This study aims to examine fashion involvement in the context of sustainable consumption behavior. The dimensions of sustainable consumption behavior were determined and the effects of these dimensions on fashion involvement were investigated. Furthermore, the moderation effect of gender on these variables was analyzed. A quantitative research approach was adopted and descriptive, exploratory, and confirmatory statistical analyses were conducted. Hypothesis testing techniques were used to decide whether to accept or reject the hypothesis. The results show that household energy saving and responsive food choice have a significant effect on fashion involvement and gender has a moderator effect between these dimensions and fashion involvement. For male consumers, fashion involvement increases when responsive food choice behaviors increase and decrease when fashion involvement decreases. Female consumers who try to conserve energy resources at home are less interested in fashion and fashion-related activities. The originality of this study is that it attempts to explore the relationship between two concepts that do not seem directly related and to evaluate all consumption practices in daily life with a holistic view.
Bu çalışmada moda ilgilenimini, sürdürülebilir tüketim davranışı bağlamında değerlendirmek amaçlanmıştır. Sürdürülebilir tüketim davranışının boyutları belirlenmiş ve bu boyutların moda ilgilenimi üzerindeki etkileri araştırılmıştır. Ayrıca cinsiyetin de bu değişkenler arasındaki moderatör etkisi değerlendirilmiştir. Çalışma amacına uygun olarak, nicel araştırma anlayışı benimsenmiştir. İstatistiksel yöntemlerden yararlanılarak betimsel, keşfedici ve doğrulayıcı istatistik analizler kullanılmış, hipotez test teknikleri ile de hipotezlerin kabul ya da reddine karar verilmiştir. Araştırma sonuçlarına göre evsel enerji tüketimi ve duyarlı gıda tercihi boyutlarının moda ilgilenimi üzerinde anlamlı etkisinin olduğu ve cinsiyetin bu boyutlarla moda ilgilenimi arasında moderatör etkiye sahip olduğu sonuçları elde edilmiştir. Erkek tüketicilerde duyarlı gıda tercih etme davranışı arttıkça moda ilgileniminin de arttığı ve azaldıkça da moda ilgilenimin azaldığı; kadın tüketicilerde ise evsel enerji kaynaklarından tasarruf etmeye çabalayan tüketicilerin moda ilgilenimlerinin azaldığı görülmektedir. Bu çalışmanın diğerlerinden farkı doğrudan ilgili görünmeyen iki kavram arasındaki ilişkinin keşifsel bir bakış açısıyla çalışılması ve günlük yaşam içerisinde yer alan tüketim pratiklerinin bütüncül bir bakışla değerlendirilmesidir.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Public Relations |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | June 20, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Issue: 10 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.