2017
yılında Milli Eğitim Bakanlığı (MEB) eğitim sistemindeki bütün öğretim
programlarını güncellemiştir. Güncellenen öğretim programları 2018-2019
eğitim-öğretim yılı itibariyle topyekûn uygulanmaya başlanmıştır. Mevcut
programların uygulamaları sonucunda elde edilen dönütler, paydaşların görüşleri
ve akademik çalışmalardan elde edilen bulgular doğrultusunda güncellenen
programların MEB tarafından yeniden güncellenmesi planlanmaktadır. Bu kapsamda güncelleme
çalışmaları için mevcut programların incelendiği akademik çalışmalar önemli bir
veri kaynağıdır. Bu çalışmanın amacı, 2018 İlkokul 4. Sınıf Sosyal Bilgiler
Dersi Öğretim Programında yer alan kazanımların Bloom ve Revize Edilmiş Bloom
Taksonomisine göre incelenip, sınıflandırılmasıdır. Çalışmada
doküman inceleme tekniği kullanılmıştır. Çalışmanın dokümanları 2017 yılında
güncellenen ve 2018 yılında uygulanmaya başlanan Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim
Programıdır. Bu programda 4. sınıf düzeyinde yer alan 33 kazanım çalışma
verilerini oluşturmuştur. Kazanımların incelenmesi ve sınıflandırılması iki araştırmacı
tarafından Bloom ve Revize Bloom Taksonomilerine göre gerçekleştirilmiştir.
Kazanımlar öncelikle Bloom Taksonomisine göre bilişsel, duyuşsal ve devinişsel
alanlarda sınıflandırılmıştır. Bu sınıflandırma sonrasına bilişsel alanda
olduğu tespit edilen kazanımlar ikinci bir çözümleme ile Revize Bloom
Taksonomisinin bilgi ve bilişsel süreç boyutlarında yeniden analiz edilmiştir.
Çalışmada elde edilen bulgulara göre ilgili programda yer alan 33 kazanımın
27’sinin (%81.8) bilişsel, 2’sinin (%6.1) duyuşsal ve 4’ünün (%12.1) devinişsel
alanda yer aldığı saptanmıştır. Bilişsel alanda yer alan 27 kazanımın ise
%22.2’si (n=6) olgusal, %59.3’ü (n=16) kavramsal, %14.8’i (n=4) işlemsel ve
%3.7’si (n=1) üstbilişsel bilgi boyutunda yer aldığı görülmüştür. Öte yandan
aynı kazanımlar farklı bir açıdan incelendiğinde, kazanımların %7.4’ü (n=2)
hatırla, %48.2’si (n=13) anla, %22.2’si (n=6) uygula, %11.1’i (n=3) çözümle,
%3.7’si (n=1) değerlendir ve %7.4’ü (n=2) oluştur bilişsel süreç boyutlarında bulunduğu
belirlenmiştir. Bu bulgulara göre ilgili öğretim programının 4. sınıf
düzeyindeki kazanımlarının bilişsel alanda yoğunlaştığı ve bilişsel alanda
yoğunlaşan kazanımların ise çoğunlukla alt düzey düşünme becerilerine yönelik
olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programının 4-7.
sınıfları kapsayan bütünleşik bir program olması nedeniyle programın genel
yapısı hakkında daha fazla kanıta ulaşabilmek için farklı sınıf seviyelerinde
de benzer çalışmaların yapılması ve bu çalışmada elde edilen bulgularla
bütünleştirilmesi önerilmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Araştırma Makalesi |
Authors | |
Publication Date | December 26, 2019 |
Acceptance Date | December 18, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 9 Issue: 18 |