Entrepreneurship has an important
role in the development of countries, increasing the wealth and life standards of societies. In this case, establishing the
entrepreneurship tendency of people and the affecting the factors of this
tendency would give us specified information about entrepreneurship potential
of societies. Moreover, it would guide the other researches onthis topic. To
competitiveness, difficulties of starting up a new firm, innovative and
creative features, the degree of avoiding risk, family support, decisiveness,
need of success and demographic characteristics of individuals would be
effective on the action of entrepreneurship.
With this study, it is aimed to determine the entrepreneurship tendencies and the factors affecting the entrepreneurship tendencies of senior students in various high schools selected from different districts in Ankara. Also within the scope of entrepreneurship tendency; hypothesis about gender, the schools where students learn and take the course of entrepreneurship were created and tested and last the results were evaluated.
The
results obtained put forward that there is no gender effect in terms of the
entrepreneurship tendency of the students. There is no significant difference
between the tendency of entrepreneurship and the schools where students were
educated. Finally, it is found that taking entrepreneurship lessons in high
school education contributes to the entrepreneurship tendency positively.
Girişimcilik, ülkelerin gelişiminde,
dengeli bir kalkınma süreci izlenmesinde, toplumların refahının artmasında ve
yaşam standartlarının yükselmesinde önemli bir yere sahiptir. Bu bakımdan
toplumu oluşturan bireylerin girişimcilik eğilimlerinin ve bu eğilimleri
etkileyen faktörlerin tespit edilmesi, toplumların girişimcilik potansiyelleri
hakkında bizlere bilgi verebilir ve sonraki çalışmalar için yol gösterebilir.
Bireylerin, azimli ve rekabetçi olmaları, yeni iş kurmalarındaki
karşılaştıkları güçlükler, yenilikçi ve yaratıcı özellikleri, riskten kaçınma
dereceleri, ailelerinin verdikleri destekler, azim ve kararlılıkları ile
demografik özellikleri girişimcilik eğilimlerinin eyleme geçmesinde etkili
olacaktır.
Bu çalışmayla, Ankara ilinde, farklı
ilçelerden seçilmiş çeşitli liselerde okuyan son sınıf öğrencilerin
girişimcilik eğilimlerini, girişimcilik eğilimlerini etkileyen faktörleri
tespit etmek amaçlanmıştır. Ayrıca girişimcilik eğilimi kapsamında; cinsiyet, öğrencilerin
öğrenim gördükleri okullar ve girişimcilik dersi alma durumuna ilişkin
hipotezler oluşturulup test edilmiş ve sonuçları değerlendirilmiştir.
Elde
edilen sonuçlar neticesinde, öğrencilerin girişimcilik eğilimi açısından
cinsiyetin etkisinin olmadığı tespit edilmiştir.
Öğrencilerin öğrenim gördükleri okullar ile girişimcilik eğilimi
arasında ise anlamlı bir fark bulunamamıştır. En son olarak lise öğreniminde
girişimcilik dersi almanın, bireylerin girişimcilik eğilimine pozitif yönde
katkı sağladığı tespit edilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | May 7, 2019 |
Submission Date | September 27, 2018 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 18 Issue: 1 |