The aim of this study is to determine the levels of knowledge, attitudes, and behaviors (KAB) regarding climate change among undergraduate and postgraduate students enrolled into the Agricultural Sciences and Technologies in Niğde province. The research involved 200 students at both undergraduate and postgraduate levels, encompassing Turkish and English speakers. Research data were obtained through a personal information form designed to assess students' knowledge levels, behaviors, and attitudes toward climate change. The survey consists of four sections measuring students' demographic characteristics, behavioral traits related to climate change, attitudes toward climate change, and knowledge about the subject. Descriptive statistics, including percentages for categorical variables and mean ± standard deviation for continuous variables, were used in data analysis to transparently illustrate the distribution of background variables such as age, gender, and education. Focusing on knowledge about climate change, 66% of students indicated that they attribute climate change to human activities. It was observed that students' awareness of environmental issues, specifically recycling, is at a rate of 22.5%. In conclusion, when examining the knowledge, attitudes, and behaviors of students are studied Agricultural Sciences and Technologies regarding climate change, the study highlights the need for more effective education and awareness programs on environmental issues.
Bu çalışmanın amacı, Niğde ilinde Tarım Bilimleri ve Teknolojileri alanında öğrenim gören lisans ve yüksek lisans öğrencilerinin iklim değişikliği konularına yönelik bilgi düzeyleri, tutum ve davranışlarını (KAB) belirlemek için yapılmıştır. Bu araştırmada 200 lisans ve yüksek lisans (Türkçe-İngilizce) öğrencilerine yapılmıştır. Araştırma verileri öğrencilerin iklim değişikliği konularına yönelik bilgi düzeyi, davranış ve tutumlarını belirlemeye yönelik kişisel bilgi formundan elde edilmiştir. Anket çalışması; öğrencilerin demografik özelliklerini, iklim değişikliğine yönelik davranış özelliklerini, tutumlarını ve bilgi birikimlerini ölçmek üzere 4 bölümden oluşmaktadır. Verilerin analizinde yaş, cinsiyet ve eğitim gibi arka plan değişkenlerinin dağılımını açık bir şekilde göstermek amacıyla tanımlayıcı istatistiklerle beraber kategorik değişkenler yüzdelik olarak, sürekli değişkenler ise ortalama ± standart sapma şeklinde gösterilmiştir. İklim değişikliğine dair bilgi birikimine odaklandığımızda, öğrencilerin %66’sı iklim değişikliğini insan faaliyetlerinden kaynaklandığını belirtmişlerdir. Öğrencilerin çevresel konularda geri dönüşümde farkındalıklarının %22,5 oranında olduğu görülmüştür. Sonuç olarak, Tarım Bilimleri ve Teknoloji Fakültesi öğrencilerinin iklim değişikliği konusundaki bilgi düzeyi, tutumları ve davranış özellikleri incelendiğinde, çevresel konularda daha etkili eğitim ve farkındalık programlarına ihtiyaç olduğu ortaya çıkmaktadır.
Yazarlar, bu çalışmanın Araştırma ve Yayın Etik kurallarına uygun olduğunu beyan ederler. Gerekli etik kurul onayı, 5 Temmuz 2023 tarihli ve E-86837521-050.99-381235 referans numaralı yazı ile Niğde Ömer Halisdemir Üniversitesi Rektörlüğü tarafından verilmiştir.
-
Yazarlar, Niğde Ömer Halisdemir Üniversitesi öğrencilerine ve akademik personeline teşekkür ederler.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Aquaculture and Fisheries (Other) |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 18, 2024 |
Submission Date | December 5, 2023 |
Acceptance Date | May 11, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.