BibTex RIS Cite

An Evaluation of the Websites of Accommodation Establishments: The Case of Çanakkale

Year 2015, Volume: 1 Issue: 1, 63 - 84, 04.09.2015

Abstract

Bilgi teknolojilerindeki gelişme ile birlikte, internet kullanımının giderek yaygınlaşması, işletmelerin iş yapış yöntemlerini de etkilemiştir. İşletmeler pazar payını koruma ve arttırmada bilgi teknolojilerinden yararlanarak işletme web sitelerini rekabet aracı olarak kullanmaya başlamıştır. Konaklama işletmelerinin de web sitelerini bilgilendirme amacının yanı sıra pazarlama ve doğrudan dağıtım aracı olarak kullanması giderek yaygın hale gelmiştir. Bilgi teknolojilerinin tüketicilere sunduğu fırsatlarla bilgiye erişim ve kıyaslama olanağı arttığından, turistler için bilgi ve tatil planı arayışları zenginleşmiştir. Konaklama işletmeleri de etkili web siteleri geliştirmenin rekabet yeteneği açısından önemini kavramışlardır.Bu çalışmanın amacı Çanakkale’de faaliyet gösteren konaklama işletmelerinden 3, 4 ve 5 yıldızlı otel işletmelerinin web sitelerinin erişilebilirlik ve kullanım açısından değerlendirilmesidir. Bu amaç doğrultusunda aktif web sitesine sahip turizm işletme belgeli oteller tespit edilmiş ve web siteleri içerik analizi yöntemiyle değerlendirilmiştir. Analiz sonucunda elde edilen temel verilere göre, otel işletmelerinin, kendi web sitelerini oluşturdukları, ancak web sitelerini yeterince etkin ve etkileşimli olarak kullanmadıkları, gerekli güncellemeleri yapmadıkları görülmüştür.AbstractIncreasing internet usage with development of information technologies has influenced the methods of doing business of enterprices. Businesses have started to use company websides as a marketing tool to keep or even to increase their market shares. Accomodation establishments have started to use web sites for marketing and direct distrubion as well as informative purposes. Wherefore, the opportunities offered by information technologies through access to information and the ability to compare increases, the search for knowledge and plan a vacation for tourists is enriched. Accommodation enterprises have recognized the importance of developing effective web sites in terms of competition ability.The aim of this study is to examine the web sites of 3, 4, and 5 stars hotels in Canakkale. For this purpose, tourism operation licenced hotels which have active web sites were identified and their web sites were evaluated by the method of content analysis. According to main results of the study, it is seen that hotels have their own web sites, but they can not operate their web sites effectively and interactive, and do not do the necessary updates

References

  • Akar, E., (2006), Pazarlamanın Yeni Silahı Blogla Pazarlama, Tiem Yayınları, İstanbul.
  • Akıncılar, A. ve Dağdeviren, M., (2014), “A Hybrid Multi-Criteria Decision Making Model To Evaluate Hotel Websites”, International Journal of Hospitality Management, (36), s. 263-271.
  • Au Yeung, T. ve Law, R., (2003), Usability Evaluation of Hong Kong Hotel Websites, in Frew, A., O’Connor, P., Hitz, M. (Eds.), Information and Communication Technologies in Tourism, New York: Springer.
  • Bai, B., Law, R. ve Wen, I., (2008), “The Impact of Website Quality on Customer Satisfaction and Purchase Intentions: Evidence From Chinese Online Visitors”, International Journal of Hospitality Management 27, s. 391–402.
  • Başfırıncı, Ç., (2008), “Bir Pazarlama İletişim Medyası Olarak Web Ortamında İçerik Analizi Yapmanın Güçlükleri ve Olası Çözüm Önerileri”, Yönetim, 19 (61), s. 52 – 71.
  • Bayram. M., (2008), Elektronik Ticarette Web Site Tasarımının Önemi: Türkiye Otel Web Sitelerinin Değerlendirilmesi, (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Bayram, M. ve Yaylı, A., (2009), “Otel Web Sitelerinin İçerik Analizi Yöntemiyle Değerlendirilmesi”, Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, (8), s. 27, 347- 379.
  • Bell, H. ve Tang, N., (1998), “The Effectiveness of Commercial Internet Web Sites: A User’s Perspective”, Internet Research, 8(3), s. 219-228
  • Boylu, Y. ve Tuncer A., (2008), “Konaklama İşletmelerinin Yönetim Yapılarının Web Tabanlı Pazarlama Faaliyetlerine Etkisi Üzerine Bir Araştırma”, İstanbul Ticaret Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi Yıl: 7, Sayı:13, Bahar 2008, s.
  • 11-30. Chung T. ve Law, R., (2003), “Developing a Performance Indicator for Hotel Websites”, Hospitality Management, 22 (1), s. 119 – 125.
  • Cox, J. ve Dale, B.G., (2001), “Service Quality and E-Commerce: An Exploratory Analysis.” Managing Service Quality, 11 (2), s. 121 – 131.
  • Çubukçu, İ. M., (2010), “Konaklama İşletmeleri Web Site İçeriklerinin Değerlendirilmesi”, İnternet Uygulamaları ve Yönetimi Dergisi, (1), s. 39- 59.
  • Dalgın, T. ve Karadağ, L., (2013), “Restoran İşletmeleri Web Sitelerinin İçerik Analizi: Marmaris-Bodrum Örneği”, AİBÜ Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Güz 2013, Cilt:13, Yıl:13, Sayı:2, s. 133-150
  • Digital Ajanslar, (2014), İnternet ve Sosyal Medya Kullanım İstatistikleri 2014, Erişim: http://www.dijitalajanslar.com/internet-ve-sosyal-medya-kullaniciistatistikleri-2014
  • Erdem, B. ve Kabakçı, E., (2004), “Otel İşletmelerinde İnternet Üzerinden İşe Alım (E-İşe Alım) Üzerine Ampirik Bir Araştırma”, 3. Ulusal Bilgi, Ekonomi ve Yönetim Kongresi, Osmangazi Üniversitesi İ.İ.B.F, 25 – 26 Kasım, Eskişehir, s. 119 – 131.
  • Geissler, G.L., (2001), “Building Customer Relationships Online: The Website Designers’ Perspective”, Journal of Consumer Marketing, 18 (6), s. 488 – 502.
  • Haas, R., (2002), “The Austrian Country Market: A European Case Study on Marketing Regional Products and Services in a Cyber Mall”, Journal of Business Research, 55 (8), s. 637 – 464.
  • Hamill, J. ve Gregory, K., (1997), “Internet Marketing in the Internationalisation of UK SMEs”, Journal of Marketing Management, vol 13, s. 9-28.
  • Harridge, M. S., (2004), “Electronic Marketing, the New Kid on the Block”, Marketing Intelligence and Planning. 22 (3), s. 297–309.
  • Ho, C.I., ve Lee, Y.L., (2007), “The Development of an E-Travel Service Quality Scale”, Tourism Management, 28, s. 1434-1449.
  • Jeong, M. ve Lambert, C., (2001), “Adaptation of on Information Quality Framework to Measure Customers’ Behavioral Intentions to Use Lodging Websites”, International Journal of Hospitality Management 20 (2), s. 129–146.
  • Jeong, M., Oh. H. ve Gregoire, M., (2003), “Conceptualizing Web Site Quality and Its Consequences in the Lodging Industry”, Hospitality Management, (22), s. 161 – 175.
  • Karamustafa, K., Biçkes, D.M. ve Ulama, Ş., (2002), “Türkiye’deki Konaklama İşletmelerinin İnternet Web Sitelerini Değerlendirmeye Yönelik Bir Çalışma”, Erciyes Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, (19), s. 51 – 92.
  • Karamustafa, K. ve Öz, M. (2010). “Türkiye’de Konaklama İşletmelerini Web Sitelerinde Yer Verilen Faktörlerin Başarımı”, Eskişehir Osmangazi Üniversitesi, İİBF Dergisi, (5), 2, s. 189-218.
  • Kuzu, Ö., (2010), Termal Otel Web Sitelerinin Değerlendirilmesi, (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Afyon Kocatepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Afyonkarahisar.
  • Law, R. ve Chung, T, (2003), “Website Performance: Hong Kong Hotels”, Hospitality Review, 21 (1), s. 33 – 46.
  • Li, Y.N., Tan, K.C. ve Xie, M., (2002), “Measuring Web-Based Service Quality”, Total Quality Management, 13 (5), s. 685 – 700.
  • Liang, K. ve Law, R., (2003), “A Modified Functionality Performance Evaluation Model for Evaluating The Performance of China Based Hotel Websites”, Journal of Academy of Business and Economics, 2 (2), s. 193 – 208.
  • Liu, L. ve Arnett, P., (2000), “Exploring the Factors Associated with Website Success in the Context of Electronic Commerce”, Information and Management, 38 (1), s. 23 – 33.
  • Martin, F. ve Ibrahim, K., (2006), “Quality of Electronic Services Conceptualizing and Testing a Hierarchical Model”, Journal of Service Research, 9 (1), s. 19 – 37.
  • Morosan, C. ve Jeong, M., (2008), “Users’ Perceptions of Two Types of Hotel Reservation Web Sites”, International Journal of Hospitality Management. 27, s. 284 – 292.
  • Muylle S., Moenaert, R. ve Despontin, M., (2004), “The Conceptualization and Empirical Validation of Web Site User Satisfaction”, Information & Management, 41, s. 543 – 560.
  • O’Connor, P. ve Murphy, J., (2004), “Research on Information Technology in the Hospitality Industry”, Hospitality Management, 23, s. 473 – 484.
  • Özturan, M. ve Roney. S.A., (2004), “Internet Use Among Travel Agencies in Turkey: An Exploratory Study”, Tourism Management, 25, s. 259 – 266. Perdue, R.R., (2001), “Internet Site Evaluations: The Influence of Behavioral Experience, Existing Images and Selected Website Characteristics”, Journal of Travel & Tourism Marketing, 11 (2 / 3), s. 21 – 38.
  • Pfaffenberg, C. ve J. Burnett, (2007), “Users of Hotel Web Site Reservation Systems: A Demographic Profile”, The Consortium Journal, 11 (2), s. 51‐60.
  • Rosen, D.E ve Purinton, E., (2004), “Website Design: Viewing The Web as a Cognitive Landscape”, Journal of Busines Research. 57 (7), s. 787 – 794. Sarı, Y. ve Kozak, M., (2005), “Turizm Pazarlamasında İnternetin Etkisi: Destinasyon Web Siteleri İçin Bir Model Önerisi”, Akdeniz İ.İ.B.F. Dergisi, (9), s. 248-271.
  • SEMP (Search Engine Marketing Partner), (2014), Türkiye’de 2014 Yılı Sosyal Medya, İnternet ve Mobil Kullanım Oranları. http://semsector.com/sosyal-medyainternet-ve-mobil-kullanimi-2014-sunum/
  • Taylor, M.J. ve England, D., (2006), “Internet Marketing: Web Site Navigation Design Issues”, Marketing Intelligence & Planning. 24 (1), s. 77 – 85.
  • Wang, Y. ve Qualls, W., (2007), “Towards a Theoretical Model of Technology Adoption in Hospitality Organizations”, Hospitality Management, 26, s. 560 – 573.
  • Wong, J. ve Law, R., (2005), “Analysing the Intention to Purchase on Hotel Websites: a Study of Travellers to Hong Kong”, Hospitality Management, 24, s. 311 – 329.
  • Wu, J.J., (2004), “Influence of Market Orientation and Strategy on Travel Industry Performance: An Empirical Study of E-Commerce in Taiwan”, Tourism Management, 25, s. 357 – 365.
  • Yen, B., Hu, P. J. H. ve Wang, M., (2007), “Toward an Analytical Approach for Effective Web Site Design: A Framework for Modeling, Evaluation and Enhancement”, Electronic Commerce Research and Applications 6, s. 159–170.
  • Yoo, B. ve Donthu, N., (2001), “Developing a Scale to Measure The Percieved Quality of an Internet Shopping Site (SITEQUAL) ”, Quarterly Journal Of Electronic Commerce, 2 (1), s. 31 – 46.
  • Zafiropoulos, C. ve Vrana, V., (2006), “A Framework for The Evaluation of Hotel Websites: The Case of Greece”, Information Technology & Tourism, 8, s. 239 – 254.
  • Zhao, Z. ve Gutierrez, J., (2001), “The Fundamental Perspectives in E-Commerce”, Singh, M. Teo, T., der., içinde E-Commerce Diffusion: Strategies And Challenges, Heidelberg Pres, Melborne, s. 3– 20.

Konaklama İşletmelerinin Web Sitelerinin Değerlendirilmesi: Çanakkale Örneği

Year 2015, Volume: 1 Issue: 1, 63 - 84, 04.09.2015

Abstract

işletmelerinden 3, 4 ve 5 yıldızlı otel işletmelerinin web sitelerinin erişilebilirlik ve kullanım açısından değerlendirilmesidir. Bu amaç doğrultusunda aktif web sitesine sahip turizm işletme belgeli oteller tespit edilmiş ve web siteleri içerik analizi yöntemiyle değerlendirilmiştir. Analiz sonucunda elde edilen temel verilere göre, otel işletmelerinin, kendi web sitelerini oluşturdukları, ancak web sitelerini yeterince etkin ve etkileşimli olarak kullanmadıkları, gerekli güncellemeleri yapmadıkları görülmüştür

References

  • Akar, E., (2006), Pazarlamanın Yeni Silahı Blogla Pazarlama, Tiem Yayınları, İstanbul.
  • Akıncılar, A. ve Dağdeviren, M., (2014), “A Hybrid Multi-Criteria Decision Making Model To Evaluate Hotel Websites”, International Journal of Hospitality Management, (36), s. 263-271.
  • Au Yeung, T. ve Law, R., (2003), Usability Evaluation of Hong Kong Hotel Websites, in Frew, A., O’Connor, P., Hitz, M. (Eds.), Information and Communication Technologies in Tourism, New York: Springer.
  • Bai, B., Law, R. ve Wen, I., (2008), “The Impact of Website Quality on Customer Satisfaction and Purchase Intentions: Evidence From Chinese Online Visitors”, International Journal of Hospitality Management 27, s. 391–402.
  • Başfırıncı, Ç., (2008), “Bir Pazarlama İletişim Medyası Olarak Web Ortamında İçerik Analizi Yapmanın Güçlükleri ve Olası Çözüm Önerileri”, Yönetim, 19 (61), s. 52 – 71.
  • Bayram. M., (2008), Elektronik Ticarette Web Site Tasarımının Önemi: Türkiye Otel Web Sitelerinin Değerlendirilmesi, (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Bayram, M. ve Yaylı, A., (2009), “Otel Web Sitelerinin İçerik Analizi Yöntemiyle Değerlendirilmesi”, Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, (8), s. 27, 347- 379.
  • Bell, H. ve Tang, N., (1998), “The Effectiveness of Commercial Internet Web Sites: A User’s Perspective”, Internet Research, 8(3), s. 219-228
  • Boylu, Y. ve Tuncer A., (2008), “Konaklama İşletmelerinin Yönetim Yapılarının Web Tabanlı Pazarlama Faaliyetlerine Etkisi Üzerine Bir Araştırma”, İstanbul Ticaret Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi Yıl: 7, Sayı:13, Bahar 2008, s.
  • 11-30. Chung T. ve Law, R., (2003), “Developing a Performance Indicator for Hotel Websites”, Hospitality Management, 22 (1), s. 119 – 125.
  • Cox, J. ve Dale, B.G., (2001), “Service Quality and E-Commerce: An Exploratory Analysis.” Managing Service Quality, 11 (2), s. 121 – 131.
  • Çubukçu, İ. M., (2010), “Konaklama İşletmeleri Web Site İçeriklerinin Değerlendirilmesi”, İnternet Uygulamaları ve Yönetimi Dergisi, (1), s. 39- 59.
  • Dalgın, T. ve Karadağ, L., (2013), “Restoran İşletmeleri Web Sitelerinin İçerik Analizi: Marmaris-Bodrum Örneği”, AİBÜ Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Güz 2013, Cilt:13, Yıl:13, Sayı:2, s. 133-150
  • Digital Ajanslar, (2014), İnternet ve Sosyal Medya Kullanım İstatistikleri 2014, Erişim: http://www.dijitalajanslar.com/internet-ve-sosyal-medya-kullaniciistatistikleri-2014
  • Erdem, B. ve Kabakçı, E., (2004), “Otel İşletmelerinde İnternet Üzerinden İşe Alım (E-İşe Alım) Üzerine Ampirik Bir Araştırma”, 3. Ulusal Bilgi, Ekonomi ve Yönetim Kongresi, Osmangazi Üniversitesi İ.İ.B.F, 25 – 26 Kasım, Eskişehir, s. 119 – 131.
  • Geissler, G.L., (2001), “Building Customer Relationships Online: The Website Designers’ Perspective”, Journal of Consumer Marketing, 18 (6), s. 488 – 502.
  • Haas, R., (2002), “The Austrian Country Market: A European Case Study on Marketing Regional Products and Services in a Cyber Mall”, Journal of Business Research, 55 (8), s. 637 – 464.
  • Hamill, J. ve Gregory, K., (1997), “Internet Marketing in the Internationalisation of UK SMEs”, Journal of Marketing Management, vol 13, s. 9-28.
  • Harridge, M. S., (2004), “Electronic Marketing, the New Kid on the Block”, Marketing Intelligence and Planning. 22 (3), s. 297–309.
  • Ho, C.I., ve Lee, Y.L., (2007), “The Development of an E-Travel Service Quality Scale”, Tourism Management, 28, s. 1434-1449.
  • Jeong, M. ve Lambert, C., (2001), “Adaptation of on Information Quality Framework to Measure Customers’ Behavioral Intentions to Use Lodging Websites”, International Journal of Hospitality Management 20 (2), s. 129–146.
  • Jeong, M., Oh. H. ve Gregoire, M., (2003), “Conceptualizing Web Site Quality and Its Consequences in the Lodging Industry”, Hospitality Management, (22), s. 161 – 175.
  • Karamustafa, K., Biçkes, D.M. ve Ulama, Ş., (2002), “Türkiye’deki Konaklama İşletmelerinin İnternet Web Sitelerini Değerlendirmeye Yönelik Bir Çalışma”, Erciyes Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, (19), s. 51 – 92.
  • Karamustafa, K. ve Öz, M. (2010). “Türkiye’de Konaklama İşletmelerini Web Sitelerinde Yer Verilen Faktörlerin Başarımı”, Eskişehir Osmangazi Üniversitesi, İİBF Dergisi, (5), 2, s. 189-218.
  • Kuzu, Ö., (2010), Termal Otel Web Sitelerinin Değerlendirilmesi, (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Afyon Kocatepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Afyonkarahisar.
  • Law, R. ve Chung, T, (2003), “Website Performance: Hong Kong Hotels”, Hospitality Review, 21 (1), s. 33 – 46.
  • Li, Y.N., Tan, K.C. ve Xie, M., (2002), “Measuring Web-Based Service Quality”, Total Quality Management, 13 (5), s. 685 – 700.
  • Liang, K. ve Law, R., (2003), “A Modified Functionality Performance Evaluation Model for Evaluating The Performance of China Based Hotel Websites”, Journal of Academy of Business and Economics, 2 (2), s. 193 – 208.
  • Liu, L. ve Arnett, P., (2000), “Exploring the Factors Associated with Website Success in the Context of Electronic Commerce”, Information and Management, 38 (1), s. 23 – 33.
  • Martin, F. ve Ibrahim, K., (2006), “Quality of Electronic Services Conceptualizing and Testing a Hierarchical Model”, Journal of Service Research, 9 (1), s. 19 – 37.
  • Morosan, C. ve Jeong, M., (2008), “Users’ Perceptions of Two Types of Hotel Reservation Web Sites”, International Journal of Hospitality Management. 27, s. 284 – 292.
  • Muylle S., Moenaert, R. ve Despontin, M., (2004), “The Conceptualization and Empirical Validation of Web Site User Satisfaction”, Information & Management, 41, s. 543 – 560.
  • O’Connor, P. ve Murphy, J., (2004), “Research on Information Technology in the Hospitality Industry”, Hospitality Management, 23, s. 473 – 484.
  • Özturan, M. ve Roney. S.A., (2004), “Internet Use Among Travel Agencies in Turkey: An Exploratory Study”, Tourism Management, 25, s. 259 – 266. Perdue, R.R., (2001), “Internet Site Evaluations: The Influence of Behavioral Experience, Existing Images and Selected Website Characteristics”, Journal of Travel & Tourism Marketing, 11 (2 / 3), s. 21 – 38.
  • Pfaffenberg, C. ve J. Burnett, (2007), “Users of Hotel Web Site Reservation Systems: A Demographic Profile”, The Consortium Journal, 11 (2), s. 51‐60.
  • Rosen, D.E ve Purinton, E., (2004), “Website Design: Viewing The Web as a Cognitive Landscape”, Journal of Busines Research. 57 (7), s. 787 – 794. Sarı, Y. ve Kozak, M., (2005), “Turizm Pazarlamasında İnternetin Etkisi: Destinasyon Web Siteleri İçin Bir Model Önerisi”, Akdeniz İ.İ.B.F. Dergisi, (9), s. 248-271.
  • SEMP (Search Engine Marketing Partner), (2014), Türkiye’de 2014 Yılı Sosyal Medya, İnternet ve Mobil Kullanım Oranları. http://semsector.com/sosyal-medyainternet-ve-mobil-kullanimi-2014-sunum/
  • Taylor, M.J. ve England, D., (2006), “Internet Marketing: Web Site Navigation Design Issues”, Marketing Intelligence & Planning. 24 (1), s. 77 – 85.
  • Wang, Y. ve Qualls, W., (2007), “Towards a Theoretical Model of Technology Adoption in Hospitality Organizations”, Hospitality Management, 26, s. 560 – 573.
  • Wong, J. ve Law, R., (2005), “Analysing the Intention to Purchase on Hotel Websites: a Study of Travellers to Hong Kong”, Hospitality Management, 24, s. 311 – 329.
  • Wu, J.J., (2004), “Influence of Market Orientation and Strategy on Travel Industry Performance: An Empirical Study of E-Commerce in Taiwan”, Tourism Management, 25, s. 357 – 365.
  • Yen, B., Hu, P. J. H. ve Wang, M., (2007), “Toward an Analytical Approach for Effective Web Site Design: A Framework for Modeling, Evaluation and Enhancement”, Electronic Commerce Research and Applications 6, s. 159–170.
  • Yoo, B. ve Donthu, N., (2001), “Developing a Scale to Measure The Percieved Quality of an Internet Shopping Site (SITEQUAL) ”, Quarterly Journal Of Electronic Commerce, 2 (1), s. 31 – 46.
  • Zafiropoulos, C. ve Vrana, V., (2006), “A Framework for The Evaluation of Hotel Websites: The Case of Greece”, Information Technology & Tourism, 8, s. 239 – 254.
  • Zhao, Z. ve Gutierrez, J., (2001), “The Fundamental Perspectives in E-Commerce”, Singh, M. Teo, T., der., içinde E-Commerce Diffusion: Strategies And Challenges, Heidelberg Pres, Melborne, s. 3– 20.
There are 45 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Ufuk Ateş This is me

Mustafa Boz This is me

Publication Date September 4, 2015
Submission Date September 4, 2015
Published in Issue Year 2015 Volume: 1 Issue: 1

Cite

APA Ateş, U., & Boz, M. (2015). Konaklama İşletmelerinin Web Sitelerinin Değerlendirilmesi: Çanakkale Örneği. Ekonomi İşletme Siyaset Ve Uluslararası İlişkiler Dergisi, 1(1), 63-84.

.