Merchant ships are generally built by joining steels with various welding methods. When the welding methods used in shipyards are examined, it is seen that gas metal arc welding (GMAW), submerged arc welding (SAW), covered electrode arc welding and tungsten inert gas (TIG) welding come to the fore. In the assembly of ship hull sheets, GMAW and SAW are generally preferred. In this sense, it is extremely important to characterize the mechanical properties of the weld zone after welding of the shipbuilding steel joined by these two welding methods. When the studies examined, although there are few studies on the joining with GMAW and SAW of shipbuilding steels, no study has been found on the comparative examination of these two welding methods. In this context, within the scope of the study, 3701 shipbuilding steel, which is used extensively in shipbuilding, was joined with SAW and GMAW methods and the hardness, tensile, impact and bending properties of the welding zone were examined comparatively. In consequence of the tests, it was determined that higher mechanical properties were obtained than the base metal in both welding methods. Also, it was found that the welding zone of the shipbuilding steel joint by the SAW method had relatively better mechanical qualities.
We appreciate Professor Gencaga Purcek from the Karadeniz Technical University's Mechanical Engineering Department for sharing his laboratory with us.
Ticari gemiler genellikle çeliklerin çeşitli kaynak yöntemleri ile birleştirilmesi ile üretilmektedir. Tersanelerde kullanılan kaynak yöntemleri incelendiğinde gazaltı kaynağı, tozaltı kaynağı, örtülü elektrod ark kaynağı ve tungsten ınert gaz kaynağının öne çıktığı görülmektedir. Gemi gövde saclarının bir araya getirilmesinde ise genellikle gazaltı kaynağı ve tozaltı kaynakları tercih edilmektedir. Bu anlamda bu iki kaynak yöntemi ile birleştirilen gemi inşa çeliğinin kaynak sonrasında kaynak bölgesinin mekanik özelliklerinin karakterize edilmesi son derece önemlidir. Yapılan çalışmalar incelendiğinde gazaltı ve tozaltı kaynağı ile gemi inşa çeliklerinin birleştirilmesi üzerine çalışmalar yapılmış olsa da bu iki kaynağın karşılaştırmalı olarak incelenmesi üzerine bir çalışmaya rastlanmamıştır. Bu yüzden bu çalışmada gemi inşaatında geniş bir kullanım bulan 3701 gemi inşa çeliği tozaltı ve gazaltı yöntemi ile birleştirilmiş ve kaynak bölgesinin sertlik, çekme, darbe ve eğme gibi mekanik özellikleri incelenmiştir. Yapılan incelemeler sonucunda her iki kaynak yönteminde de ana yapıdan daha yüksek mekanik özellikler elde edildiği saptanmıştır. Öte yandan tozaltı kaynak yöntemi ile birleştirilen gemi inşa çeliğinin kaynak bölgesinde gazaltı ile birleştirilen göre nispeten daha yüksek mekanik özellikler elde edildiği belirlenmiştir.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Engineering, Maritime Engineering (Other) |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | September 15, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.