BibTex RIS Kaynak Göster

KÜLTÜR ENDÜSTRİLERİNİN YARATILMASINDA DİJİTAL MEDYANIN ROLÜ

Yıl 2019, Sayı: 14, 44 - 56, 01.10.2019

Öz

Kültür endüstrisi kavramı modern toplumun eleştirisi olarak ortaya çıkmış bir kavramdır. Modern toplumlarda halkların, kitlelerin ve toplumların kültüründen bahsetmek mümkün değildir. Teknolojik gelişmelerle birlikte tamamen bir endüstri haline gelen kültür, artık küreselleşmiş ve diğer tüm kapitalist sistem ürünleri gibi metalaşmıştır. Kültür ve endüstri gibi klasik Marksist anlayış açısından farklı iki alanı bir araya getiren kültür endüstrisi kavramı aracılığıyla kapitalizm eleştirisi üzerinde durulmakta ve kültürün de kapitalist sistemlerde meta haline gelmesine dikkat çekilmektedir.Kapitalist sistemlerin hızla geliştiği çağımızda özellikle iletişim alanında yaşanan gelişmeler kapitalizmin toplumsal yapılardaki etkisinin artırması sonucunu da beraberinde getirmiş ve üretim merkezli toplumların yerini tüketimin aldığı toplumsal yapılar oluşturmuştur. Bu noktada özellikle internet teknolojisinin yarattığı dijital medya ortamları ortaya çıkmış ve bu yeni dijital medyalar aracılığıyla enformasyonun oluşturulması, yayılması da farklı bir boyut kazanmıştır. Gelişen dijital medya, varlığını sadece iletişim alanında değil toplumsal yapının her alanında hissettirmiş ve bu noktada özellikle kültür endüstrilerinin ortaya çıkmasında, yaratılmasında ve pekiştirilmesinde oldukça önemli bir rol üstlenmiştir. Bu çalışmada genel olarak Eleştirel Teori ekseninde ortaya çıkan kültür endüstrisi kavramı üzerinde durulacak olup dijital medyaların kültür endüstrilerinin yaratılmasındaki etkisi irdelenecektir

Kaynakça

  • Adorno, T. W. (2003). Kültür Endüstrisini Yeniden Düşünürken. Çev.. B.O. Doğan, Cogito
  • Dergisi, İlkbahar-Yaz, (36): 76-84. Adorno, T. W. (2011). Kültür Endüstrisi-Kültür Yönetimi. Çev.. N. Ünler, M. Tüzel ve E.
  • Gen. İstanbul: İletişim Yayınları. Adorno, T.W., Horkheimer, M. (2014). Aydınlanmanın Diyalektiği. Çev.. N. O. İner ve E.
  • Öztarhan Karadoğan. İstanbul: Kabalcı Yayıncılık. Çakır, H, (2007). “Geleneksel Gazetecilik Karşısında İnternet Gazeteciliği”. Ege
  • Üniversitesi İletişim Fakültesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi Sayı:22. Dellaloğlu F. B. (2003). Adorno Yüz Yaşında. Adorno: Kitle, Melankoli ve Felsefe. Cogito
  • Dergisi. İlkbahar-Yaz. Sayı: (36):13-37
  • Dickson David (1992). Alternatif Teknoloji, Teknik Değişmenin Politik Boyutları. Çev..
  • Nezih Erdoğan. İstanbul: Ayrıntı Yayınları. 9-24. Gürcan, H. İ. (1999). Sanal Gazetecilik. Anadolu Üniversitesi Yayınları. Eskişehir.
  • Habermas, J. (2004). Kamusal Alan. Çev.. M. Özbek. İstanbul: Hil Yayın.
  • Hira, İ., Şan, M. K., (2013). “Frankfurt Okulu ve Kültür Endüstrisi Eleştirisi”. http:// www.daplatform.com/images/frankfurtokulu.pdf/ Erişim Tarihi: 22.02.2016.
  • Jay, M. (2014). Diyalektik İmgelem: Frankfurt Okulunun Tarihi ve Çalışmaları. (1923- ). Çev.. S. Doğan. İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Kara, Tolga (2014). Kültür Endüstrisi Kavramı Çerçevesinde Medya Ürünleri: Eleştirel
  • Yaklaşım. The Turkish Online Journal of Design, Art and Communication - TOJDAC January 2014 Volume 4 Issue 1.
  • Larrain, J. (1995). İdeoloji ve Kültürel Kimlik. İstanbul: Sarmal Yayınevi.
  • Yaylagül, L. (2010). Kitle İletişim Kuramları: Egemen ve Eleştirel Yaklaşımlar. 3. Baskı. Ankara: Dipnot Yayınları.

THE ROLE OF DIGITAL MEDIA IN THE DESIGN OF CULTURE INDUSTRIES

Yıl 2019, Sayı: 14, 44 - 56, 01.10.2019

Öz

The concept of culture industry is a notion that emerged as a criticism of the modern society. It is impossible to mention the culture of communities, masses and societies in modern societies. However, today, culture which became completely an industry by means of created systems, has become globalised and materialized like the other products of capitalist system. Within this concept which gathers two different fields in terms of classical Marxist understanding like culture and industry, the emphasis is on the capitalist criticism and on the fact that culture has turned into the material.In our age in which capitalist systems grow rapidly as a result of the developments especially in the field of communication, capitalism expands its impacts on the social structures and creates social structures in which consumption replaces production-based societies. At this point, digital media environments created by internet technologies have emerged and the creation and propagation of information has gained a new ground. Developing digital media has made its presence felt not only in the field of communication but also in every aspect of the social structure and has played an important role in the emergence, creation and consolidation of cultural industries. In this study, the concept of culture industry which has emerged in the context of Critical Theory of Frankfurt School will be focused and also the impact of digital media on the creation of culture will be examined

Kaynakça

  • Adorno, T. W. (2003). Kültür Endüstrisini Yeniden Düşünürken. Çev.. B.O. Doğan, Cogito
  • Dergisi, İlkbahar-Yaz, (36): 76-84. Adorno, T. W. (2011). Kültür Endüstrisi-Kültür Yönetimi. Çev.. N. Ünler, M. Tüzel ve E.
  • Gen. İstanbul: İletişim Yayınları. Adorno, T.W., Horkheimer, M. (2014). Aydınlanmanın Diyalektiği. Çev.. N. O. İner ve E.
  • Öztarhan Karadoğan. İstanbul: Kabalcı Yayıncılık. Çakır, H, (2007). “Geleneksel Gazetecilik Karşısında İnternet Gazeteciliği”. Ege
  • Üniversitesi İletişim Fakültesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi Sayı:22. Dellaloğlu F. B. (2003). Adorno Yüz Yaşında. Adorno: Kitle, Melankoli ve Felsefe. Cogito
  • Dergisi. İlkbahar-Yaz. Sayı: (36):13-37
  • Dickson David (1992). Alternatif Teknoloji, Teknik Değişmenin Politik Boyutları. Çev..
  • Nezih Erdoğan. İstanbul: Ayrıntı Yayınları. 9-24. Gürcan, H. İ. (1999). Sanal Gazetecilik. Anadolu Üniversitesi Yayınları. Eskişehir.
  • Habermas, J. (2004). Kamusal Alan. Çev.. M. Özbek. İstanbul: Hil Yayın.
  • Hira, İ., Şan, M. K., (2013). “Frankfurt Okulu ve Kültür Endüstrisi Eleştirisi”. http:// www.daplatform.com/images/frankfurtokulu.pdf/ Erişim Tarihi: 22.02.2016.
  • Jay, M. (2014). Diyalektik İmgelem: Frankfurt Okulunun Tarihi ve Çalışmaları. (1923- ). Çev.. S. Doğan. İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Kara, Tolga (2014). Kültür Endüstrisi Kavramı Çerçevesinde Medya Ürünleri: Eleştirel
  • Yaklaşım. The Turkish Online Journal of Design, Art and Communication - TOJDAC January 2014 Volume 4 Issue 1.
  • Larrain, J. (1995). İdeoloji ve Kültürel Kimlik. İstanbul: Sarmal Yayınevi.
  • Yaylagül, L. (2010). Kitle İletişim Kuramları: Egemen ve Eleştirel Yaklaşımlar. 3. Baskı. Ankara: Dipnot Yayınları.
Toplam 15 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Research Article
Yazarlar

Şefika Yurdakul Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Ekim 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Sayı: 14

Kaynak Göster

APA Yurdakul, Ş. (2019). KÜLTÜR ENDÜSTRİLERİNİN YARATILMASINDA DİJİTAL MEDYANIN ROLÜ. Kocaeli Üniversitesi İletişim Fakültesi Araştırma Dergisi(14), 44-56.