Son yıllarda popülerliği giderek artan video ve bilgisayar oyunlarının eleştirel medya pedagojisi ve medya okuakıllı işaretler ve yaş sınırı uygulamalarının< çocuklann bu oyunları tüketip tiiketnıemesinde ne kadar etkili olabildiği analiz edilmiştir. Hem eğitim hem de iletişimin çakıştığı bir noktada yer alan medya pedagojisinden hareketle, çocukların kültürel ilgileri, sosyal katılım koşulları, farklı bir iletişim mecrası olarak oyunlar bağlamında değerlendirilmiştir: Bununla birlikte çalışmanın temelini, korumacı yaklaşıma sahip bir pedagoji anlayışıyla, yasaklama yanlısı bir bakış açısı değil; farkındalığın ve üretimin esas olduğu eleştirel medya pedagojisi oluşturmaktadır. Ayrıca çeşitli yazarlar tarafından bir sanat formu olarak ele alınsa da, video ve bilgisayar oyunlarının çağdaş medya kültürünün bir taşıyıcısı ve ideolojik bir araç olduğu önerilmiştir. Akıllı işaretler ve yaş sınırlaması uygulamalarının bu oyunların tüketilip tüketilmemesinde ne kadar etkili oldukları ampirik bir çalışmayla incelenmiş ve medya okutartışılmıştır. Ampirik çalışma 9-16 yaş aralığında 125 çocukla yürütülmüştür. Sonuç olarak akıllı işaretlerin ve yaş sınırlamalarına yönelik uygulamaların, çocukların oyun oynama pratikleriyle kısmen örtüştüğü bulunmuştur. Fakat aynı durum cinsiyete göre ayrı ayrı değerlendirildiğinde bu örtüşme ortadan kalkmaktadır. Çünkü erkek çocukların büyük çoğunluğu yaş sınırlama ya da akıllı işaretleri bildiklerini söylemelerine rağmen, bu sıııırlandırmalara uygun olmayan oyunları oynamaktadırlar. Çalışma kapsamında bu sonucun nedenleri de tartışılmış ayrıca medya okun1azarlığı kapsamında ele alınabilecek bir oyun okun1azarlığının, bu oyunların olumsuz e·tkilerini . en aza indirip, olumlu taraflarından maksimum düzeyde faydalamlabilmesi için bir araç olarak kullanılabileceği önerilmiştir
Medya pedagojisi akıllı işaretler video ve bilgisayar oyunları
This study addresses the video and computer games which have been more popular in recent years in the context of critical nıedia pedagogı; and media literacy, and analyses lıow effective are the PEGI signs in children's game consuming habits. By determining the media pedagogı;-which is located at the overlap point of both communicatioıı ·and education- as a starting point, children's cııltural interests, social participation conditions have been evaluated in the context of the games. However the hasis of the stııdy is not the protective approach and prohibition biased perspective, but ·critical nıedia pedagogı; based on awareness and production. Althoııgh considered as an art form by varioııs authors, it is suggested that video and compııter games are a transmitter of modern nıedia culture and an ideological tool. An anıpiric researclı has been condııcted ta reveal how tlıe PEGI sigııs are effective in clıildren 's ganıe consuming lrnbits and the results are discussed in the context of media literacy. The ampiric research has been conducted �with 125 children between 9-16 ages. Conseqııently PEGI signs coincide with the children's game habits partly. Bııt the coincidence disappears when evalııated separately by gender. Althouglı most of the boys daim that they know the meaning of the PEGI signs, they play the gaınes which are not coincidence with their age. This resıılt has been discııssed too in the scope of the study. Besides it is suggested that ganıe literacı; which is a subtitle of nıedia literacı; may decrease tlıe negative effects of the ganıes
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Research Article |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Nisan 2014 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2014 Sayı: 12 |