One of the most important perspectives explaining the effect of marital conflict on children is the Cognitive-Contextual Theory. Within the framework of this theory, the aims of the present study were to examine preschool children's perceptions of marital conflict; to investigate the effect of children's perceptions of marital conflict on their problem-solving skills; and to find an answer to the question of whether the interaction effect of children's perceived conflict frequency and parental conflict resolution type will make a difference in interpersonal problem-solving skills. Participants were 106 kindergarten children aged 5-6 years and their mothers. “Perception of Marital Conflict Cards” and “Preschool Interpersonal Problem-Solving Test” were administered to children and “O’Leary Porter Marital Conflict Scale” was applied to mothers. To examine children's perception of marital conflict, the answers to the Perception of Marital Conflict Cards were analyzed by content analysis. The findings supported the Cognitive-Contextual Theory for the 5-6 aged. Regression analysis results showed that children's perceived frequency of conflict, feelings of sadness, and perceived type of parental conflict resolution significantly predicted interpersonal problem-solving skills. Two-way ANOVA was used to examine whether the interaction effect of children's perceived frequency and parental conflict resolution type differentiated interpersonal problem-solving skills. No significant difference was found in the interaction effect. However, the main effect of children’s understanding of parental conflict resolution type is found to make a significant difference in children’s problem-solving skills. The findings revealed that marital conflict is more than a problem within the family and its importance in children's peer relationships.
cognitive-contextual theory children’s understanding of marital conflict interpersonal problem-solving skills
Evlilik çatışmasının çocuklar üzerindeki etkisini birçok bakış açısı açıklamaya çalışır. Bunlardan en önemlisi Bilişsel-Bağlamsal Teoridir. Bu teori çerçevesinde, araştırmanın amaçları, okul öncesi çocukların evlilik çatışması algısını incelemek; çocukların evlilik çatışması algılarının kişilerarası problem çözme becerilerine etkisini araştırmak ve çocukların algıladığı çatışma sıklığı ile ebeveyn çatışma çözüm türünün ortak etkisinin kişilerarası problem çözme becerilerinde farklılık yaratıp yaratmayacağı sorusuna cevap bulmaktır. Katılımcılar okul öncesi kurumlara devam eden 5-6 yaş grubundaki 106 çocuk ve annelerinden oluşmaktadır. Çocuklara “Evlilik Çatışma Algısı Kartları” ve “Okul Öncesi Kişiler Arası Problem Çözme Testi”; annelere ise “O’Leary Porter Evlilik Çatışması Ölçeği” uygulanmıştır. Çocukların evlilik çatışma algısını incelemek için Evlilik Çatışma Algısı Kartlarıyla alınan cevaplar içerik analiziyle incelenmiş, elde edilen bulguların çocukların çatışma algılarının Bilişsel-Bağlamsal Teorinin 5-6 yaş grubu için açıkladığı teoriyi destekler yönde olduğu görülmüştür. Çoklu doğrusal regresyon analiz sonuçlarına göre kişilerarası problem çözme becerilerini; çocukların algıladığı çatışma sıklığı, yaşadığı üzüntü duygusu ve algıladığı ebeveyn çatışma çözüm türünün anlamlı düzeyde yordadığı görülmüştür. İki yönlü ANOVA analiziyle çocukların algıladığı sıklık ve ebeveyn çatışma çözüm türü ortak etkisinin kişilerarası problem çözme becerilerini farklılaştırıp farklılaştırmadığı incelenmiştir. Ortak etki analizinde, anlamlı bir fark bulunamamıştır. Ancak çocukların ebeveyn çatışma çözüm türü ana etkisinin kişilerarası problem çözme becerilerini anlamlı düzeyde farklılaştırdığı tespit edilmiştir. Bulgular, evlilik çatışmasının evin içinde yaşanan bir sıkıntıdan daha fazlası olduğu ve çocukların akran ilişkilerindeki önemi bir kez daha ortaya koymuştur.
bilişsel-bağlamsal teori çocukların evlilik çatışma algısı kişilerarası problem çözme becerileri
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Developmental Psychology |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | August 25, 2024 |
Submission Date | December 26, 2022 |
Published in Issue | Year 2024 |