With the 2017 amendment to the 1982 Constitution, the parliamentary government model was abandoned and the "Presidential government system" (presidential model) was adopted. This change was not limited to the government model, but also had its effect in areas such as administrative organization and civil servant system. In Article 104 of the Constitution, the provision "Appoints upper-level public administrators, terminates their duties, and regulates the procedures and principles regarding their appointment by Presidential decree". Accordingly, Presidential Decree No. 3 came into force. The public officials listed in the table (I) annex to Decree No. 3 are directly authorized by the President; Those in Table (II) are appointed with the "approval" of the President. The Constitutional Court, first of all, interpreted the content of the concept of "upper level public administrator". Subsequently, it ruled that some of those in the table (II) annex of CBK No. 3 were not within the scope of upper-level public administrators, and therefore their appointment procedure should be regulated by law.
1982 Anayasası’nda yapılan 2017 değişikliği ile parlamenter hükümet modeli terk edilerek, “Cumhurbaşkanlığı hükûmet sistemi” (başkanlık modeli) benimsenmiştir. Bu değişiklik, hukûmet modeli ile sınırlı kalmamış, idarî teşkîlât ve memur sistemi gibi alanlarda da etkisini göstermiştir. Anayasanın 104. maddesinde “Üst kademe kamu yöneticilerini atar, görevlerine son verir ve bunların atanmalarına ilişkin usul ve esasları Cumhurbaşkanlığı kararnamesiyle düzenler” hükmü sevkedilmiştir. Buna bağlı olarak 3 sayılı Cumhurbaşkanlığı Kararnamesi yürürlüğe girmiştir. 3 Sayılı Kararname eki (I) sayılı cetvelde yer alan kamu görevlilerinin doğrudan Cumhurbaşkanı tarafından; (II) sayılı cetvelde yer alanlar ise Cumhurbaşkanının “onayı” ile atanması esası getirilmiştir. Anayasa Mahkemesi, öncelikle “üst kademe kamu yöneticisi” kavramının içeriğini yorumla doldurmuştur. Akabinde de 3 sayılı CBK eki (II) sayılı cetvelde yer alanların bazılarının üst kademe kamu yöneticisi kapsamında olmadığına, bu sebeple bunların atanma usulünün kanunla düzenlenmesi gerektiğine hükmetmiştir.
Anayasa Anayasa Mahkemesi üst kademe kamu yöneticisi Cumhurbaşkanlığı kararnamesi onay şeklinde atama.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Legal Theory, Jurisprudence and Legal Interpretation |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | January 25, 2024 |
Submission Date | December 3, 2023 |
Acceptance Date | December 26, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 2 Issue: 1 |