Research Article
BibTex RIS Cite

Seri ve Paralel Elektrikli Hibrit Araçların Sayısal Simülasyon ile Karşılaştırılması

Year 2020, , 302 - 314, 15.12.2020
https://doi.org/10.31466/kfbd.737921

Abstract

Bu çalışmada dünyanın önde gelen konularından olan hibrit araçların kendi klasmanları arasında performansı kıyaslamıştır. Dünya’nın ekolojisini büyük etkileyen zararlı gazların azaltılması amacıyla geliştirilen sistemlerden biri olan hibrit araç modelleri şüphesiz ki bu etkiyi azaltma yönünde büyük bir avantaj sağlamıştır. Teknolojinin gelişmesiyle hibrit araçlarda kendi aralarında bölümlere ayrılmıştır. Bu çalışmada hibrit araçların iki türü olan seri ve paralel hibrit araçlar AVL Cruise programı ile uygun modeller oluşturularak simülasyonları yapılmıştır. Simülasyon sonucunda her iki modelin de performansları incelenmiştir. İncelenen bu sonuçlar göz önüne alındığında her iki sistemin batarya şarj durumu, tork, güç, hız, kayıplar ve verimleri kıyaslanmıştır.

References

  • Çetinkaya, S., (2004), Taşıt Mekaniği. Nobel Yayın Dağıtım Evi, Ankara.
  • Türkiye Bilimsel ve Teknik Araştırma Kurumu Marmara Araştırma Merkezi, (2003), Elektrikli Araçlar, Enerji Sistemleri ve Çevre Enstitüsü, Gebze-Kocaeli.
  • Uymaz, A., Boz, F., Yılmaz, E., Solmaz, H., Polat, S. (2017) Taşıt Egzoz Emisyonlarını Azaltma Yöntemlerindeki Gelişmeler 1, 15-24.
  • Kunt, M. A., (2016), İçten Yanmalı Motor Atık Isılarının Geri Kazanımında Termoelektrik Jeneratörlerin Kullanımı, El-Cezerî Fen ve Mühendislik Dergisi, 3(2), 192-203.
  • Gürbüz, Y., Kulaksız, A. A.,(2016), Elektrikli Araçlar ile Klasik İçten Yanmalı Motorlu Araçların Çeşitli Yönlerden Karşılaştırılması, Gümüşhane Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 6(2), 117.
  • Kanna,G.R.R.,Muthulakshmi, K., Sasiraja, R.M., (2018), History of Electric Vehicle, Journal of Electrical Engineering.
  • Gök, B. (2018), Elektrikli Arabaların Tasarımı ve Simülasyonu Yüksek Lisans Tezi, Giresun Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Giresun.
  • Kubański, M., (2019) Prospects for the Use of Electric Vehicles in Public Transport on the Example of the City of Czechowice-Dziedzice, LOGI 2019 - Horizons of Autonomous Mobility in Europe, 44.
  • Şenlik, I. (2015), Uyuyan Devrim: Elektrikli Araçlar, TMMOB Elektrik Mühendisliği Odası, 455, 64-67.
  • Kurulay, N.S.,(2013), Motorlu Taşıtlarda Hibrit Tahrik,TMMOB Makine Mühendisleri Odası, İzmir.
  • Köklükaya, E., Yıldız, M., Bağcı, S., (2011), Hibrit Araçlarda Güç Elektroniği Sistemlerinin Genelleştirilmiş Durum Uzay Ortalama Yöntemiyle Modellenmesi, Fırat Üniversitesi Elektrik-Elektronik Bilgisayar Sempozyumu (FEEB 2011) Cilt 1, Elazığ.
  • Özkan, A. (2019), Seri Hibrit Taşıt Tasarımı Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Teknik Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Sezer, V., (2008), Modeling And Optimal Power Management of a Parallel Hybrid Electric Vehicle, Master Thesis, İstanbul Teknik Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, İstanbul
  • Yıldız Teknik Üniversitesi,(2020), MAK4072 Özel Laboratuvar Ders Kitabı, . Yıldız Teknik Üniversitesi Makine Mühendisliği, İstanbul
  • Varga, O.B., Mariasiu, F., Moldovanu, D., Iclodean, C.,(2016), Electric and Plug-In Hybrid Vehicles,Springer
  • Mengi, Ö. O., (2018), Dizel Bir Aracın Elektrikli Araca Dönüşüm Performansının Değerlendirilmesi, Fırat Üni. Müh. Bil. Dergisi, 30 ( 1), 175 – 182.

Comparison of Series and Parallel Electric Hybrid Vehicles with Numerical Simulation

Year 2020, , 302 - 314, 15.12.2020
https://doi.org/10.31466/kfbd.737921

Abstract

In this study, we compared the performance of hybrid vehicles, which are among the leading topics in the world, among their classifications. Hybrid vehicle models, one of the systems developed to reduce harmful gases that greatly affect the ecology of the world, undoubtedly provided a great advantage in reducing this effect. With the development of technology, hybrid vehicles are divided into sections among themselves. In this study, two models of hybrid vehicles, serial and parallel hybrid vehicles, were created by AVL Cruise program and simulated by creating suitable models. As a result of the simulation, the performances of both models were examined. Considering these results, battery charge status, torque, power, speed, losses and efficiency of both systems were compared.

References

  • Çetinkaya, S., (2004), Taşıt Mekaniği. Nobel Yayın Dağıtım Evi, Ankara.
  • Türkiye Bilimsel ve Teknik Araştırma Kurumu Marmara Araştırma Merkezi, (2003), Elektrikli Araçlar, Enerji Sistemleri ve Çevre Enstitüsü, Gebze-Kocaeli.
  • Uymaz, A., Boz, F., Yılmaz, E., Solmaz, H., Polat, S. (2017) Taşıt Egzoz Emisyonlarını Azaltma Yöntemlerindeki Gelişmeler 1, 15-24.
  • Kunt, M. A., (2016), İçten Yanmalı Motor Atık Isılarının Geri Kazanımında Termoelektrik Jeneratörlerin Kullanımı, El-Cezerî Fen ve Mühendislik Dergisi, 3(2), 192-203.
  • Gürbüz, Y., Kulaksız, A. A.,(2016), Elektrikli Araçlar ile Klasik İçten Yanmalı Motorlu Araçların Çeşitli Yönlerden Karşılaştırılması, Gümüşhane Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 6(2), 117.
  • Kanna,G.R.R.,Muthulakshmi, K., Sasiraja, R.M., (2018), History of Electric Vehicle, Journal of Electrical Engineering.
  • Gök, B. (2018), Elektrikli Arabaların Tasarımı ve Simülasyonu Yüksek Lisans Tezi, Giresun Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Giresun.
  • Kubański, M., (2019) Prospects for the Use of Electric Vehicles in Public Transport on the Example of the City of Czechowice-Dziedzice, LOGI 2019 - Horizons of Autonomous Mobility in Europe, 44.
  • Şenlik, I. (2015), Uyuyan Devrim: Elektrikli Araçlar, TMMOB Elektrik Mühendisliği Odası, 455, 64-67.
  • Kurulay, N.S.,(2013), Motorlu Taşıtlarda Hibrit Tahrik,TMMOB Makine Mühendisleri Odası, İzmir.
  • Köklükaya, E., Yıldız, M., Bağcı, S., (2011), Hibrit Araçlarda Güç Elektroniği Sistemlerinin Genelleştirilmiş Durum Uzay Ortalama Yöntemiyle Modellenmesi, Fırat Üniversitesi Elektrik-Elektronik Bilgisayar Sempozyumu (FEEB 2011) Cilt 1, Elazığ.
  • Özkan, A. (2019), Seri Hibrit Taşıt Tasarımı Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Teknik Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Sezer, V., (2008), Modeling And Optimal Power Management of a Parallel Hybrid Electric Vehicle, Master Thesis, İstanbul Teknik Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, İstanbul
  • Yıldız Teknik Üniversitesi,(2020), MAK4072 Özel Laboratuvar Ders Kitabı, . Yıldız Teknik Üniversitesi Makine Mühendisliği, İstanbul
  • Varga, O.B., Mariasiu, F., Moldovanu, D., Iclodean, C.,(2016), Electric and Plug-In Hybrid Vehicles,Springer
  • Mengi, Ö. O., (2018), Dizel Bir Aracın Elektrikli Araca Dönüşüm Performansının Değerlendirilmesi, Fırat Üni. Müh. Bil. Dergisi, 30 ( 1), 175 – 182.
There are 16 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Engineering
Journal Section Articles
Authors

Sertan Turan 0000-0002-6690-1392

Onur Ozdal Mengi 0000-0001-5669-0766

Hakan Adatepe 0000-0002-1949-5811

Publication Date December 15, 2020
Published in Issue Year 2020

Cite

APA Turan, S., Mengi, O. O., & Adatepe, H. (2020). Seri ve Paralel Elektrikli Hibrit Araçların Sayısal Simülasyon ile Karşılaştırılması. Karadeniz Fen Bilimleri Dergisi, 10(2), 302-314. https://doi.org/10.31466/kfbd.737921