İNTERNET VE SOSYAL MEDYA ROMANTİK İLİŞKİLERİ NASIL ETKİLER VE ŞEKİLLENDİRİR
ÖZET
Çalışmada sosyal medyanın romantik ilişkilere olan etkileri incelenmiştir. Bu bakış açısından hareketle bu çalışmanın amacı internet ve sosyal medyanın etkilerinin ne olduğunu, romantik ilişkileri nasıl etkilediğini ve bu ilişkileri nasıl şekillendirdiğini belirlemektir. Araştırma nitel boyutta yürütülmüştür. İstanbul'da ikamet eden ve çeşitli sosyal medya kanalları aracılığıyla romantik ilişki yaşayan 35 kadın ve 25 erkek olmak üzere toplam 60 kişi araştırmaya katılmıştır. Katılımcılara uzman görüşleri alınarak geliştirilen 2 bölümden oluşan bir bilgi toplama aracı uygulanmıştır. Bilgi toplama aracının ilk bölümünde 14 görüşme sorusu yer almıştır. İkinci bölümünde ise 5 sorudan oluşan katılımcı tanıma soruları yer almıştır. Verilerin analizinde içerik analizi kullanılmıştır. Araştırmanın bulgularına göre; 9 tema, 17 kategori ve 58 koda ulaşılmıştır. Ancak bireylerin etkili sosyal ağlar olarak sosyal medya kanallarından en çok instagram, facebook, twitter ve diğer medya araçlarını kullandıkları görülmektedir. Bireyler romantik ilişkinin yeni yönünü sosyal medya platformlarında deneyimlemekte ve bu yönü sosyal medyada tanıştıkları kişilerle ilişki kurarak ya da ilişkilerini koşullara göre yöneterek belirledikleri görülmektedir. Bu anlamda sanal ilişkiler romantik ilişkilerin yeni yüzü olarak karşımıza çıkmaktadır. Sosyal medya iletişiminin bireyler için parmaklarının ucunda bir davranış alışkanlığına dönüştüğü görülmektedir. Bireylerin romantik ilişkilerinde karşı cinsten öncelikli beklentileri; partnerinin medya ilişkilerini yönetebilme becerisi, partnerinin insani özellikleri ve partnerinin içsel-ruhsal özellikleridir. Bu anlamda bireylerin romantik ilişkilerinde fiziksel beklentilerine çok fazla önem vermedikleri, karşı cinsin iç güzelliğine daha çok önem verdikleri görülmüştür. Bireylerin sosyal medya kanallarında tanıştıkları kişilerle sosyal medyayı daha çok araç olarak kullandıkları, fiziksel alanı bir hedef olarak değerlendirerek romantik ilişkilerini fiziksel alana taşıdıkları görülmüştür. Bireyler sosyal medya üzerinden geliştirdikleri romantik ilişki sürecinden etkilenmektedir ve sanal ilişkiyle başlayan sürecin gerçek hayatla bütünleştiği görülmüştür. Bu anlamda sanal ortam dışındaki ilişkilerle sanal ortamdaki ilişkilerin artık bireylerin romantik ilişki sürecinde iç içe geçtiği belirlenmiştir. Sosyal medyanın romantik ilişkileri etkilediği gözlemlenmiştir. Ne yazık ki sosyal medyanın romantik ilişkileri önemli ölçüde olumsuz etkilediği belirlenmiştir.
Anahtar Kelimeler: Sosyal Medya, İnternet, Etkiler, Romantik İlişkiler, Etkileme
Sosyal Medya İnternet Etkiler Romantik İlişkiler Etkileme ailevi sorunlar evlilik sorunları flört
Ethical approval was not received for the article. The author(s) declares that his work is not subject to ethics committee approval.
Mylife Psikolojik Danışmanlık ve Koçluk Merkezleri
001
We would like to thank Mylife Psychological Counseling and Coaching Centers and their psychologists and pedagogues for their contributions.
In the study, the effects of social media on romantic relationships were examined. From this point of view, the aim of this study is to determine what the effects of the internet and social media are, how they affect romantic relationships and how they shape these relationships. The research was carried out in a qualitative dimension. A total of 60 people, 35 women and 25 men, residing in Istanbul and having a romantic relationship through various social media channels, participated in the research. An information collection tool consisting of 2 parts, which was developed by taking expert opinions, was applied to the participants. In the first part of the information collection tool, there were 14 interview questions. In the second part, there were participant recognition questions consisting of 5 questions. Content analysis was used in the analysis of the data. According to the findings of the research; 9 themes, 17 categories and 58 codes were reached. However, it is seen that individuals use instagram, facebook, twitter and other media tools most from social media channels as effective social networks. Individuals experience the new aspect of romantic relationship on social media platforms, and it is seen that they determine this aspect by establishing relationships with people they meet on social media or by managing their relationships according to the conditions. In this sense, virtual relationships appear as the new face of romantic relationships. It is seen that social media communication has turned into a habit of behavior for individuals at their fingertips. Individuals' primary expectations of the opposite sex in their romantic relationships; partner's ability to manage media relations, his partner's human characteristics, and his partner's internal-spiritual characteristics. In this sense, it has been observed that individuals do not care much about their physical expectations in romantic relationships, and they care more about the inner beauty of the opposite sex. It has been seen that individuals use social media more as a tool with the people they meet on social media channels, and they carry their romantic relationships to physical space by considering the physical space as a goal. Individuals are affected by the romantic relationship process they develop over social media, and it has been seen that the process that starts with virtual relationship integrates with real life. In this sense, it has been determined that the relationships outside the virtual environment and the relationships in the virtual environment are now intertwined in the romantic relationship process of individuals. Social media has been observed to affect romantic relationships. Unfortunately, it has been determined that social media significantly affects romantic relationships negatively.
Keywords: Social Media, Internet, Affects, Romantic Relationships, Influence
001
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Applied and Developmental Psychology (Other) |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Project Number | 001 |
Publication Date | December 1, 2024 |
Submission Date | October 16, 2024 |
Acceptance Date | November 25, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 2 Issue: 4 |
Kastamonu Journal of Human and Society - KJHShttps://dergipark.org.tr/tr/download/journal-file/29447