Research Article
BibTex RIS Cite

BUSINESS MODELS OF "STARBUCKS" AND "KAHVE DÜNYASI" AND THEIR GLOBALIZATION PROCESSES

Year 2016, Volume: 5 Issue: 2, 33 - 55, 30.12.2016

Abstract








Starbucks is a business model which has been exported and being successful in abroad.
The aim of the study is to discuss and offer suggestions about the export and globalisation
process of Turkey originated
business model Kahve Dünyası in comparison with
Starbucks. Research data had been collected by literature review, in-depth interview,
observation and mystery shopper methods. As a result of the study; in comparison with
Starbucks, has been found that Kahve Dünyası has some superiorities. These
superiorities are gifts, offers not only self-service but also service to table, chocolate in
stores and culturel specialities like Turkish coffee. Starbucks enters foreign markets via
licensing, joint venture, strategic alliance and direct investment methods but Kahve
Dünyası enters foreign markets only via direct investment method. Kahve Dünyası is a
business model which has features that can be exported to international markets.
Furthermore Kahve Dünyası is a business model which has a chance of high success rate
in international markets. 




References

  • Clark, T. (2007). Starbucked, Psychology Today, September/October, 99-102.
  • Davis, R. (2008). The People vs Starbucks, New Internationalist, April 2008, 21-23.
  • Gegez, A. E. (2010). Pazarlama Araştırmaları, Beta, İstanbul.
  • Kalnins, A. - Stroock, L. (2011). Pouring Israel into a Starbucks Cup, Cornell Hospitality Quarterly, 52 (2), 135-143, DOI: 10.1177/1938965510395015.
  • Locke, R.M. - Reavis, C. - Cameron, D. (2010). Fair Trade Coffee: The Mainstream Debate, MITSloan Management, 08-069, August 27, 1-23.
  • Lyons, J. (2005). Think Seattle, Act Globally, Cultural Studies, 19(1), 14-34.
  • Macdonald, K. (2007). Globalising Justice within Coffee Supply Chains? Fair Trade, Starbucks and the transformation of supply chain governance, Third World Quarterly, 28 (4), 793-812.
  • Nakip, M. (2006). Pazarlama Araştırmaları, Seçkin, Ankara.
  • Oldenburg, R. (1989). The Great Good Place, Marlowe & Company, New York. Aktaran Thompson, C.J. - Arsel, Z. (2004). The Starbucks Brandscape and Consumers' (Anticorporate) Experiences of Glocalization, Journal of Consumer Research, 31, 631- 642.

“STARBUCKS” İŞ MODELİ VE GLOBALLEŞME SÜRECİNE KIYASLA BİR İŞ MODELİ OLARAK “KAHVE DÜNYASI”NIN GELİŞİMİ VE GLOBALLEŞMESİ

Year 2016, Volume: 5 Issue: 2, 33 - 55, 30.12.2016

Abstract








Starbucks, kendi ülkesi dışındaki diğer ülkelere de ihraç edilmiş ve başarılı olmuş bir iş
modelidir. Araştırmanın amacı; Türkiye menşeli bir iş modeli olarak Kahve Dünyası’nın
uluslararası pazarlara ihracını ve globalleşme sürecini, Starbucks örneği doğrultusunda
tartışmak ve bu sürece çeşitli öneriler sunmaktır
. Araştırmadaki bilgiler literatür
incelemesi, derinlemesine mülakat, gözlem ve gizli müşteri yöntemleri kullanılarak elde
edilmiştir. Çalışmanın sonucunda; Kahve Dünyası iş modelinin hediye ürünler sunması,
self-servisin yanında masaya servisi de gerçekleştirmesi, mağazalarında çikolataya yer
vermesi ve Türk kahvesini
ve Türk kültürünü ön plana çıkarması bakımından, Starbucks
iş modeline kıyasla üstünlüklerinin bulunduğu ortaya konmuştur. Starbucks dış
pazarlara lisanslama, ortak girişim, stratejik ittifak ve doğrudan yatırım gibi yöntemlerle
giriş yaparken, Kahve Dünyası dış pazarlara
sadece doğrudan yatırım yöntemi ile giriş
yapmaktadır
. Kahve Dünyası, uluslararası pazarlara ihraç edilebilecek özelliklere sahip
olan ve uluslararası pazarlarda başarı şansı yüksek olan bir iş modelidir




References

  • Clark, T. (2007). Starbucked, Psychology Today, September/October, 99-102.
  • Davis, R. (2008). The People vs Starbucks, New Internationalist, April 2008, 21-23.
  • Gegez, A. E. (2010). Pazarlama Araştırmaları, Beta, İstanbul.
  • Kalnins, A. - Stroock, L. (2011). Pouring Israel into a Starbucks Cup, Cornell Hospitality Quarterly, 52 (2), 135-143, DOI: 10.1177/1938965510395015.
  • Locke, R.M. - Reavis, C. - Cameron, D. (2010). Fair Trade Coffee: The Mainstream Debate, MITSloan Management, 08-069, August 27, 1-23.
  • Lyons, J. (2005). Think Seattle, Act Globally, Cultural Studies, 19(1), 14-34.
  • Macdonald, K. (2007). Globalising Justice within Coffee Supply Chains? Fair Trade, Starbucks and the transformation of supply chain governance, Third World Quarterly, 28 (4), 793-812.
  • Nakip, M. (2006). Pazarlama Araştırmaları, Seçkin, Ankara.
  • Oldenburg, R. (1989). The Great Good Place, Marlowe & Company, New York. Aktaran Thompson, C.J. - Arsel, Z. (2004). The Starbucks Brandscape and Consumers' (Anticorporate) Experiences of Glocalization, Journal of Consumer Research, 31, 631- 642.
There are 9 citations in total.

Details

Journal Section Articles
Authors

Günay Kurtuldu This is me

Publication Date December 30, 2016
Published in Issue Year 2016 Volume: 5 Issue: 2

Cite

APA Kurtuldu, G. (2016). “STARBUCKS” İŞ MODELİ VE GLOBALLEŞME SÜRECİNE KIYASLA BİR İŞ MODELİ OLARAK “KAHVE DÜNYASI”NIN GELİŞİMİ VE GLOBALLEŞMESİ. Kırklareli Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 5(2), 33-55.