İnsanoğlunun en güçlü ifade biçimlerinden
biri olan sanat eserleri, yüzyıllardır inanca ait duyguların, düşüncelerin ve
imgelerin yansıtılmasında çok önemli bir rol üstlenmiştir. Manevi dünyanın
simge, imge ve görselleri her türlü materyal üzerinde yerini almıştır. İki
dinin kutsal metinlerini içinde barındıran Kitab-ı
Mukaddes’teki olaylar, mekânlar ve kişiler yüzyıllar boyunca ilgi çekici
olmuştur. Üç semavi dinin ortak değer olarak kabul ettiği Hz. Davut’un hayatına
ilişkin sahneler de bu ilginin odak noktalarından biridir. Kutsal metinler (Samuel 1-2 ve Krallar-1) ile tarihsel dokümanların verdiği bilgilere göre, bir
çoban olarak tarih sahnesine çıkan Hz. Davut, İsrailoğullarının dağınık halde
bulunan kabilelerini birleştirmiştir. İkiye bölünen Yahudi Krallığı’nı tek bir
bayrak altında toplamayı başarması da Kral Peygamberin, birleştirici gücünün
göstergelerinden biridir. Bu çalışmada, Hz. Davut’un Golyat ile mücadelesini
resmeden eserlere odaklanılmıştır. İkonografiye göre, Filistli bir dev olarak
adı geçen Golyat, İsrailoğullarına meydan okumuş bunun sonucunda da Hz. Davut elindeki
sapanla Golyat’ı yenerek başını kesmiştir. Çalışmada odaklandığımız resimler,
Barok dönemin önde gelen simalarından Bernardo Strozzi (1581-1644)’ye aittir.
İncelenen eserler “Panofsky metodu” esas
alınarak oluşturulmuştur. Monografik çalışmalar dışında hiçbir yayına konu
olmayan resimleri, Barok dönem özellikleri içerisinde irdeleyerek, sanat tarihi
dünyasındaki önemini vurgulamak çalışmanın amacıdır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Araştırma Makalesi |
Authors | |
Publication Date | December 26, 2019 |
Acceptance Date | December 18, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 9 Issue: 18 |