Kültür endüstrisi kavramı modern toplumun eleştirisi olarak ortaya çıkmış bir kavramdır. Modern toplumlarda halkların, kitlelerin ve toplumların kültüründen bahsetmek mümkün değildir. Teknolojik gelişmelerle birlikte tamamen bir endüstri haline gelen kültür, artık küreselleşmiş ve diğer tüm kapitalist sistem ürünleri gibi metalaşmıştır. Kültür ve endüstri gibi klasik Marksist anlayış açısından farklı iki alanı bir araya getiren kültür endüstrisi kavramı aracılığıyla kapitalizm eleştirisi üzerinde durulmakta ve kültürün de kapitalist sistemlerde meta haline gelmesine dikkat çekilmektedir.Kapitalist sistemlerin hızla geliştiği çağımızda özellikle iletişim alanında yaşanan gelişmeler kapitalizmin toplumsal yapılardaki etkisinin artırması sonucunu da beraberinde getirmiş ve üretim merkezli toplumların yerini tüketimin aldığı toplumsal yapılar oluşturmuştur. Bu noktada özellikle internet teknolojisinin yarattığı dijital medya ortamları ortaya çıkmış ve bu yeni dijital medyalar aracılığıyla enformasyonun oluşturulması, yayılması da farklı bir boyut kazanmıştır. Gelişen dijital medya, varlığını sadece iletişim alanında değil toplumsal yapının her alanında hissettirmiş ve bu noktada özellikle kültür endüstrilerinin ortaya çıkmasında, yaratılmasında ve pekiştirilmesinde oldukça önemli bir rol üstlenmiştir. Bu çalışmada genel olarak Eleştirel Teori ekseninde ortaya çıkan kültür endüstrisi kavramı üzerinde durulacak olup dijital medyaların kültür endüstrilerinin yaratılmasındaki etkisi irdelenecektir
The concept of culture industry is a notion that emerged as a criticism of the modern society. It is impossible to mention the culture of communities, masses and societies in modern societies. However, today, culture which became completely an industry by means of created systems, has become globalised and materialized like the other products of capitalist system. Within this concept which gathers two different fields in terms of classical Marxist understanding like culture and industry, the emphasis is on the capitalist criticism and on the fact that culture has turned into the material.In our age in which capitalist systems grow rapidly as a result of the developments especially in the field of communication, capitalism expands its impacts on the social structures and creates social structures in which consumption replaces production-based societies. At this point, digital media environments created by internet technologies have emerged and the creation and propagation of information has gained a new ground. Developing digital media has made its presence felt not only in the field of communication but also in every aspect of the social structure and has played an important role in the emergence, creation and consolidation of cultural industries. In this study, the concept of culture industry which has emerged in the context of Critical Theory of Frankfurt School will be focused and also the impact of digital media on the creation of culture will be examined
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Research Article |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Ekim 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Sayı: 14 |