Starbucks is a business model which has been exported and being successful in abroad.
The aim of the study is to discuss and offer suggestions about the export and globalisation
process of Turkey originated business model Kahve Dünyası in comparison with
Starbucks. Research data had been collected by literature review, in-depth interview,
observation and mystery shopper methods. As a result of the study; in comparison with
Starbucks, has been found that Kahve Dünyası has some superiorities. These
superiorities are gifts, offers not only self-service but also service to table, chocolate in
stores and culturel specialities like Turkish coffee. Starbucks enters foreign markets via
licensing, joint venture, strategic alliance and direct investment methods but Kahve
Dünyası enters foreign markets only via direct investment method. Kahve Dünyası is a
business model which has features that can be exported to international markets.
Furthermore Kahve Dünyası is a business model which has a chance of high success rate
in international markets.
Starbucks Kahve Dünyası Business Model Globalization In-depth Interview Observation Mystery Shopper
Starbucks, kendi ülkesi dışındaki diğer ülkelere de ihraç edilmiş ve başarılı olmuş bir iş
modelidir. Araştırmanın amacı; Türkiye menşeli bir iş modeli olarak Kahve Dünyası’nın
uluslararası pazarlara ihracını ve globalleşme sürecini, Starbucks örneği doğrultusunda
tartışmak ve bu sürece çeşitli öneriler sunmaktır. Araştırmadaki bilgiler literatür
incelemesi, derinlemesine mülakat, gözlem ve gizli müşteri yöntemleri kullanılarak elde
edilmiştir. Çalışmanın sonucunda; Kahve Dünyası iş modelinin hediye ürünler sunması,
self-servisin yanında masaya servisi de gerçekleştirmesi, mağazalarında çikolataya yer
vermesi ve Türk kahvesini ve Türk kültürünü ön plana çıkarması bakımından, Starbucks
iş modeline kıyasla üstünlüklerinin bulunduğu ortaya konmuştur. Starbucks dış
pazarlara lisanslama, ortak girişim, stratejik ittifak ve doğrudan yatırım gibi yöntemlerle
giriş yaparken, Kahve Dünyası dış pazarlara sadece doğrudan yatırım yöntemi ile giriş
yapmaktadır. Kahve Dünyası, uluslararası pazarlara ihraç edilebilecek özelliklere sahip
olan ve uluslararası pazarlarda başarı şansı yüksek olan bir iş modelidir.
Journal Section | Articles |
---|---|
Authors | |
Publication Date | December 30, 2016 |
Published in Issue | Year 2016 Volume: 5 Issue: 2 |