Research Article
BibTex RIS Cite

Hemşirelik Mesleğinde Dijital Okuryazarlık: Kayseri İli Örneği

Year 2021, Volume: 7 Issue: 2, 336 - 352, 30.12.2021

Abstract

Bu araştırma sağlık kurumlarında çalışan hemşirelerin dijital okuryazarlık düzeylerinin bazı değişkenlere göre farklılaşma durumunun tespit edilmesi amacıyla yapılmıştır. Araştırma örneklemi Kayseri ilinde kamu, üniversite veya özel hastanelerde çalışan toplam 330 hemşireden oluşmaktadır. Katılımcılar basit tesadüfü örnekleme yöntemiyle seçilmiştir. Araştırmada veri toplama aracı olarak çevrimiçi anket formu kullanılmıştır. Toplanan veriler SPSS 22 programı ile analiz edilmiştir. Araştırmada betimsel tarama modeli kullanılmıştır. Analiz sürecinde hemşirelerin dijital okuryazarlık düzeyinin cinsiyet, yaş, medeni durum, öğrenim düzeyi, gelir seviyesi, çalışma statüsü, mesleki kıdem yılı ve idari görev değişkenlerine göre farklılaşma durumları incelenmiştir. Araştırma sonucunda elde edilen bulgulara göre hemşirelerin dijital okuryazarlık düzeyi, cinsiyete göre, gelir seviyesine göre, çalışma statüsüne göre ve idari görev değişkenlerine göre anlamlı derecede bir farklılık göstermemektedir. Buna karşın 18-40 yaş arası hemşirelerin 40 yaş üstü hemşirelere oranla, bekâr hemşirelerin evli hemşirelere oranla, lisansüstü eğitim alan hemşirelerin diğer mezuniyet derecelerine sahip olanlara oranla ve kıdem yılı 10 ve daha az olan hemşirelerin 10 yıldan uzun bir mesleki kıdeme sahip olanlara oranla daha yüksek bir dijital okuryazarlık düzeyine sahip oldukları bulgularına ulaşılmıştır.

References

  • Acar, Ç. (2015), “Anne ve Babaların İlkokul Ortaokul Lise Öğrencisi Çocukları ile Kendilerinin Dijital Okuryazarlıklarına İlişkin Görüşleri”, Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi, Eğitim Bilimler Enstitüsü
  • Ağaç, S. (2020), “Dijital Okuryazarlığın Finansal Okuryazarlık Üzerine Etkisi: Batı Akdeniz Örneği”, Yüksek Lisans Tezi, Süleyman Demirel Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü
  • Akalın, B, Veranyurt, Ü. (2020), “Sağlıkta Dijitalleşme ve Yapay Zekâ”, SDÜ Sağlık Yönetimi Dergisi, 2(2), s.128-137
  • Akkoyunlu, B. (2002), “Öğretmenlerin İnternet Kullanımı ve Bu Konudaki Öğretmen Görüşleri”, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22, s.1-8
  • Aksoy, N. C., Karabay, E. ve Aksoy, E. (2021), “Sınıf Öğretmenlerinin Dijital Okuryazarlık Düzeylerinin İncelenmesi”. Selçuk İletişim, 14(2), s.859-894
  • Alhazza, T. C., ve Lucking, R. (2017). “An Examination of Preservice Teachers’ View of Multiliteracies: Habits”, Reading Improvement, 54(1), s.32-43
  • Arslan, S. (2019). “İlkokullarda ve Ortaokullarda Görev Yapan Öğretmenlerin Dijital Okuryazarlık Düzeylerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi”, Yüksek Lisans Tezi, Sakarya Üniversitesi, Eğitim Bilimler Enstitüsü
  • Aslan, A., ve Zhu, C. (2017). “Investigating variables predicting Turkish pre-service teachers’ integration of ICT into”, British Journal of Educational Technology, 48(2), s. 552-570
  • Booth, C. ve Rowlinsen M., (2006), “Management and Organizational History: Prospects”, Management & Organizational History, 1(1), s.5-30
  • Buckingham, D. (2008), “Defining Digital Literacy—What do young people need to know about digital media? Digital Literacies: Concepts”, Policies and Practices. 30(1), s.73-91
  • Carrington, V. (2009) Robinson, M. (Eds.). “Digital Literacies: Social Learning And Classroom Practices”, London: SAGE Publications
  • Churchill, N., Ping, L.Ç., Oakley, G. ve Churchill, D. (2008). “Digital Storytelling and Digital Literacy Learning”. International Conference on Information Communication Technologies in Education, Island
  • Çetin, O. (2016). “Pedagojik Formasyon Programı ile Lisans Eğitimi Fen Bilimleri Öğretmen Adaylarının Dijital Okuryazarlık Düzeylerinin İncelenmesi”, Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 18(2), s.658-685
  • Davutoğlu, N. A. (2021a), “Tekno Yönetim Yapısı ve Altyapısını Oluşturan Gizli Güçler”, Journal of Social and Humanities Sciences Research, 8(68), s.841-853
  • Davutoğlu, N. (2021b), “Sanayi 4.0 ve Yönetim Paradoksu”, Management and Political Sciences Review, 3(1), 53-67
  • Doğan, S. (2021), “Dünyada ve Türkiye’de Belgelendirilmiş Dijital Hastaneler Üzerine Bir Araştırma”, Journal of Social and Humanities Sciences Research, 8(71), s.1588-1597
  • Duran, E. ve Ertan Özen, N.(2018), “Türkçe Derslerinde Dijital Okuryazarlık”, Türkiye Eğitim Dergisi, 3(2), s.31-46
  • Eden, R., Burton-Jones, A. ve Donovan, R. (2019), “Testing the Links from Fit to Effective Use to Impact: A Digital Hospital Case”. 40th International Conference on Information Systems, s.1-9.
  • Erbir, M. (2020), Sağlık Kurumları Çalışanlarının Kurumsal Sosyal Sorumluluk algıları ve Örgütsel Vatandaşlık Davranışlarının İç Girişimcilik Düzeylerine Etkisi, Doktora Tezi, Kırıkkale Üniversitesi, Sosyal bilimler Enstitüsü
  • Ersöz, B,. ve Özmen, M. (2020). “Dijitalleşme ve Bilişim Teknolojilerinin Çalışanlar Üzerindeki Etkileri”, AJIT-e: Bilişim Teknolojileri Online Dergisi , 11(42), s.170-179
  • Ersöz, Halis Y., Türkiye’de Kurumsal Sosyal Sorumluluk Anlayışının Gelişiminde Meslek ve Sivil Toplum Kuruluşları, İstanbul: İTO Yayınları, No. 36, 2007
  • Eshet-Alkalai, Y. ve Hamburger, Y.A. (2004), “Experiments in Digital Literacy, Cyberpsychology & Behavior”, Mary Ann Liebert, Inc 7(4), s.421-429
  • Eshet-Alkalaı, Y. (2004). “Digital Literacy: a Conceptual Framework for Survival Skills in the Digital Era”, Journal of Educational Multimedia and Hypermedia, 13(1), s.93-106
  • Gartner Inc. (2020). Digitalization. (Erişim:18.08.2021), https://www.gartner.com/en/information- technology/glossary/digitalization
  • Gilster, P. (1997). “Digital literacy”. New York: John Wiley & Sons
  • Hague, C., Payton, S.(2010), “Digital Literacy Across the Curriculum”, Futurelab
  • Hamutoğlu, N. B., Canan Güngören, Ö., Kaya Uyanık, G. ve Gür Erdoğan, D. (2017), “Dijital Okuryazarlık Ölçeği: Türkçe ’ye Uyarlama Çalışması”. Ege Eğitim Dergisi, 18 (1), s.408-429
  • Herselman, M., Botha, A., Toivanen, H., Myllyoja, J., Fogwill, T. ve Alberts, R. (2016), A “Digital Health Innovation Ecosystem for South Africa”, Paper Presented at the IST-Africa Week Conference
  • Hudes, M. K., (2017), “Fostering Innovation in Digital Health A New Ecosystem”, Paper Presented at the Microelectronics Symposium, Pan Pacific
  • Karakuş Yılmaz, T. (2020). “Dijital Haklar ve Sorumluluk”. T. Karakuş Yılmaz içinde, Dijital Okuryazarlık: Araçlar, Metodolojiler, Uygulamalar ve Öneriler (s. 159). Ankara: Nobel.
  • Maden, S., Banaz, E., & Maden, A. (2018), “Türkçe Öğretmeni Adaylarının Dijital Ortamlardaki Yazma Alışkanlıkları”, Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 7(1), s.103-112.
  • Marsh, J., Hannon, P., Lewis, M. ve Ritchie, L. (2017), “Young Children’s Initiation Into Family Literacy Practices in The Digital Age”, Journal of Early Childhood Research, 15(1), s.47-60.
  • Martin, A. (2005), “Digeulit A European Framework for Digital Literacy: A Progress Report”, Journal of e Literacy (Work in Progress), 2(1), s.130-136
  • Nasiri, M., Ukko, J., Saunila, M., ve Rantala, T. (2020), “Managing the Digital Supply Chain: The Role of Smart Technologies”, Technovation
  • Ng, W. (2012), “Can We Teach Digital Natives Digital Literacy?” Computers & Education, 59, s.1065-1078
  • Onursoy, S. (2018), “Üniversite Gençliğinin Dijital Okuryazarlık Düzeyleri: Anadolu Üniversitesi Öğrencileri Üzerine Bir Araştırma”, Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 6(2), s.989-1014
  • Öçal, F. N. (2017), İlkokul Öğretmenleri ve Velilerin Kendileri ile Velilerin Çocuklarına İlişkin Dijital Okuryazarlık Yeterlilik Algıları, Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü
  • Özerbaş, M. A. ve Kuralbayeva, A. (2018), “Türkiye ve Kazakistan Öğretmen Adaylarının Dijital Okuryazarlık Düzeylerinin İncelenmesi”, MSKU Eğitim Fakültesi Dergisi. 5(1), s.16-25.
  • Öztürk, Y, ve Budak, Y. (2019), “Öğretmen Adaylarının Kendilerine Yönelik Dijital Okuryazarlık Değerlendirmelerinin İncelenmesi”, Kesit Akademi Dergisi, 21, s.156-172
  • Tabachnick, B. G, ve Fidell, L.S. (2001), “Using Multivariate Statistics” (Fourth Edition), Boston: Ally and Bacon
  • Yeşildağ, M. (2018), “Yetişkin Bireylerde Dijital Okuryazarlık ve Sağlık Okuryazarlığı Arasındaki İlişki: Konya Örneği”, Yüksek Lisans Tezi, Necmettin Erbakan Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü
  • Yıldız, N., Akbulut, Ö. ve Bircan, H. (2002), “İstatistiğe Giriş”, Aktif yayınevi, üçüncü baskı, Erzurum
  • Yontar, A. (2019), “Öğretmen Adaylarının Dijital Okuryazarlık Düzeyleri”, Ana Dili Eğitimi Dergisi, 7(4), s.815-824
Year 2021, Volume: 7 Issue: 2, 336 - 352, 30.12.2021

Abstract

References

  • Acar, Ç. (2015), “Anne ve Babaların İlkokul Ortaokul Lise Öğrencisi Çocukları ile Kendilerinin Dijital Okuryazarlıklarına İlişkin Görüşleri”, Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi, Eğitim Bilimler Enstitüsü
  • Ağaç, S. (2020), “Dijital Okuryazarlığın Finansal Okuryazarlık Üzerine Etkisi: Batı Akdeniz Örneği”, Yüksek Lisans Tezi, Süleyman Demirel Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü
  • Akalın, B, Veranyurt, Ü. (2020), “Sağlıkta Dijitalleşme ve Yapay Zekâ”, SDÜ Sağlık Yönetimi Dergisi, 2(2), s.128-137
  • Akkoyunlu, B. (2002), “Öğretmenlerin İnternet Kullanımı ve Bu Konudaki Öğretmen Görüşleri”, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22, s.1-8
  • Aksoy, N. C., Karabay, E. ve Aksoy, E. (2021), “Sınıf Öğretmenlerinin Dijital Okuryazarlık Düzeylerinin İncelenmesi”. Selçuk İletişim, 14(2), s.859-894
  • Alhazza, T. C., ve Lucking, R. (2017). “An Examination of Preservice Teachers’ View of Multiliteracies: Habits”, Reading Improvement, 54(1), s.32-43
  • Arslan, S. (2019). “İlkokullarda ve Ortaokullarda Görev Yapan Öğretmenlerin Dijital Okuryazarlık Düzeylerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi”, Yüksek Lisans Tezi, Sakarya Üniversitesi, Eğitim Bilimler Enstitüsü
  • Aslan, A., ve Zhu, C. (2017). “Investigating variables predicting Turkish pre-service teachers’ integration of ICT into”, British Journal of Educational Technology, 48(2), s. 552-570
  • Booth, C. ve Rowlinsen M., (2006), “Management and Organizational History: Prospects”, Management & Organizational History, 1(1), s.5-30
  • Buckingham, D. (2008), “Defining Digital Literacy—What do young people need to know about digital media? Digital Literacies: Concepts”, Policies and Practices. 30(1), s.73-91
  • Carrington, V. (2009) Robinson, M. (Eds.). “Digital Literacies: Social Learning And Classroom Practices”, London: SAGE Publications
  • Churchill, N., Ping, L.Ç., Oakley, G. ve Churchill, D. (2008). “Digital Storytelling and Digital Literacy Learning”. International Conference on Information Communication Technologies in Education, Island
  • Çetin, O. (2016). “Pedagojik Formasyon Programı ile Lisans Eğitimi Fen Bilimleri Öğretmen Adaylarının Dijital Okuryazarlık Düzeylerinin İncelenmesi”, Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 18(2), s.658-685
  • Davutoğlu, N. A. (2021a), “Tekno Yönetim Yapısı ve Altyapısını Oluşturan Gizli Güçler”, Journal of Social and Humanities Sciences Research, 8(68), s.841-853
  • Davutoğlu, N. (2021b), “Sanayi 4.0 ve Yönetim Paradoksu”, Management and Political Sciences Review, 3(1), 53-67
  • Doğan, S. (2021), “Dünyada ve Türkiye’de Belgelendirilmiş Dijital Hastaneler Üzerine Bir Araştırma”, Journal of Social and Humanities Sciences Research, 8(71), s.1588-1597
  • Duran, E. ve Ertan Özen, N.(2018), “Türkçe Derslerinde Dijital Okuryazarlık”, Türkiye Eğitim Dergisi, 3(2), s.31-46
  • Eden, R., Burton-Jones, A. ve Donovan, R. (2019), “Testing the Links from Fit to Effective Use to Impact: A Digital Hospital Case”. 40th International Conference on Information Systems, s.1-9.
  • Erbir, M. (2020), Sağlık Kurumları Çalışanlarının Kurumsal Sosyal Sorumluluk algıları ve Örgütsel Vatandaşlık Davranışlarının İç Girişimcilik Düzeylerine Etkisi, Doktora Tezi, Kırıkkale Üniversitesi, Sosyal bilimler Enstitüsü
  • Ersöz, B,. ve Özmen, M. (2020). “Dijitalleşme ve Bilişim Teknolojilerinin Çalışanlar Üzerindeki Etkileri”, AJIT-e: Bilişim Teknolojileri Online Dergisi , 11(42), s.170-179
  • Ersöz, Halis Y., Türkiye’de Kurumsal Sosyal Sorumluluk Anlayışının Gelişiminde Meslek ve Sivil Toplum Kuruluşları, İstanbul: İTO Yayınları, No. 36, 2007
  • Eshet-Alkalai, Y. ve Hamburger, Y.A. (2004), “Experiments in Digital Literacy, Cyberpsychology & Behavior”, Mary Ann Liebert, Inc 7(4), s.421-429
  • Eshet-Alkalaı, Y. (2004). “Digital Literacy: a Conceptual Framework for Survival Skills in the Digital Era”, Journal of Educational Multimedia and Hypermedia, 13(1), s.93-106
  • Gartner Inc. (2020). Digitalization. (Erişim:18.08.2021), https://www.gartner.com/en/information- technology/glossary/digitalization
  • Gilster, P. (1997). “Digital literacy”. New York: John Wiley & Sons
  • Hague, C., Payton, S.(2010), “Digital Literacy Across the Curriculum”, Futurelab
  • Hamutoğlu, N. B., Canan Güngören, Ö., Kaya Uyanık, G. ve Gür Erdoğan, D. (2017), “Dijital Okuryazarlık Ölçeği: Türkçe ’ye Uyarlama Çalışması”. Ege Eğitim Dergisi, 18 (1), s.408-429
  • Herselman, M., Botha, A., Toivanen, H., Myllyoja, J., Fogwill, T. ve Alberts, R. (2016), A “Digital Health Innovation Ecosystem for South Africa”, Paper Presented at the IST-Africa Week Conference
  • Hudes, M. K., (2017), “Fostering Innovation in Digital Health A New Ecosystem”, Paper Presented at the Microelectronics Symposium, Pan Pacific
  • Karakuş Yılmaz, T. (2020). “Dijital Haklar ve Sorumluluk”. T. Karakuş Yılmaz içinde, Dijital Okuryazarlık: Araçlar, Metodolojiler, Uygulamalar ve Öneriler (s. 159). Ankara: Nobel.
  • Maden, S., Banaz, E., & Maden, A. (2018), “Türkçe Öğretmeni Adaylarının Dijital Ortamlardaki Yazma Alışkanlıkları”, Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 7(1), s.103-112.
  • Marsh, J., Hannon, P., Lewis, M. ve Ritchie, L. (2017), “Young Children’s Initiation Into Family Literacy Practices in The Digital Age”, Journal of Early Childhood Research, 15(1), s.47-60.
  • Martin, A. (2005), “Digeulit A European Framework for Digital Literacy: A Progress Report”, Journal of e Literacy (Work in Progress), 2(1), s.130-136
  • Nasiri, M., Ukko, J., Saunila, M., ve Rantala, T. (2020), “Managing the Digital Supply Chain: The Role of Smart Technologies”, Technovation
  • Ng, W. (2012), “Can We Teach Digital Natives Digital Literacy?” Computers & Education, 59, s.1065-1078
  • Onursoy, S. (2018), “Üniversite Gençliğinin Dijital Okuryazarlık Düzeyleri: Anadolu Üniversitesi Öğrencileri Üzerine Bir Araştırma”, Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 6(2), s.989-1014
  • Öçal, F. N. (2017), İlkokul Öğretmenleri ve Velilerin Kendileri ile Velilerin Çocuklarına İlişkin Dijital Okuryazarlık Yeterlilik Algıları, Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü
  • Özerbaş, M. A. ve Kuralbayeva, A. (2018), “Türkiye ve Kazakistan Öğretmen Adaylarının Dijital Okuryazarlık Düzeylerinin İncelenmesi”, MSKU Eğitim Fakültesi Dergisi. 5(1), s.16-25.
  • Öztürk, Y, ve Budak, Y. (2019), “Öğretmen Adaylarının Kendilerine Yönelik Dijital Okuryazarlık Değerlendirmelerinin İncelenmesi”, Kesit Akademi Dergisi, 21, s.156-172
  • Tabachnick, B. G, ve Fidell, L.S. (2001), “Using Multivariate Statistics” (Fourth Edition), Boston: Ally and Bacon
  • Yeşildağ, M. (2018), “Yetişkin Bireylerde Dijital Okuryazarlık ve Sağlık Okuryazarlığı Arasındaki İlişki: Konya Örneği”, Yüksek Lisans Tezi, Necmettin Erbakan Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü
  • Yıldız, N., Akbulut, Ö. ve Bircan, H. (2002), “İstatistiğe Giriş”, Aktif yayınevi, üçüncü baskı, Erzurum
  • Yontar, A. (2019), “Öğretmen Adaylarının Dijital Okuryazarlık Düzeyleri”, Ana Dili Eğitimi Dergisi, 7(4), s.815-824
There are 43 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Business Administration
Journal Section Articles
Authors

Mustafa Erbir 0000-0002-6887-1561

Early Pub Date December 27, 2021
Publication Date December 30, 2021
Submission Date September 15, 2021
Published in Issue Year 2021 Volume: 7 Issue: 2

Cite

APA Erbir, M. (2021). Hemşirelik Mesleğinde Dijital Okuryazarlık: Kayseri İli Örneği. Ekonomi İşletme Siyaset Ve Uluslararası İlişkiler Dergisi, 7(2), 336-352.

.