Bu çalışmada, ülkemizde 2000-2017 yılları arasında
fizik eğitim ile ilgili yapılmış olan lisansüstü tezlerin çeşitli yönleriyle
incelenmesi amaçlanmıştır. Tezlerin incelenmesinde içerik analizi yöntemi
kullanılmıştır. İncelenen bu tezler YÖK Ulusal Tez Merkezi veri tabanından
fizik, fizik eğitimi, fizik öğretimi gibi anahtar kelimeler kullanılarak
ulaşılabilen tezler arasından alınmıştır. Çalışmada fizik eğitimi ile ilgili
ulaşılabilen 226 lisansüstü tez incelenmiştir. Verilerin analizi sonuçlar yüzde
ve frekans tabloları ile gösterilmiştir. İncelenen lisansüstü tezlerle ilgili
veriler incelediğinde özellikle 2004 yılından itibaren gözle görülür bir artış
meydana gelmektedir. Gerek yüksek lisans, gerekse doktora tezlerinde en fazla
çalışılan konu kavram yanılgıları tespit ve kavram yanılgılarını çeşitli
yöntemlerle düzeltme yolları ilk sırayı aldığı tespit edilmiştir. Ayrıca
örneklem bakımından incelendiğinde lisansüstü tezlerinde örneklem olarak en
fazla ortaöğretim öğrencileri olurken lisansüstü öğrencilerle yapılmış çok az
çalışmaya rastlanmıştır. Veri toplama aracı olarak en fazla başarı testleri,
tutum testleri ve görüşmeler oluştururken alternatif değerlendirme araçlarının
çok az kullanıldığı tespit edilmiştir.
İncelenen tezlerde sıklıkla çalışılan alanlar bakımından incelendiğinde
özellikle temel fizik konuları, elektrik, dinamik ve ışık ses konuları
oluştururken modern fizik, termodinamik ve astronomi konularına fazla yer
verilmediği tespit edilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Araştırma Makalesi |
Authors | |
Publication Date | June 28, 2019 |
Acceptance Date | June 25, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 9 Issue: 17 |