Research Article
BibTex RIS Cite

Islamic Conservatism, Thriftiness, and Materialism: The Case of Turkey

Year 2015, Volume: 1 Issue: 1, 49 - 62, 04.09.2015

Abstract

Although frugality and religiosity have been established as two phenomena that identify the individual differences in the adoption of materialistic values, they remain understudied in the literature. Considering the recent international polls that place Turkey among the most materialist countries, the scrutiny of whether the individual differences in the adoption of materialistic values can be established via the use of Islamic religiosity and frugality becomes vital. This paper investigates the interrelationship between materialism, frugality and religiosity via the use of a stratified random sample of 413. The results showed that religiosity directly and negatively affects the centrality sub-dimension of materialism. It was also found that frugality directly and negatively affects the centrality and success sub-dimensions of materialism. Finally, the results provided evidence to suggest that religiosity indirectly affects the centrality and success

References

  • Belk, R. W. ve Russell W., (1988), “Extended Self in a Digital World”, Journal of Consumer Research, 40(3), s. 477-500.
  • Belk, R. W., (1982), “Acquiring, Possessing, and Collecting: Fun- Damental Processes in Consumer Behavior,” In Marketing Theory. Philosophy Of Science Perspectives, Eds. Ronald F. Bush And Shelby D. Hunt, Chicago: American Marketing Association.
  • Belk, R. W., (1985), “Materialism: Trait Aspects of Living in the Material World”, Journal of Consumer Research, s. 265-280.
  • Belk, R. W., (1984), “Three Scales to Measure Constructs Related to Materialism: Reliability, Validity, and Relationships to Measures of Happiness”, In Advances In Consumer Research, 11, Thomas Kinnear, Provo, UT: Association for Consumer Research, s. 291-297.
  • Bove, L. L., Nagpal, A. ve Dorsett, A. D. S., (2009), “Exploring the Determinants of the Frugal Shopper”, Journal of Retailing and Consumer Services, 16, s. 291-297.
  • Burroughs J. E. ve Rindfleisch A., (2002), “Materialism and Well-Being: A Conflicting Values Perspective.” Journal of Consumer Research, 29(3), 348-370.
  • Churchill Jr., Gilbert A. ve. Moschis, G.P., (1979) “Television and Interpersonal Influences on Adolescent Consumer Learning”, Journal of Consumer Research, s. 23-35.
  • Churchill, F., (1969), “From Machine-Theory to Entelechy: Two Studies in Develop- Mental Teleology”, J. Hist. Biol, 2, s. 165-185.
  • Durning, A., (1992), How Much Is Enough? The Consumer Society and The Future of Earth, New York: W.W. Norton.
  • Gellner, E., (1992), Postmodernism, Reason and Religion. New York: Routledge.
  • Kelloway, E. K., (1998), Using LISREL for Structural Equation Modeling: A Researcher’s Guide, Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Kozinets, R. V. ve Handelman, J. M., (2004), “Adversaries of Consumption: Consumer Movements, Activism, and Ideology”, Journal of Consumer Research, 31(3), s. 691-704.
  • Myths and Truths about Mediation Analysis”, Journal of Consumer Research 37(2), s. 197-206. Ek
  • Tablo 3: Kullanılan ölçekler Materyalizm Richins (2004)
  • (e.g. Pahalı evleri, arabaları ve giysileri olan insanlara gıpta ederim; 1= Kesinlikle katılmıyorum
  • sahip olduğum eşyalar hayatta ne kadar iyi durumda olduğumu
  • gösteren önemli bir ölçüttür; daha çok şey satın almaya maddi gücüm
  • yetseydi daha mutlu olurdum)
  • 1’den 5’e kadar Tutumluluk
  • Latovicka vd. (1999)
  • (e.g. Hala kullanılabilecek olan bir çok şey çöpe atılıyor; bir şeyi tekrar 1= Kesinlikle katılmıyorum
  • kullanabiliyorsanız yeni bir şey almaya hiç gerek yoktur; Kaynaklarımı
  • daha iyi kullanmak kendimi iyi hissettirir)
  • 1’den 5’e kadar Dindarlık
  • Rehman ve Shabbir (2007)
  • (e.g. Düzenli olarak günde 5 vakit dua ederim; Haram yollarla para 1= Kesinlikle katılmıyorum
  • kazanmaktan her zaman uzak dururum; Yardımıma ihtiyacı olanlara
  • hep yardım etmeye çalışırım) 1’den 5’e kadar Aylık net gelir
  • Lütfen aylık gelirinizi belirtiniz.
  • 1’den 6’ya kadar 1= 0-1500TL 5= 5000TL+ Yaş
  • Lütfen yaşınızı belirtiniz 1’den 6’ya kadar
  • 1= 18 ve daha genç 6= 60+ Cinsiyet Gözlem ile 1=Kadın 0=Erkek Eğitim
  • Lütfen eğitim seviyenizi belirtiniz 1’den 7’ye kadar
  • 1= Okumam yazmam yok 7=Doktora Çocuk sayısı
  • Lütfen sahip olduğunuz çocuk sayısını belirtiniz
  • 1’den 6’ya kadar 1= Çocuğum yok
  • 6= 3+ çocuk sahibi Medeni durum
  • Lütfen medeni durumunuzu belirtiniz
  • 0’dan 1’e kadar 0= Bekar 1= Evli

İslami Dindarlık, Tutumluluk ve Materyalizm: Bir Yapısal Eşitlik Modeli

Year 2015, Volume: 1 Issue: 1, 49 - 62, 04.09.2015

Abstract

Tutumluluk ve dindarlık kavramları materyalist değerlerin benimsenmesinde kişisel farklılıkları ortaya çıkartan kavramlar olarak literatürdeki yerini almıştır. Buna rağmen, bu kavramlar daha önce gerek dünya literatüründe gerekse Türkiye bağlamındaki araştırmalarda çok dikkate alınmamışlardır. Türkiye’nin Müslüman bir çoğunluktan oluştuğu ve uluslararası araştırmalarda materyalizm seviyesinin yüksek çıktığı göz önüne alındığında, tüketicilerin Batılı bir değer olan materyalizmin benimsemelerindeki kişisel farklılıklarının araştırılması önemlidir. Bu araştırma 413 kişilik kademeli rastsal örnekleme metodu kullanarak dindarlık-tutumlulukmateryalizm ilişkisini incelemiştir. Sonuçlar, dindarlığın materyalizmin merkeziyet boyutunu doğrudan ve olumsuz şekilde etkilediği ortaya çıkmıştır. Tutumluluğun da materyalizmin merkeziyet ve başarı boyutlarını doğrudan ve olumsuz etkilediği bulunmuştur. İlaveten dindarlığın tutumluluk üzerinden materyalizme olan doğrusal olmayan etkisi araştırılmış ve merkeziyet ve başarı boyutlarıyla istatistiksel olarak ilintili bulunmuştur

References

  • Belk, R. W. ve Russell W., (1988), “Extended Self in a Digital World”, Journal of Consumer Research, 40(3), s. 477-500.
  • Belk, R. W., (1982), “Acquiring, Possessing, and Collecting: Fun- Damental Processes in Consumer Behavior,” In Marketing Theory. Philosophy Of Science Perspectives, Eds. Ronald F. Bush And Shelby D. Hunt, Chicago: American Marketing Association.
  • Belk, R. W., (1985), “Materialism: Trait Aspects of Living in the Material World”, Journal of Consumer Research, s. 265-280.
  • Belk, R. W., (1984), “Three Scales to Measure Constructs Related to Materialism: Reliability, Validity, and Relationships to Measures of Happiness”, In Advances In Consumer Research, 11, Thomas Kinnear, Provo, UT: Association for Consumer Research, s. 291-297.
  • Bove, L. L., Nagpal, A. ve Dorsett, A. D. S., (2009), “Exploring the Determinants of the Frugal Shopper”, Journal of Retailing and Consumer Services, 16, s. 291-297.
  • Burroughs J. E. ve Rindfleisch A., (2002), “Materialism and Well-Being: A Conflicting Values Perspective.” Journal of Consumer Research, 29(3), 348-370.
  • Churchill Jr., Gilbert A. ve. Moschis, G.P., (1979) “Television and Interpersonal Influences on Adolescent Consumer Learning”, Journal of Consumer Research, s. 23-35.
  • Churchill, F., (1969), “From Machine-Theory to Entelechy: Two Studies in Develop- Mental Teleology”, J. Hist. Biol, 2, s. 165-185.
  • Durning, A., (1992), How Much Is Enough? The Consumer Society and The Future of Earth, New York: W.W. Norton.
  • Gellner, E., (1992), Postmodernism, Reason and Religion. New York: Routledge.
  • Kelloway, E. K., (1998), Using LISREL for Structural Equation Modeling: A Researcher’s Guide, Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Kozinets, R. V. ve Handelman, J. M., (2004), “Adversaries of Consumption: Consumer Movements, Activism, and Ideology”, Journal of Consumer Research, 31(3), s. 691-704.
  • Myths and Truths about Mediation Analysis”, Journal of Consumer Research 37(2), s. 197-206. Ek
  • Tablo 3: Kullanılan ölçekler Materyalizm Richins (2004)
  • (e.g. Pahalı evleri, arabaları ve giysileri olan insanlara gıpta ederim; 1= Kesinlikle katılmıyorum
  • sahip olduğum eşyalar hayatta ne kadar iyi durumda olduğumu
  • gösteren önemli bir ölçüttür; daha çok şey satın almaya maddi gücüm
  • yetseydi daha mutlu olurdum)
  • 1’den 5’e kadar Tutumluluk
  • Latovicka vd. (1999)
  • (e.g. Hala kullanılabilecek olan bir çok şey çöpe atılıyor; bir şeyi tekrar 1= Kesinlikle katılmıyorum
  • kullanabiliyorsanız yeni bir şey almaya hiç gerek yoktur; Kaynaklarımı
  • daha iyi kullanmak kendimi iyi hissettirir)
  • 1’den 5’e kadar Dindarlık
  • Rehman ve Shabbir (2007)
  • (e.g. Düzenli olarak günde 5 vakit dua ederim; Haram yollarla para 1= Kesinlikle katılmıyorum
  • kazanmaktan her zaman uzak dururum; Yardımıma ihtiyacı olanlara
  • hep yardım etmeye çalışırım) 1’den 5’e kadar Aylık net gelir
  • Lütfen aylık gelirinizi belirtiniz.
  • 1’den 6’ya kadar 1= 0-1500TL 5= 5000TL+ Yaş
  • Lütfen yaşınızı belirtiniz 1’den 6’ya kadar
  • 1= 18 ve daha genç 6= 60+ Cinsiyet Gözlem ile 1=Kadın 0=Erkek Eğitim
  • Lütfen eğitim seviyenizi belirtiniz 1’den 7’ye kadar
  • 1= Okumam yazmam yok 7=Doktora Çocuk sayısı
  • Lütfen sahip olduğunuz çocuk sayısını belirtiniz
  • 1’den 6’ya kadar 1= Çocuğum yok
  • 6= 3+ çocuk sahibi Medeni durum
  • Lütfen medeni durumunuzu belirtiniz
  • 0’dan 1’e kadar 0= Bekar 1= Evli
There are 39 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Volkan Yeniaras This is me

Publication Date September 4, 2015
Submission Date September 4, 2015
Published in Issue Year 2015 Volume: 1 Issue: 1

Cite

APA Yeniaras, V. (2015). İslami Dindarlık, Tutumluluk ve Materyalizm: Bir Yapısal Eşitlik Modeli. Ekonomi İşletme Siyaset Ve Uluslararası İlişkiler Dergisi, 1(1), 49-62.

.