TÜKETİCİLERİN TOPLULUKÇULUK DEĞERLERİNİN ÖLÇÜLMESİ HAKKINDA BİR ÖLÇEK GEÇERLEMESİ
Year 2016,
Volume: 5 Issue: 1, 100 - 117, 30.06.2016
Günay Kurtuldu
Abstract
Tüketicilerin toplulukçuluk ve bireyselcilik değerlerinin ölçülmesinde farklı bakış
açılarına göre değişik değerlendirmeler yapılmakta ve toplulukçuluk ve bireyselciliğin
ölçülmesinde kullanılabilecek farklı ölçeklerden bahsedilmektedir. Bu çalışmada;
Oyserman, Coon ve Kemmelmeier (2002) tarafından geliştirilen, sonrasında Baltacı
(2014) tarafından Türkiye’de kullanılan toplulukçuluk ölçeğinin geçerli ve güvenilir bir
ölçek olup olmadığının değerlendirilmesi amaçlanmaktadır. Araştırma örneklemi,
İstanbul’un farklı ilçelerinde yaşayan 365 kişiden oluşmaktadır. Araştırma verileri
kolayda örnekleme ve yüzyüze anket yöntemiyle toplanmıştır. Veriler; keşfedici faktör
analizi, doğrulayıcı faktör analizi (ölçüm modeli) ve güvenilirlik analizi yardımıyla analiz
edilmiştir. Çalışmanın sonucunda; ilgili toplulukçuluk ölçeğinin geçerli ve güvenilir bir
ölçek olduğu bulunmuştur.
References
- Baltacı A. (2014). Değerlendirme Farklılıklarının ve Atfın Nedenselliğinin Açıklayıcısı Olarak Kültür, Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 7 (31), 720-727.
- Büyüköztürk, Ş. (2016). Sosyal Bilimler için Veri Analizi El Kitabı, Pegem Akademi, Ankara.
- Chen, F.F. - West, G.S. (2008). Measuring Individualism and Collectivism: The Importance of Considering Differential Components, Reference Groups, and Measurement Invariance, Journal of Research in Personality, 42, 259–294.
- Çelik, H.E. - Yılmaz, V. (2013). Lisrel 9.1 ile Yapısal Eşitlik Modellemesi, Anı Yayıncılık, Ankara.
- Durmuş, B. - Yurtkoru E.S. - Çinko, M. (2011). Sosyal Bilimlerde SPSS’le Veri Analizi, Beta, İstanbul.
- Gegez, A.E. (2010). Pazarlama Araştırmaları, Beta, İstanbul.
- Hair, J.F. - Black, W.C. - Babin, B.J. - Anderson, R.E (2010). Multivariate Data Analysis
- A Global Perspective, Pearson, 7th Edition, Global Edition.
- Hofstede, G. (1984). Cultural Dimensions in Management and Planning, Asia Pacific
- Journal of Management, (January), 81-99.