Objective: The use of photo-based social media tools has become a basic part of life nowadays. Youths can use social media sites that emphasize physical appearance to broadcast their photos to an audience of their peers at any time and engage in behaviors aimed at maximizing their physical charming on social media. The Appearance-Related Social Media Consciousness Scale (ASMCS) was developed to measure the extent to which individuals' thoughts and behaviors reflect ongoing awareness of whether they will appear attractive to social media viewers. In this study, it was aimed to adapt the ASMCS in Turkish and measure its validity and reliability in university students.
Materials and Method: 197 university students from two faculties and one college were included in the study.
The sociodemographic questionary form, ASMCS and Body Appreciation Scale (BAS) were performed on all participants. The ASMCS has been translated from its original language, English, to Turkish, and its cultural adaptation has been made. The cross-cultural adaptation of the scale was carried out using translation, back translation, expert opinion and pre-test steps. The internal consistency analysis was conducted for reliability. The construct validity was examined by exploratory factor analysis while the criterion validity of ASMCS was examined by correlation analysis between BAS.
Results: The average age of the university students participating in the study voluntarily is 20.82±1.63 years, 158 of them are females and 39 are males. The Cronbach alpha value of the scale was found to be 0.935, and the item total score correlation coefficients were between 0.469 and 0.761. In explanatory factor analysis, the scale was found to be a one-factor structure and explained 68.139% of the variance. A statistically significant negative correlation was found between ARSMCS and BAS (p<0.001; r=-0.465).
Conclusion: It was concluded that the Turkish version of ASMCS, which has not been adapted in any language than its original language, is a valid and reliable measurement tool that can be used to measure the social media consciousness of university students.
Amaç: Günümüzde fotoğraf tabanlı sosyal medya araçlarının kullanımı yaşamın merkezi bir parçası haline gelmeye başlamıştır. Gençler, fiziksel görünümü ön plana çıkaran sosyal medya sitelerini, fotoğraflarını herhangi bir zamanda akranlarından oluşan bir izleyici kitlesine yayınlamak amacıyla kullanabilmekte ve sosyal medyadaki fiziksel çekiciliklerini en üst düzeye çıkarmayı amaçlayan davranışlarda bulunabilmektedirler. Görünümle İlişkili Sosyal Medya Bilinç Ölçeği (GİSMBÖ) bireylerin düşünce ve davranışlarının sosyal medya izleyicileri için çekici görünüp görünmeyeceğine dair süregelen farkındalığı ne ölçüde yansıttığını ölçmek için geliştirilmiştir. Bu çalışmada üniversite öğrencilerinde GİSMBÖ’nün Türkçe uyarlamasını yapmak, geçerlik ve güvenirliğini ölçmek amaçlanmıştır.
Gereç ve Yöntem: Çalışmaya iki fakülte ve bir yüksekokuldan olmak üzere 197 üniversite öğrencisi dahil edilmiştir. Tüm katılımcılara sosyodemografik soru formu, GİSMBÖ ve Bedeni Beğenme Ölçeği (BBÖ) uygulanmıştır. GİSMBÖ orijinal dili olan İngilizce’den Türkçe’ye çevrilmiş ve kültürel adaptasyonu yapılmıştır. Ölçeğin kültürler arası adaptasyonu çeviri, geri çeviri, uzman görüşü ve ön test adımları kullanılarak gerçekleştirilmiştir. Güvenirlik için iç tutarlılık analizi yapılmıştır. Yapı geçerliği açıklayıcı faktör analizi ile, ölçeğin kriter geçerliği ise BBÖ ile korelasyonu incelenerek yapılmıştır.
Bulgular: Çalışmaya gönüllü olarak katılan üniversite öğrencilerinin yaş ortalaması 20.82±1.63 yıl, 158’i kız ve 39’u erkektir. Ölçeğin Cronbach alfa değerinin 0.935, madde toplam puan korelasyon katsayılarının 0.469 ve 0.761 arasında olduğu saptanmıştır. Açıklayıcı faktör analizinde ölçeğin tek faktörlü yapıda olduğu ve varyansın %68.139’unu açıkladığı görülmüştür. GİSMBÖ ile BBÖ arasında istatistiksel olarak anlamlı negatif yönlü ilişki saptanmıştır. (p<0.001; r=-0.465).
Sonuç: Orijinal dilinden başka bir dilde adaptasyon çalışması yapılmamış olan GİSMBÖ’nün Türkçe versiyonunun üniversite öğrencilerinin sosyal medya bilincini ölçmede kullanılabilecek geçerli ve güvenilir bir ölçüm aracı olduğu sonucuna varılmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Health Care Administration |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | August 31, 2021 |
Submission Date | March 22, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 2 Issue: 2 |
This material is licensed by Creative Commons Attribution-NonCommercial-No Derivative 4.0 International License.