Intensifying competition in the banking sector in the 1990’s increased the importance of
the non-interest income activities for banks. Banks sought the ways of selling non-interest
products and targeted their core costumers as a reaction against increasing competition.
To fulfill their objectives, they introduced pricing strategies that connect interest and non-
interest products. In this vein, price information level differences play a key role to turn
good old days. This study theoretically extends the Kim et al. (2003)’s model by integrating
the fees and commissions charged from the loan activities into the model in the presence
of less- and well-informed customers. Theoretical extension shows that there is a negative
relationship between loan price and, fees and commissions. Moreover, the study provides
that this negative relationship helps banks to increase their profit by renting from less-
informed loan customers.
Bankacılık sektöründe 1990’larda artan rekabet bankalar için faiz-dışı gelirin önemini artırdı.
Bankalar faiz-dışı ürün satmanın yollarını aramaya başladılar ve kredi müşterilerini hedef seçtiler.
Bankalar bu amaçlarını gerçekleştirmek için yeni fiyat stratejileri ortaya koydular ve faiz ile faiz-dışı
gelir arasında bağlantı kurdular. Bu bağlamda, müşterilerin kredi faizi fiyat bilgileri farklılıkları eski
günlere dönüşte anahtar bir rol oynamakta. Bu çalışma, Kim vd. (2003)’ün modelini, müşterilerin
farklı fiyat bilgisi seviyesini göz önünde bulundurarak, kredilerden alınan bankacılık ücret ve
komisyonlarını entegre ederek genişletmektedir. Teorik çalışma kredi fiyatı ile bankacılık ücret ve
komisyonları arasındaki negatif ilişkiyi ortaya koymaktadır. Dahası bu negatif ilişkinin bankanın
fiyat bilgisi az olan müşteriler sayesinde daha fazla kâr elde etmesinde rol oynadığını ortaya
koymaktadır.
Subjects | Economics |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | September 26, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 6 Issue: 2 |