile and clothing industry in the EU-15. In the competitive analysis, it was found to be high in Turkey's textile and clothing industry competitiveness. EU-15 countries competitiveness in the textile and clothing industry is low.

References

  • Ahmad, N., Kalim, R. (2013). “Changing Revealed Comparative Advantage of Textile and Clothing Sector of Pakistan: Pre and Post Quota Analysis”. Pakistan Journal of Commerce and Social Sciences, 7(3): 520-544.
  • Aydoğdu, G. (2012). “ Hazır Giyim ve Konfeksiyon Raporu”, Çukurova Kalkınma Ajansı Raporu, 34.
  • Bakhshinezaj M., Zadeh, A. (2012). “Comparative Advantage of Selected Agriculture Products in Iran: A Revealed Comparative Advantage Assessment.” World Applied Sciences Journal, 19 (10): 1449-1452.
  • Bedir, A. (2009), “Uluslararası Ticarette Fiyata Dayalı Rekabet Gücü ile Endüstri-İçi Ticaret Ara- sındaki İlişki: Türk İmalat Sanayi Örneği”, DPT ISBN978-975-19-4482-5, ss.1-223.
  • Çakmak, Ö. (2005). “Açıklanmış Karşılaştırmalı Üstünlükler ve Rekabet Gücü: Türkiye Tekstil ve Hazır Giyim Endüstrisi Üzerine Bir Uygulama.” Ege Akademik Bakış, 5(1): 65-76.
  • Çeştepe, H. (2012). “Türkiye’nin Seçilmiş Ortadoğu Ülkeleriyle Ticaretinin Analizi.” Ekonomik ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, 8( 2): 23-43.
  • Çoban, O., Kök, R. (2005). “Türkiye Tekstil Endüstrisi ve Rekabet Gücü: AB Ülkeleriyle Karş laştırmalı Bir Analiz Örneği, 1989-2001.” İktisat İşletme ve Finans, 20(228): 68-81.
  • Erlat ,G., Erlat, H. (2003). “Measuring Intra-Industry and Marginal Intra-IndustryTrade: The Case for Turkey.”Emerging Markets Finance andTrade, 39(6): 5-38.
  • Erk, N., Tekgül, Y. (2001). “Ekonomik Entegrasyon ve Endüstri-içi Ticaret : Türkiye-AB Ülkeleri
  • Arasındaki Endüstri-içi Ticaretin Ölçülmesi ve Ticaret Tipinin Belirlenmesi. “ METU Internatio- nal Conference on Economics V, 1-34. Erkan, B. (2012). “Ülkelerin Karşılaştırmalı İhracat Performanslarının Açıklanmış Karşılaştırma- lı Üstünlük Katsayılarıyla Belirlenmesi: Türkiye-Suriye Örneği”. ZKÜ Sosyal Bilimler Dergisi, (15):196-218.
  • Ekti, E. (2013). “Tekstil Sektörü Raporu”, Doğu Marmara Kalkınma Ajansı Düzce Yatırım Destek Ofisi, 1-39.
  • Grubel, H., Lloyd, P. (1975). Intra-Industry Trade: The Theory and Measurement of Internatio- nal Trade in Differentiated Products London: MacMillanPres.
  • Kösekahyaoğlu, L., Özdamar, G. (2011). “Türkiye, Çin ve Hindistan’ın Sektörel Rekabet Gücü
  • Üzerine Karşılaştırmalı Bir İnceleme.” Uludağ Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 30(2): 29-49. Li Y., Ling. D., Qıng-Bo, H. (2015), “Analysis of the Influential Factors of Manufactured Pro- ducts Intra-Industry Trade Between China-South Korea and China’ Policy”, Theoretical Econo- mics Letters, 5, 114-124.
  • Oduro, A., Offei, E. (2014). “Investigating Ghana’s Revealed Comparative Advantage in Agro
  • Processed Products”. Modern Economy, 5: 384-390. Özkaya, H. (2010). “Tekstil Sektöründe Endüstri-İçi Ticareti Etkileyen Faktörler Üzerine Ampi- rik Çalışma.” Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 3(2): 136-157.
  • Xing, Y. (2007). “Foreign Direct Investment and China’s Bilateral Intra-Industry Trade with
  • Japan and The US.” Bank of Finland BOFIT Discussion Papers, 1-27. Widodo, T. (2009). “Comparative Advantage: Theory, Empirical Measures and Case Studies”. 58-81. http://www.rebs.ro/resource/REBS_4/Research%20Paper/Widodo,T_
  • _Comparative_Advantage_Theory_Empirical_Measures_and_Case_Studies.pdf UN Comtrade, http://comtrade.un.org/.

TEKSTİL VE HAZIR GİYİM SEKTÖRÜNÜN DIŞ TİCARET YAPISI: TÜRKİYE VE AB-15 ÜLKELERİ ÖRNEĞİ

Year 2016, Issue: 4, 125 - 139, 01.06.2016

Abstract

Tekstil ve hazır giyim sektörü dünyanın en eski sanayi dallarından biridir. Tekstil ve hazır giyim sektörü istihdam, katma değer ve ihracattaki payı nedeniyle ekonomik kalkınma sürecinde önemli rol oynamaktadır. Bu çalışmanın esas amacı, tekstil ve hazır giyim sektörünün dış ticaret yapısını analiz etmektir. Çalışmada 2000-2014 dönemi esas alınmıştır. Çalışmada iki yöntem kullanılmıştır. İlk olarak tekstil ve hazır giyim sektörünün endüstri-içi ticaret yapısı analiz edilmiştir. İkinci olarak tekstil ve hazır giyim sektörünün rekabet gücü analiz edilmiştir. Sonuç olarak Türkiye’nin tekstil sektöründe endüstri içi ticaretinin yüksek olduğu görülmüştür. Hazır giyim sektöründe ise endüstri içi ticaret seviyesi düşüktür. AB-15 ülkelerinde ise tekstil ve hazır giyim sektöründe endüstri içi ticaret seviyesinin yüksek olduğu görülmüştür. Rekabet gücü analizinde, Türkiye’nin tekstil ve hazır giyim sektöründe rekabet gücünün yüksek olduğu görülmüştür. AB-15 ülkelerinin tekstil ve hazır giyim sektöründe rekabet gücü düşüktür.

References

  • Ahmad, N., Kalim, R. (2013). “Changing Revealed Comparative Advantage of Textile and Clothing Sector of Pakistan: Pre and Post Quota Analysis”. Pakistan Journal of Commerce and Social Sciences, 7(3): 520-544.
  • Aydoğdu, G. (2012). “ Hazır Giyim ve Konfeksiyon Raporu”, Çukurova Kalkınma Ajansı Raporu, 34.
  • Bakhshinezaj M., Zadeh, A. (2012). “Comparative Advantage of Selected Agriculture Products in Iran: A Revealed Comparative Advantage Assessment.” World Applied Sciences Journal, 19 (10): 1449-1452.
  • Bedir, A. (2009), “Uluslararası Ticarette Fiyata Dayalı Rekabet Gücü ile Endüstri-İçi Ticaret Ara- sındaki İlişki: Türk İmalat Sanayi Örneği”, DPT ISBN978-975-19-4482-5, ss.1-223.
  • Çakmak, Ö. (2005). “Açıklanmış Karşılaştırmalı Üstünlükler ve Rekabet Gücü: Türkiye Tekstil ve Hazır Giyim Endüstrisi Üzerine Bir Uygulama.” Ege Akademik Bakış, 5(1): 65-76.
  • Çeştepe, H. (2012). “Türkiye’nin Seçilmiş Ortadoğu Ülkeleriyle Ticaretinin Analizi.” Ekonomik ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, 8( 2): 23-43.
  • Çoban, O., Kök, R. (2005). “Türkiye Tekstil Endüstrisi ve Rekabet Gücü: AB Ülkeleriyle Karş laştırmalı Bir Analiz Örneği, 1989-2001.” İktisat İşletme ve Finans, 20(228): 68-81.
  • Erlat ,G., Erlat, H. (2003). “Measuring Intra-Industry and Marginal Intra-IndustryTrade: The Case for Turkey.”Emerging Markets Finance andTrade, 39(6): 5-38.
  • Erk, N., Tekgül, Y. (2001). “Ekonomik Entegrasyon ve Endüstri-içi Ticaret : Türkiye-AB Ülkeleri
  • Arasındaki Endüstri-içi Ticaretin Ölçülmesi ve Ticaret Tipinin Belirlenmesi. “ METU Internatio- nal Conference on Economics V, 1-34. Erkan, B. (2012). “Ülkelerin Karşılaştırmalı İhracat Performanslarının Açıklanmış Karşılaştırma- lı Üstünlük Katsayılarıyla Belirlenmesi: Türkiye-Suriye Örneği”. ZKÜ Sosyal Bilimler Dergisi, (15):196-218.
  • Ekti, E. (2013). “Tekstil Sektörü Raporu”, Doğu Marmara Kalkınma Ajansı Düzce Yatırım Destek Ofisi, 1-39.
  • Grubel, H., Lloyd, P. (1975). Intra-Industry Trade: The Theory and Measurement of Internatio- nal Trade in Differentiated Products London: MacMillanPres.
  • Kösekahyaoğlu, L., Özdamar, G. (2011). “Türkiye, Çin ve Hindistan’ın Sektörel Rekabet Gücü
  • Üzerine Karşılaştırmalı Bir İnceleme.” Uludağ Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 30(2): 29-49. Li Y., Ling. D., Qıng-Bo, H. (2015), “Analysis of the Influential Factors of Manufactured Pro- ducts Intra-Industry Trade Between China-South Korea and China’ Policy”, Theoretical Econo- mics Letters, 5, 114-124.
  • Oduro, A., Offei, E. (2014). “Investigating Ghana’s Revealed Comparative Advantage in Agro
  • Processed Products”. Modern Economy, 5: 384-390. Özkaya, H. (2010). “Tekstil Sektöründe Endüstri-İçi Ticareti Etkileyen Faktörler Üzerine Ampi- rik Çalışma.” Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 3(2): 136-157.
  • Xing, Y. (2007). “Foreign Direct Investment and China’s Bilateral Intra-Industry Trade with
  • Japan and The US.” Bank of Finland BOFIT Discussion Papers, 1-27. Widodo, T. (2009). “Comparative Advantage: Theory, Empirical Measures and Case Studies”. 58-81. http://www.rebs.ro/resource/REBS_4/Research%20Paper/Widodo,T_
  • _Comparative_Advantage_Theory_Empirical_Measures_and_Case_Studies.pdf UN Comtrade, http://comtrade.un.org/.
There are 19 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Research Article
Authors

Ercan Şahbudak This is me

Dilek Şahin This is me

Publication Date June 1, 2016
Published in Issue Year 2016 Issue: 4

Cite

APA Şahbudak, E., & Şahin, D. (2016). TEKSTİL VE HAZIR GİYİM SEKTÖRÜNÜN DIŞ TİCARET YAPISI: TÜRKİYE VE AB-15 ÜLKELERİ ÖRNEĞİ. Kesit Akademi Dergisi(4), 125-139.