Bu araştırma yayınında pal ucundaki ok açısı ve anhedrali uçuş öncesinde pasif, uçuş sırasında ise aktif olarak başkalaşım yeteneğine sahip bir insanlı helikopterin otomatik uçuş kontrolünü sağlayan kontrol sistemi ile biraz önce bahsedilen başkalaşan parametrelerinin başkalaşım mekanizmaları eş zamanlı olarak rassal optimizasyon yöntemi ile yeniden tasarlanmaya çalışılıp en ekonomik bir şekilde otonom uçuşun sağlanması amaçlanmıştır. Bu çalışmada uçuş kontrol sistemi içinde varyans kısıtlı kontrolcüler, spesifik olarak çıkış varyansı kısıtlı kontrolcü kullanılmıştır. Rassal optimizasyon yöntemi olarak SPSA yani eş zamanlı pertürbasyon rassal yaklaştırım kullanılmıştır. Pale ucu geometrisinin ve helikopter otomatik uçuş kontrol sisteminin eş zamanlı tasarımı sonucunda kontrol çabasından oluşan maliyet fonksiyonunda, pasif ve aktif başkalaşımın beraber ele alındığı durumda bu başkalaşım yöntemlerinin tek tek ele alındığı duruma göre çok daha fazla tasarruf sağlanmıştır.
In this research article a helicopter having blade tip swept angle and anhedral in both passive before flight and active during flight morphing cases and its automatic flight control system are simultaneously designed with stochastic optimization method and morphing mechanisms of previously mentioned features so that the most economical autonomous flight is satisfied. In this study inside of the flight control system variance constrained controllers specifically output variance constrained controller are used. As a stochastic optimization method SPSA (i.e., simultaneous perturbation stochastic approximation) is used. As a result much more control effort save is obtained when both passive and active morphing approaches are applied with respect the situation that one of these two morphing approaches are applied on simultaneous design of blade tip geometry and helicopter automatic flight control system.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Software Engineering (Other), Manufacturing and Industrial Engineering (Other) |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 18, 2024 |
Submission Date | March 11, 2024 |
Acceptance Date | June 5, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.