KÜRESELLEŞEN DÜNYADA TURİZM SEKTÖRÜ: BİLGİ İLETİŞİM TEKNOLOJİLERİ VE REKABET GÜCÜ
Yıl 2011,
Cilt: 3 Sayı: 5, 114 - 138, 28.12.2014
Nurdan Kuşat
Öz
Dünyadaki yeni ekonomik yapılanma tüm sektörleri farklı bir oluşumun içerisine sürüklemiştir. Bu oluşum küreselleşme adıyla anılan ve tüm iç ve dış pazarlarda karşılaştırmalı üstünlükleri rekabet üstünlüğüne kaydıran süreçtir. Geleceğin en önemli sektörleri arasında gösterilen “Turizm Sektörü” nün de bu yaşananlardan etkilenmeme olasılığı yoktur. Bu çalışma ile turizm sektöründe; küreselleşme ve teknolojik gelişmeler ile birlikte değişen pazar yapısı analiz edilmeye çalışılırken; sektörün rekabet gücü belirleyicileri ve bunların nasıl ülke ekonomisine kazandırılabileceği konularında bir değerlendirme yapılmaktadır.
Kaynakça
- ACS, Z.J. ve AUDRETSCH, D.B., (2005)Enterpreneurship, Innovation and Technological Change, Foundations and Trends in Enterpreneurship, 1:4
- AKIN,H.B., (2001)Yeni Ekonomi, Strateji, Rekabet, Teknoloji Yönetimi, Çizgi Kitabevi Yayınları, 1. Basım
- AKTAN, C. C., (1998) Türkiye Dünyanın Neresinde? Ege Genç İşadamları Derneği (EGİAD), İzmir
- AKTAN,C. ve VURAL, İ.Y., (2004) Yeni Ekonomi ve Yeni Rekabet, Türkiye İşveren Sendikaları Konfederasyonu, Rekabet Dizisi, Yayın No.253, Ankara
- ANSEN,E.N. ve FIRAT,A., (2009) “Turizm İşletmelerinde Elektronik Pazarlama: Antalya ili “A grubu Seyahat Acentaları” Örneği”, Girişimcilik ve Kalkınma Dergisi, C.4, S.2, s.117-134
- BAHAR, O. ve KOZAK, M., (2005)Küreselleşme Sürecinde Uluslararası Turizm ve Rekabet Edebilirlik, Detay Yayıncılık, Ankara
- BAYRAÇ,N., Yeni Ekonominin Toplumsal Ekonomik ve Teknolojik Boyutları, http://www.genbilim.com/content/view/3399/34/ ( erişim 16.09.2009)
- BULU,M. ve ERASLAN,İ.H., (2007) Sürdürülebilir Rekabet Avantajı Elde Etmede Turizm Sektörü, Sektörel Stratejiler ve Uygulamalar, Uluslararası Rekabet Araştırmaları Kurumu, URAK Yayınları, İstanbul
- CONNOLY,D.J., M.OLSEN ve G.R.MOORE, (1998) “The Internet as a Distribution Channel” Cornell Hotel and Restaurant Administration Quarterly, Vol. 39, No. 4, 42-54
- CROUCH,G. ve RITCHIE,B., (1999) “Tourism, Competitiveness and Social Prosperity” Journal of Business Research, No:44, pp.137-152
- DEMİRÖZ,A., (2003) Yeni Ekonomide Rekabet Kuralları, Rekabet Kurumu Uzmanlık Tezi, Yayın No:106, Ankara
- EGELİ,B. Ve ÖZTURAN,M., (1998) “Rekabet Stratejisi Olarak İnternet”, Turizm Sektöründe Rekabet Stratejileri, Hafta Sonu Seminerleri V, s.120-134, Nevşehir, 23-25
- ERASLAN,H.; BULU,M. ve BAKAN,İ., (2008) “Kümelenmeler ve İnovasyona Etkisi: Türk Turizm Sektöründe Uygulamalar”, Seyahat ve Otel İşletmeciliği Dergisi, Yıl 5, Sayı 3, s.1-35
- EROĞLU,Ö. ve ALBENİ,M., (2002) Küreselleşme, Ekonomik Krizler ve Türkiye, Bilim
- Kitabevi Yayınları, Isparta
- GARAU VADELL,J.B. ve ORFILA-SİNTES,F., (2008) “Internet Innovation for External Relations in the Balearic Hotel Industry”, Journal of Business and Industrial Marketing, 23/1, pp.70-80
- GÖSLING,S., (1999) “Ecotourism: A Means to Safeguard Biodiversity and Ecosystem Functiouns?”, Ecological Economics, 29, pp.303-320
- HAKOLAHTI,T. ve KOKKONENE,P., (2006) “Business Webs in the Tourism Industry”, Information and Communication Technologies in Tourism 2006 Proceedings of the International Conference in Lausanne, Switzerland, pp.453-462
- HANÇER,M. Ve ATAMAN,C., (2006) “Seyahat Acentalarında İletişim Teknolojisinin Kullanımı ve WEB Sitelerinin Değerlendirilmesi: Ege Bölgesi Örneği”, Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Cilt 8, Sayı 3, s.193-207
- KIZILOĞLU,T. ve MACİT M., (2002) “Turizm Yöneticilerinde Kendini Yetiştirme”, Turizm Eğitimi Konferans-Workshop, TC Turizm Bakanlığı Turizm Eğitimi Genel Müdürlüğü, s. 471-483, 11-13 Aralık 2002, Ankara
- KİBRİTÇİOĞLU,A., (1996) Uluslararası (Makro) İktisat Okumaları Uluslararası Rekabet Gücüne Kavramsal bir Yaklaşım, Ankara
- KOZAK,N., (2008) Turizm Pazarlaması, Detay Yayıncılık, 2. Baskı, Ankara
- LAW,R. ve HSU,C.H.C., (2005) “Customers’ Perceptions on the Importance of Hotel WEB Site Dimensions and Attributes”, International Journal of Contemporary pp.493-503
- Hospitality Management, Vol.17, No.6,
- LERNER,M.ve HABER,S., (2001) “Performance Factors of Small Tourism Ventures: the Interface of Tourism, Entrepreneurship and the Environment”, Journal of Business Venturing, Vol. 16, Issue 1, pp.77-100, Jan 2001
- LIM, W.M., (2009) “Alternative Models Framing UK Independent Hoteliers’s Adoption of Technology” (Research in Brief), International Journal of Contemporary Hospitality Management, Vol.21, No.5, pp. 610- 618
- ORAL,S. ve KURGUN,H., (1998) “Uluslararası Turizm Pazarında Bir Rekabet Stratejisi Olarak Fiyatlama”, Turizm Sektöründe Rekabet Stratejileri, Hafta Sonu Seminerleri V, s.21-36, Nevşehir, 23-25 Ekim 1998
- ÖZER,G., R.Yücel ve İ.H.SEYREK, (2003) “Yeni Ekonomide Bilgi Dönüşümleri ve Bilgi Şirketlerinin Artan Önemi”, Active Dergisi, Ocak- Şubat 2003
- PAMUKÇU,T., (2001) “Teknoloji, Sanayileşme ve Türkiye”, Mülkiye Dergisi, C.XXV, S.230, s.77-118
- PESSOA,A., (2008) “Tourism and Regional Competitiveness: The Case of the Portuguese Douro Valley”, Working Papers (FEP)-Universidade do Porto, İssue 206, pp. 1-28, 1 Diagram, 9 Charts, Oct. 2008
- PORTER,M.E., (1991) The Competitive Advantage of Nations, The Mac Millon Pres Ltd. NY.
- PORTER,M.E., (2003) Rekabet Stratejisi, Sektör ve Rakip Analizi Teknikleri, Sistem Yayıncılık, çev. Gülen ULUBİLGİN, Ankara
- SEZGİN,E., (2004) Bilişim Teknolojileri ve Finansal Yapılanma Sürecinde Turizm Endüstrisi ve Türkiye Turizmi, TC Anadolu Üniversitesi Yayınları, No:1540, Yüksekokulu Yayınları, No 6, Eskişehir Turizm ve Otel İşletmeciliği
- SOYAK, M., (2004) “Yeni Ekonomi ve Yansımaları”, Finans-Politik ve Ekonomik Yorumlar Dergisi, Yıl: 41,S.284
- SÖYLEMEZ,S.A., (2001) “Yeni Ekonomi, Rekabet ve Rekabet Politikaları”, Ekonomik Yaklaşım Dergisi, 12(1), S.40, s.1-27
- SÖZER,İ.A., (2003 ) “BİT’i Canlanan Ülkelerde Verimlilik Artışı Sağlanıyor”, Activline, Nisan
- TEECE,D., (2000) Managing Intellectual Capital, Oxford University Pres, NY.
- TİRYAKİOĞLU,M., (2004) “Yenilikçi Rekabet Stratejileri Açısından Türk İmalat Sanayi ve Yenilikçilik” 3. Ulusal Bilgi, Ekonomi ve Yönetim Kongresi, Osmangazi Üniversitesi, İİBF, s. 503-516, Eskişehir, 25-26 Kasım 2004
- TUTAR,F., M.KOCABAY ve N.KILINÇ, (2007) “Turizm Sektöründe E-Ticaret Uygulamaları:Nevşehir Örneği”, Selçuk Üniversitesi Karaman İİBF Dergisi,
- Sayı 12, Yıl 9, s. 196-206, Haziran 2007
- TÜRKER,N., (1998) “Çevreye Karşı Duyarlılığın Uluslararası Rekabette Bir Strateji Olarak Kullanılması”, Turizm Sektöründe Rekabet Stratejileri, Hafta Sonu Seminerleri V, s.159-181, Nevşehir, 23-25 Ekim 1998
- TÜRKKAN,E., (2006) “Avrupa Birliği Müzakere Sürecinde Girişimcilik, İnovasyon ve Ulusal Rekabet Gücümüz” Konulu Seminer, Kadir Has Üniversitesi, 20 Aralık 2006
- ULU,A., Ş.ÇAVUŞ, A.TANRISEVDİ, H.GÜÇLÜ ve M.E.ÖNCÜER, (1998) “2000’li Yıllarda Turizm Piyasasındaki Değişme Eğilimleri ve Bu Eğilimlere Uygun Alternatif Turistik Ürün Çeşitlendirme Stratejileri”, Turizm Sektöründe Rekabet Stratejileri, Hafta Sonu Seminerleri V, s.67-103, Nevşehir, 23-25 Ekim 1998
- WEI,S., H.F. RUYS, H.B.Van HOOF ve T.E.COMBRİNK, (2001) “Uses of The Internet in the Global Hotel Industry”, Journal of Business Research, Vol. 54, 235-241
- YILDIZ, S., (2008) “Turizm Sektöründe Eğitim Yatırımlarının Geri Dönüşü”, SDÜ Eğirdir MYO 3. Ulusal Turizm Sempozyumu, s. 295-308, 17-19 Ekim 2008
- YILMAZ,H., (2003) Yenilik (İnovasyon), Yeni Ekonomi ve Rekabet, Rekabet Kurumu Uzmanlık Tezleri Serisi, Yayın No: 130, Ankara
- YÜRÜTÜCÜ ÖZTOPÇU A., (2003) “Bilgi Teknolojilerinde Turizm Sektörü ve TKY (Toplam Kalite Yönetimi)”, İnet 2003 İnternet Konferansı, İstanbul, 12-13 Aralık 2003.