Tâwûs b. Kaysân (d. 106/725) was born and raised in Yemen, but he completed his scholarly development in various regions and died in Mecca in 106 hijri. He is recognized as one of the prominent hadith scholars of the first hijri century and played a significant role in the development of hadith sciences. Tâvûs was referred to with titles such as "İmam," "Fakih," and "Hafız" and he was one of the distinguished students of prominent companions like Ibn Abbas (d. 68/687-88), Ibn Umar (d. 73/692), and Abu Huraira (d. 58/678). A leading figure among the Tabiîn generation, Tâvûs particularly remained in Ibn Abbas's circle for an extended period and was considered among his disciples. Although Tâvûs frequently traveled (riḥla) to the Haram in Mecca for pilgrimage, it is understood that Mecca significantly contributed to his scholarly development more than Yemen. He attracted a substantial number of students in Mecca, aside from his son, who was his primary transmitter. This study aims to evaluate the scholarly environments of Yemen and Mecca by examining the hadith scholarship of Tâvûs b. Keysân, who played a crucial role in transmitting the Sunnah of the Prophet Muhammad, the second source of Islam. The study will delve into Tâvûs's life, scholarly personality, position in hadith sciences, views on issues like the writing and destruction of hadiths, verbatim transmission, his teacher-student relationships, scholarly travels, jarh wa al-ta'dil status, and his narrations from various perspectives. The research concludes that Tâvûs was a leading muhaddith of the Tabiin generation and played a significant role in transmitting many of Ibn Abbas's narrations and thought processes to future generations. Furthermore, the knowledge he obtained from various individuals was passed down to subsequent generations through his son Abdullah. This research aims to determine Tâvûs's place and influence in hadith sciences by employing a literature review methodology. The main sources of the study include historical and biographical works, as well as modern studies and research.
Tâvûs b. Keysân (ö. 106/725), Yemen’de doğup büyümesine rağmen ilmî gelişimini farklı bölgelerde tamamlamış ve hicri 106 senesinde Mekke’de vefat etmiştir. O, hicri birinci asır hadis ravilerinden biri olarak tanınır ve hadis ilminin gelişiminde önemli bir rol oynamıştır. Tâvûs, "İmam", "Fakih" ve "Hafız" unvanlarıyla anılmış, İbn Abbas (ö. 68/687-88), Ebû Hureyre (ö. 58/678) ve İbn Ömer (ö. 73/692) gibi önde gelen sahabilerin tedrisatından geçerek, onların önde gelen talebeleri arasında kabul edilmiştir. Tabiîn neslinin önde gelen simalarından olan Tâvûs, özellikle İbn Abbas’ın meclisinde uzun süre kalmış ve onun ashabı arasında kabul edilmiştir. Hac vesilesiyle Harem-i Şerife devamlı gelip giden Tâvûs’un ilmi gelişimine Yemen’den ziyade Mekke’nin önemli katkı sağladığı anlaşılmıştır. Kendisi de en çok rivayette bulunduğu oğlu dışında daha çok Mekke’de talebe yoğunluğu yakalamıştır. Netice itibariyle bu çalışma, Yemen ve Mekke ilim dünyasını somut olarak değerlendirmek amacıyla Hz. Peygamber’in sünnetinin aktarılmasında önemli bir rol oynayan tabiîn alimlerinden Tâvûs b. Keysân’ın hadisçiliğini inceleyecektir. Tâvûs’un hayatını, ilmi kişiliğini, hadis ilmindeki yerini, hadislerin yazılması ve imhası, lafzen rivayet vb. hadis meselelerine bakışını, hoca-talebe ilişkilerini, ilmî seyahatlerini, cerh ve tadil durumunu ve rivayetlerini farklı açılardan detaylı bir şekilde ele alacaktır. Tâvûs’un tabiînin önde gelen ilmi şahsiyetlerinden biri olduğu ve özellikle İbn Abbas’ın birçok rivayetinin günümüze intikal etmesinde ve onun bakış açısının aktarılmasında önemli bir rol oynadığı sonucuna ulaşılmıştır. Ayrıca Tâvûs’un farklı kimselerden elde ettiği ilmi oğlu Abdullah aracılığıyla sonraki nesle taşınmıştır. Tâvûs’un hadis ilmindeki yerini ve etkisini belirlemeye çalışan bu araştırmada kaynak taraması yöntemi kullanılmıştır. Çalışmanın ana kaynakları arasında tarih ve tabakât eserleri bulunmakla birlikte modern çalışmalar ve araştırmalar da incelenmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Hadith |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | September 20, 2024 |
Submission Date | July 25, 2024 |
Acceptance Date | September 17, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Issue: 25 |
Our journal, which was published as Çanakkale Onsekiz Mart University Journal of Theology Faculty, changed its name to Kilitbahir as of August 1, 2019.
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.