Image Presentation
BibTex RIS Cite

Yeni Bir Reklam Yöntemi Olarak Televizyonda Roadblocking Reklamcılığı: 14 Mayıs 2023 Genel Seçimleri AK Parti Reklam Örneği

Year 2024, Issue: 13, 308 - 329, 30.12.2024
https://doi.org/10.56676/kiad.1439974

Abstract

Kitle iletişim araçlarının seçmen/izleyici kararlarına yönelik etkilerinin fark edilmesiyle birlikte televizyon, siyasal kampanyaların vazgeçilmezi haline gelmiştir. AK Parti’nin siyaset sahnesine girmesiyle televizyon reklamları, Türk siyasetinde daha aktif bir siyasal kampanya aracı olarak kullanılmaya başlanmıştır. Çalışmada, siyasal iletişim temel alınarak AK Parti’nin 14 Mayıs 2023 Cumhurbaşkanlığı ve Genel Seçimlerinde televizyonda kullandığı reklam kampanya tekniği olan Roadblocking Yöntemi incelenme konusu olarak seçilmiştir. Bu bağlamda araştırma için AK Parti’nin Roadblocking Yöntemi ile televizyonda yayınlanan, ‘‘Yüzyılın İşini 20 Yıla Sığdırdık’’ başlıklı reklamı seçilmiştir. Reklamın seçilme nedeni aynı saatte, tüm kanallarda yayınlanması ve icraat söylemlerinden oluşan içeriğinin izler kitle tarafından karşılık bulduğu düşüncesidir. van Dijk’ın Eleştirel Söylem Analizi tekniği kullanılarak incelenen reklamın, lider imajını vurgulayarak toplumun alt sınıflarının duyarlı olduğu konulara yönelik icraatçı söylemlerle etki oluşturmak amacıyla hazırlandığı saptanmıştır.

References

  • AK Parti Resmi You Tube Kanalı (2023, 9 Mayıs). Yüz yıllık icraatı 20 yıla sığdırdık [Video]. Erişim adresi: https://www.youtube.com/watch?v=XS4UB2k3zac&ab_channel=AKParti.
  • Arens, W. F. (2006). Contemporary advertising. New York. McGraw Hill.
  • Ayvaz, S. ve Livberber, T. (2019). Reklamlarda toplumsal sınıf: Otomobil reklamları üzerinden bir söylem analizi. Erciyes İletişim Dergisi, 6(2) 1141-1164 DOI: 10.17680/erciyesiletisim.518553
  • Balcı, Ş. (2005). Medya ve siyaset ilişkilerinde siyasal reklam: Güncel örnekler üzerinden bir değerlendirme. Z Damlapınar (Ed.), Medya ve siyaset ilişkileri üzerine, (ss. 141-176) içinde. Ankara:Turhan Kitabevi.
  • Bektaş, A. (2002). Siyasal propaganda. İstanbul: Bağlam Yayıncılık.
  • Book A. C. ve Schick, D. (1998). Reklamcılıkta metin ve taslağın ilkeleri (D. Şendil, Çev.). İstanbul: Yayınevi Yay.
  • Çobanoğulları, F., & Koçak, M. (2021). Eleştirel söylem çözümlemesi ve eleştirel okuma: Alman Bild Gazetesi örneği. Hacettepe Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi, 38(2), 452-468. https://doi.org/10.32600/huefd.907893
  • Denton, R. ve Woodward, G. C. (1990). Political communication in America. Newyork, Praeger Press.
  • Domenach, J. M. (1995). Politika ve propaganda (T. Yücel, Çev.). İstanbul:Varlık Yayın.
  • Dougherty, P. H. (1982, 5 Şubat). Advertising; Coca-Cola TV Ads To Begin. New York Times. Erişim adresi: https://www.nytimes.com/1982/02/05/business/advertising-coca-cola-tv-ads-to-begin.html
  • Elden, M. (2009). Reklam ve reklamcılık. İstanbul:Say Yayınları.
  • Güz, H. (2001). Reklam stratejisi ve reklam stratejisini etkileyen unsurlar. Selçuk İletişim Dergisi, 1(4). 20-28. Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/tr/pub/josc/issue/19002/200946
  • Herman, E. S. ve Chomsky, N. (1999). Medya halka nasıl evet dedirtir. İstanbul: Minerva Yayınları.
  • Özer, Ö. (2011). Haber söylem ideoloji. Konya: Literatürk Academia Yayınları.
  • Parida, B., & Taylor, C. R. (2022). Roadblock advertising in the digital context: Does paying to limit competing messages Pay Off?. Journal of Advertising Research, 62(3), 271-288.
  • Tetik, S. (2014). Yerel yönetimler açısından dönüştürücü liderlik: Belediye çalışanlarına yönelik bir araştırma. Yönetim ve Ekonomi Dergisi, 21(1), 267-280. https://doi.org/10.18657/yecbu.93531
  • Yıldırım, E. (2018). Toplumsal yapının aynası olarak sinema: Söylem ve eleştirel söylem analiz yöntemlerine göre Ayla filminin çözümlemesi. İnönü Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 3(1), 234-243. Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/tr/pub/inifedergi/issue/37518/411020
  • Yılmaz, R. (2017). Televizyon reklamlarında metaleptik kullanımların tipolojisi, Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 5(2), 691-704. DOI: 10.19145/e-gifder.336752
  • Yolcu, E. (2001). ‘İyi’ bir reklam filminde aranması gereken özellikler. İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, (11), 399-408. https://doi.org/10.17064/iüifhd.11571
  • van Dijk, T.A. (1995). Aims of critical discource analysis, Japanese Discource, 1(1), 17-27.
  • Wells, S.W., Burnett, J., Moriarty, S. (1998). Advertising principles and practice, Prentice-Hall, New Jersey.
  • Wodak, R. ve Meyer, M. (2001). Eleştirel söylem analizi yöntemleri. Londra: Sage Publications.

Roadblocking Advertising on Television as a New Advertising Method: AK Party Advertising Example for 14 May 2023 General Elections

Year 2024, Issue: 13, 308 - 329, 30.12.2024
https://doi.org/10.56676/kiad.1439974

Abstract

Recognizing the influence of mass media on voter and audience decisions, television has emerged as an essential instrument for political campaigns. Following the AK Party's emergence in Turkish politics, television advertisements became a more prominent tool in political campaigns. In the study, the Roadblocking Method, which is the advertising campaign technique used by the AK Party on television in the Presidential and General Elections on May 14, 2023, was chosen as the subject of examination based on political communication. In this context, the AK Party's advertisement with the headline of We Fit the Work of the Century into 20 Years (4'20'') broadcasted on television with the Roadblocking Method was selected for the research. The reason for choosing the advertisement was the idea that it was broadcast on all channels at the same time and its content consisting of action discourses was responded to by the audience. The analysis, conducted using van Dijk's Critical Discourse Analysis framework, revealed that the advertisement exerted influence by foregrounding the image of the leader and engaging in discourse on issues of particular concern to the lower socioeconomic classes.

References

  • AK Parti Resmi You Tube Kanalı (2023, 9 Mayıs). Yüz yıllık icraatı 20 yıla sığdırdık [Video]. Erişim adresi: https://www.youtube.com/watch?v=XS4UB2k3zac&ab_channel=AKParti.
  • Arens, W. F. (2006). Contemporary advertising. New York. McGraw Hill.
  • Ayvaz, S. ve Livberber, T. (2019). Reklamlarda toplumsal sınıf: Otomobil reklamları üzerinden bir söylem analizi. Erciyes İletişim Dergisi, 6(2) 1141-1164 DOI: 10.17680/erciyesiletisim.518553
  • Balcı, Ş. (2005). Medya ve siyaset ilişkilerinde siyasal reklam: Güncel örnekler üzerinden bir değerlendirme. Z Damlapınar (Ed.), Medya ve siyaset ilişkileri üzerine, (ss. 141-176) içinde. Ankara:Turhan Kitabevi.
  • Bektaş, A. (2002). Siyasal propaganda. İstanbul: Bağlam Yayıncılık.
  • Book A. C. ve Schick, D. (1998). Reklamcılıkta metin ve taslağın ilkeleri (D. Şendil, Çev.). İstanbul: Yayınevi Yay.
  • Çobanoğulları, F., & Koçak, M. (2021). Eleştirel söylem çözümlemesi ve eleştirel okuma: Alman Bild Gazetesi örneği. Hacettepe Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi, 38(2), 452-468. https://doi.org/10.32600/huefd.907893
  • Denton, R. ve Woodward, G. C. (1990). Political communication in America. Newyork, Praeger Press.
  • Domenach, J. M. (1995). Politika ve propaganda (T. Yücel, Çev.). İstanbul:Varlık Yayın.
  • Dougherty, P. H. (1982, 5 Şubat). Advertising; Coca-Cola TV Ads To Begin. New York Times. Erişim adresi: https://www.nytimes.com/1982/02/05/business/advertising-coca-cola-tv-ads-to-begin.html
  • Elden, M. (2009). Reklam ve reklamcılık. İstanbul:Say Yayınları.
  • Güz, H. (2001). Reklam stratejisi ve reklam stratejisini etkileyen unsurlar. Selçuk İletişim Dergisi, 1(4). 20-28. Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/tr/pub/josc/issue/19002/200946
  • Herman, E. S. ve Chomsky, N. (1999). Medya halka nasıl evet dedirtir. İstanbul: Minerva Yayınları.
  • Özer, Ö. (2011). Haber söylem ideoloji. Konya: Literatürk Academia Yayınları.
  • Parida, B., & Taylor, C. R. (2022). Roadblock advertising in the digital context: Does paying to limit competing messages Pay Off?. Journal of Advertising Research, 62(3), 271-288.
  • Tetik, S. (2014). Yerel yönetimler açısından dönüştürücü liderlik: Belediye çalışanlarına yönelik bir araştırma. Yönetim ve Ekonomi Dergisi, 21(1), 267-280. https://doi.org/10.18657/yecbu.93531
  • Yıldırım, E. (2018). Toplumsal yapının aynası olarak sinema: Söylem ve eleştirel söylem analiz yöntemlerine göre Ayla filminin çözümlemesi. İnönü Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 3(1), 234-243. Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/tr/pub/inifedergi/issue/37518/411020
  • Yılmaz, R. (2017). Televizyon reklamlarında metaleptik kullanımların tipolojisi, Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 5(2), 691-704. DOI: 10.19145/e-gifder.336752
  • Yolcu, E. (2001). ‘İyi’ bir reklam filminde aranması gereken özellikler. İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, (11), 399-408. https://doi.org/10.17064/iüifhd.11571
  • van Dijk, T.A. (1995). Aims of critical discource analysis, Japanese Discource, 1(1), 17-27.
  • Wells, S.W., Burnett, J., Moriarty, S. (1998). Advertising principles and practice, Prentice-Hall, New Jersey.
  • Wodak, R. ve Meyer, M. (2001). Eleştirel söylem analizi yöntemleri. Londra: Sage Publications.
There are 22 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Communication and Media Studies (Other)
Journal Section Image Presentations
Authors

Murat Erdoğan 0000-0002-7400-4755

Publication Date December 30, 2024
Submission Date February 20, 2024
Acceptance Date October 28, 2024
Published in Issue Year 2024 Issue: 13

Cite

APA Erdoğan, M. (2024). Yeni Bir Reklam Yöntemi Olarak Televizyonda Roadblocking Reklamcılığı: 14 Mayıs 2023 Genel Seçimleri AK Parti Reklam Örneği. Kastamonu İletişim Araştırmaları Dergisi(13), 308-329. https://doi.org/10.56676/kiad.1439974