One of the most visible symptoms of autism spectrum disorder is difficulty in speech and language. Difficulties in speech and language are generally very different for each child with autism spectrum disorder. Although some children with autism spectrum disorder can speak fluently, others will not be able to speak normally or will be even nonverbal. In all cases, parents try to communicate with, and understand their children’s needs, desires, and emotions. If a child with autism spectrum disorder cannot speak out loud, it is harder to communicate with him/her but there are other non-vocal methods for communication. In this paper, the benefits of teaching American sign language to children with autism spectrum disorder, the difficulties that families and children will experience while doing this, and technological solutions to these difficulties are presented. In parallel with advancements in technology, novel solutions to understand and use sign language have been proposed and these solutions are supposed to help parents who cannot understand sign language. Such solutions typically rely on image processing methods and classification algorithms to recognise sign language. Therefore, in this paper, the performance of various classification algorithms used to classify American Sign Language phonemes is compared. As the results show, when combined with image processing methods, classification algorithms can be used in various technological solutions aiming at helping to identify sign language phonemes.
Otizm spektrum bozukluğunun en belirgin semptomlarından biri konuşma ve dil zorluğudur. Konuşma ve dil zorlukları genellikle otizm spektrum bozukluğu olan her çocuk için çok farklıdır. Otizm spektrum bozukluğu olan bazı çocuklar akıcı bir şekilde konuşabilse de, diğerleri normal konuşamayacak veya hatta sözsüz konuşacaktır. Her durumda, ebeveynler çocuklarıyla iletişim kurmaya ve onların ihtiyaçlarını, isteklerini ve duygularını anlamaya çalışırlar. Otizm spektrum bozukluğu olan bir çocuk yüksek sesle konuşamıyorsa, onunla iletişim kurmak daha zordur ancak iletişim için başka sözsüz yöntemler de vardır. Bu makalede, otizm spektrum bozukluğu olan çocuklara Amerikan işaret dilini öğretmenin faydaları, ailelerin ve çocukların bunu yaparken yaşayacakları zorluklar ve bu zorluklara yönelik teknolojik çözümler sunulmaktadır. Teknolojideki gelişmelere paralel olarak, işaret dilini anlamak ve kullanmak için yeni çözümler önerilmiştir ve bu çözümlerin işaret dilini anlayamayan ebeveynlere yardımcı olması beklenmektedir. Bu tür çözümler genellikle işaret dilini tanımak için görüntü işleme yöntemlerine ve sınıflandırma algoritmalarına dayanmaktadır. Bu nedenle, bu makalede, Amerikan İşaret Dili fonemlerini sınıflandırmak için kullanılan çeşitli sınıflandırma algoritmalarının performansı karşılaştırılmıştır. Sonuçların gösterdiği gibi, görüntü işleme yöntemleriyle birleştirildiğinde, sınıflandırma algoritmaları işaret dili fonemlerini tanımlamaya yardımcı olmayı amaçlayan çeşitli teknolojik çözümlerde kullanılabilir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Software Engineering (Other) |
Journal Section | Issue |
Authors | |
Early Pub Date | December 3, 2024 |
Publication Date | |
Submission Date | September 9, 2024 |
Acceptance Date | November 10, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 10 Issue: 2 |