Hadisleri anlamak için yapılan çalışmalar olarak ifade edilebilecek şerh faaliyetleri, Ehl-i sünnet ve Şîa ilim çevrelerinde farklı zamanlarda ortaya çıkmış ve yaygınlaşmıştır. Şîa’da ahbârla ilgili şerh çalışmaları genellikle belirli eserler üzerine yapılmıştır. Bunlar arasında en fazla şerhi yapılan eserler Sahîfetü’s-Seccâdiye ve Kütüb-i erbaa’dır. Kütüb-i erbaa; el-Kâfî, Men lâ yahduruhu’l-fakîh, Tehzîbü’l-ahkâm ve el-İstibsâr adlı eserlerden müteşekkildir. Bunlardan el-Kâfî üzerine yapılan şerhler önemli yer tutar. Şîa şerh çalışmaları genellikle hadis tarihinin tekmil ve tanzim dönemi olarak isimlendirilen asırda gerçekleşmiştir. Muhammed Bâkır el-Meclisî (ö. 1110/1698-99 [?]) de bu çağda yaşamıştır. O, Mir’âtü’l-ʻukûl fî şerhi ahbâri âli’r-resûl ve Melâzu’l-ahbâr fî fehmi tehzîbi’l-ahbâr adlarında iki şerh kaleme almıştır. Meclisî’nin Mir’âtü’l-ʻukûl şerhi, daha önce yazılan el-Kâfî şerhlerinden Usûl, Fürûʻ ve Ravza bölümlerini içermesi yönüyle ayrılmaktadır. Fakat eserin bazı bölümlerinin ona ait olup olmadığı hususu ihtilaflıdır. Bu çalışmada Meclisî’nin Mir’âtü’l-ʻUkûl adlı eserindeki şerh metodu tespit edilmeye çalışılacaktır. Şerhin cilt sayısının fazla olmasından dolayı çalışma on iki ciltten oluşan Usûl bölümüyle sınırlandırılacaktır. Onun şerhinde ahbârı anlama noktasında ortaya koymaya çalıştığı üslup ve metodu; hadis usulü ve tarihi, hadislerin isnad ve metinleri şeklindeki başlıklardan hareketle belirtilmeye çalışılacaktır. Ülkemizde hadis şerhleri alanında yürütülen faaliyetler arasında Şîa’nın hadis şerhçiliği üzerine yapılan çalışmalar neredeyse yok denecek kadar azdır. İşte Şîa hadis şerhçiliğine dair ilk olan bu çalışma, taraflar arasındaki etkileşimi de tespit etmeye vesile olacaktır.
The sharh (commentary) activities, which are described as the practice of understanding hadīths, have appeared and become widespread at different times in Sunnī and Shīite scientific circles. In Shīa, the works related to the akhbār were usually carried out on certain works. Among these, the most sharh works are Sahīfa al-Sajjājiya and al-Kutub al-Arbaa. Among the four books, sharhs of al-Kāfī are in the first place. Some Shīite scholars have published different books at the same time. Muhammad Bāqir al-Majlisī, who lived during the period of completion and perfection (takmīl) and regulation (tanzīm), is one of them. Muhammad Bāqir al-Majlisī, has written two sharhs, Mirʻāt al-uqûl fî sharh akhbār âli al-Rasūl and Malāzu'l-akhbār fî fahm tahzībi'l-akhbār. The Mir'āt al-uqûl of Majlisī is separated from the previously written sharhs on al-Kāfī in the direction that the work contains the Usûl, Furūʻ and Rawda sections. However, whether parts of the work belong to him is disputed.
In this study, we will try to determine the method of sharh of Majlisī who followed them in his Mir'āt al-uqûl. Due to the high number of volumes of sharh, we will limit our work to the Usûl section. We will try to determine his style and method which he followed and demonstrated in his sharh via the differences between its several copies, under the titles such as his hadīth methodology and history, isnad and texts of hadīths. In addition, many studies have been carried out in the field of hadith sharh in our country. Since these are usually on works of Sunni scholars, our study on Shiite hadith sharh, which can be regarded almost first work, will also help to determine the interaction between two madhabs
Hadīth Shīa Muhammad Bâqir al-Majlisī Mir Sharh Hadīth, Shīa, Muhammad Bâqir al-Majlisī, Mir'ātu'l-Ukūl al-Kāfī, Sharh
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Early Pub Date | June 23, 2022 |
Publication Date | June 25, 2022 |
Acceptance Date | June 12, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 6 Issue: 1 |
Kocaeli İlahiyat Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.
Kocaeli Journal of Theology is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International Licence.