Research Article
BibTex RIS Cite

Imagıst Knowledge In Terms Of The Possıbılıty Of Relıgıous Knowledge

Year 2021, Issue: 18, 101 - 126, 21.03.2021
https://doi.org/10.5281/zenodo.4625779

Abstract

Having the knowledge and that this knowledge has a form approved by everyone are related to meaning attributed to knowledge and the limits set by it. What can be called “knowledge” within the limits of knowledge is shaped pursuant to the standards set for this. However, one of the types of knowledge, which can make the way for the possibility of religious knowledge and which can especially show that the objectivity of knowledge is not such a good attitude, is the imagist knowledge, over which there are studies done in the recent years. Because this type of knowledge suggests that knowledge can have a quality that may vary not only from a time to another, and from a culture to another, but also even from a person to another with its quality that prevails rational knowledge which comes innately, and empirical knowledge which is obtained later.

References

  • Adler, Mortimer J. Dinde Hakikat. çev. Ruhattin Yazoğlu; Hüsnü Aydeniz. İstanbul: Rağbet Yayınları, 2014.
  • Akarsu, Bedia. Felsefe Terimleri Sözlüğü. Ankara: Türk Dil Kurumu Yayınları, 1975.
  • Arslan, Ahmet. Felsefeye Giriş. Ankara: Vadi Yayınları, 1998.
  • Arslan, İshak. Çağdaş Doğa Düşüncesi. İstanbul: Küre Yayınları, 2012.
  • Baç, Murat. Epistemoloji. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları, 2011.
  • Barthes, Roland. “Rhetoric of the Image”. Classic Essays on Photography. Ed. Alan Trachtenberg. 269-285. USA: Leetes’s Island Books, 1980.
  • Bolay, Süleyman Hayri. Felsefeye Giriş. Ankara: Akçağ Yayınları, 2010.
  • Cevizci, Ahmet. Bilgi Felsefesi. İstanbul: Say Yayınları, 2010.
  • Cevizci, Ahmet. Felsefe Tarihi. İstanbul: Say Yayınları, 2014.
  • Cunningham James W.; Fitzgerald, Jill. “Epistemology and Reading”. Reading Research Quarterly 31/1 (1996), 36-60.
  • Doğan, Mehmet. Hiperprestij Grupları. İstanbul: Neva Yayınları, 2013.
  • Engin, Ertan. “İmagoloji”. Selçuk Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi 27 (2012), 57-66.
  • Güvenç, Bozkurt. Türk Kimliği. İstanbul: Remzi Kitabevi, 1995.
  • Habermas, Jürgen. İdeoloji Olarak Teknik ve Bilim. çev. Mustafa Tüzel. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları, 2016.
  • İmamoğlu, Tuncay vd. Din Felsefesi. Erzurum: Eser Basın Yayın, 2017.
  • Kurtyılmaz, D. “Pozitivizmin Doğrulama ve Yanlışlama İlkeleri Ekseninde Modern Bilimin Bilgiyi Metafizik’ten Arındırma İdeali”. Bülent Ecevit Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 5/1 (Haziran 2018), 15-33.
  • Lecourt, Dominique. Bilim Felsefesi. çev. Işık Ergüden. Ankara: Dost Kitabevi, 2013.
  • Leerssen, Joep. “Imagology: History and Method”. Imagology: The cultural construction and literary representation of national characters. A critical survey. ed. Manfred Beller; Joep Leerssen. 17-32. Amsterdam – Newyork: Rodopi, 2007.
  • Leerssen, Joep. “Imagology: On using ethnicity to make sense of the World”. Iberic@l, Revue d’études ibériques et ibéro-américaine 10 (Automne 2016), 13-31.
  • Mengüşoğlu, Takıyettin. İnsan Felsefesi. Ankara: Doğu Batı Yayınları, 2017.
  • Odyakmaz, A. Nevzat; Odyakmaz, Necla. İletişim Sözlüğü. İstanbul: Babil Yayınları, 2008.
  • Öner, Necati. Felsefe Yolunda Düşünceler. Ankara: Akçağ Yayınları, 1999.
  • Öztürk, Ali. İmajoloji. Ankara: Elis Yayınları, 2013.
  • Parlatır, İsmail vd. Türkçe Sözlük. Ankara: Türk Dil Kurumu, 1988.
  • Robins, Kevin. İmaj. çev. Nurçay Türkoğlu. İstanbul: Ayrıntı Yayınları, 2013.
  • Simard, Jean-Claude. “Epistemoloji”. çev. Ramazan Adıbelli), Bilimname II 2 (2003), 13-21.
  • Świderska, Małgorzata. “Comparativist Imagology and the Phenomenon of Strangeness”. CLCWeb: Comparative Literature and Culture 15/7 (2013), 1-8.
  • Uçak, Nazan Özenç. “Bilgi: Çok Yüzlü Bir Kavram”. Türk Kütüphaneciliği 24/4 (2010), 705-722.

Dini Bilginin İmkanı Bağlamında İmajist Bilgi

Year 2021, Issue: 18, 101 - 126, 21.03.2021
https://doi.org/10.5281/zenodo.4625779

Abstract

Bilgiye sahip olmak ve bu bilginin herkes tarafından onaylanan bir yapısının olması bilgiye yüklenen anlam ve onun tarafından çizilen sınırla ilgilidir. Bilginin sınırları içerisinde neye bilgi denilebileceği, ortaya konulan ölçütler çerçevesinde şekillenmektedir. Ancak dinî bilginin imkânına kapı aralayabilecek, özellikle de bilginin nesnelliğinin çok da doğru bir tutum olmadığını gösterebilecek bilgi türlerinden biri son yıllarda üzerinde çalışmaların olduğu imajist bilgidir. Zira bu bilgi doğuştan gelen rasyonel ve sonradan edinilen empirik bilginin üzerinde yer alan niteliğiyle bilginin çağdan çağa kültürden kültüre değil neredeyse kişiden kişiye dahi değişebilecek bir niteliğe sahip olabileceğini iddia etmektedir.

References

  • Adler, Mortimer J. Dinde Hakikat. çev. Ruhattin Yazoğlu; Hüsnü Aydeniz. İstanbul: Rağbet Yayınları, 2014.
  • Akarsu, Bedia. Felsefe Terimleri Sözlüğü. Ankara: Türk Dil Kurumu Yayınları, 1975.
  • Arslan, Ahmet. Felsefeye Giriş. Ankara: Vadi Yayınları, 1998.
  • Arslan, İshak. Çağdaş Doğa Düşüncesi. İstanbul: Küre Yayınları, 2012.
  • Baç, Murat. Epistemoloji. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları, 2011.
  • Barthes, Roland. “Rhetoric of the Image”. Classic Essays on Photography. Ed. Alan Trachtenberg. 269-285. USA: Leetes’s Island Books, 1980.
  • Bolay, Süleyman Hayri. Felsefeye Giriş. Ankara: Akçağ Yayınları, 2010.
  • Cevizci, Ahmet. Bilgi Felsefesi. İstanbul: Say Yayınları, 2010.
  • Cevizci, Ahmet. Felsefe Tarihi. İstanbul: Say Yayınları, 2014.
  • Cunningham James W.; Fitzgerald, Jill. “Epistemology and Reading”. Reading Research Quarterly 31/1 (1996), 36-60.
  • Doğan, Mehmet. Hiperprestij Grupları. İstanbul: Neva Yayınları, 2013.
  • Engin, Ertan. “İmagoloji”. Selçuk Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi 27 (2012), 57-66.
  • Güvenç, Bozkurt. Türk Kimliği. İstanbul: Remzi Kitabevi, 1995.
  • Habermas, Jürgen. İdeoloji Olarak Teknik ve Bilim. çev. Mustafa Tüzel. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları, 2016.
  • İmamoğlu, Tuncay vd. Din Felsefesi. Erzurum: Eser Basın Yayın, 2017.
  • Kurtyılmaz, D. “Pozitivizmin Doğrulama ve Yanlışlama İlkeleri Ekseninde Modern Bilimin Bilgiyi Metafizik’ten Arındırma İdeali”. Bülent Ecevit Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 5/1 (Haziran 2018), 15-33.
  • Lecourt, Dominique. Bilim Felsefesi. çev. Işık Ergüden. Ankara: Dost Kitabevi, 2013.
  • Leerssen, Joep. “Imagology: History and Method”. Imagology: The cultural construction and literary representation of national characters. A critical survey. ed. Manfred Beller; Joep Leerssen. 17-32. Amsterdam – Newyork: Rodopi, 2007.
  • Leerssen, Joep. “Imagology: On using ethnicity to make sense of the World”. Iberic@l, Revue d’études ibériques et ibéro-américaine 10 (Automne 2016), 13-31.
  • Mengüşoğlu, Takıyettin. İnsan Felsefesi. Ankara: Doğu Batı Yayınları, 2017.
  • Odyakmaz, A. Nevzat; Odyakmaz, Necla. İletişim Sözlüğü. İstanbul: Babil Yayınları, 2008.
  • Öner, Necati. Felsefe Yolunda Düşünceler. Ankara: Akçağ Yayınları, 1999.
  • Öztürk, Ali. İmajoloji. Ankara: Elis Yayınları, 2013.
  • Parlatır, İsmail vd. Türkçe Sözlük. Ankara: Türk Dil Kurumu, 1988.
  • Robins, Kevin. İmaj. çev. Nurçay Türkoğlu. İstanbul: Ayrıntı Yayınları, 2013.
  • Simard, Jean-Claude. “Epistemoloji”. çev. Ramazan Adıbelli), Bilimname II 2 (2003), 13-21.
  • Świderska, Małgorzata. “Comparativist Imagology and the Phenomenon of Strangeness”. CLCWeb: Comparative Literature and Culture 15/7 (2013), 1-8.
  • Uçak, Nazan Özenç. “Bilgi: Çok Yüzlü Bir Kavram”. Türk Kütüphaneciliği 24/4 (2010), 705-722.
There are 28 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Religious Studies, Religion, Society and Culture Studies
Journal Section Research Articles
Authors

Fatimatüzzehra Yaşar 0000-0002-7236-6656

Publication Date March 21, 2021
Submission Date January 27, 2021
Published in Issue Year 2021 Issue: 18

Cite

ISNAD Yaşar, Fatimatüzzehra. “Dini Bilginin İmkanı Bağlamında İmajist Bilgi”. Kilitbahir 18 (March 2021), 101-126. https://doi.org/10.5281/zenodo.4625779.

Our journal, which was published as Çanakkale Onsekiz Mart University Journal of Theology Faculty, changed its name to Kilitbahir as of August 1, 2019.

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.