Research Article
BibTex RIS Cite

Cultural Identity and Media: Screening Practices of Marriage in Kyrgyz Media (The Case of “El Ukpasin” Films

Year 2018, Volume: 20 Issue: 35, 21 - 26, 28.12.2018

Abstract

Cultural identity
consist of of cultural norms and values ​​that distinguish a society from other
societies. For this reason, the concept of cultural identity is related to the
norms and values ​​of the society in which the individual is. At the same time,
the media performs an important function in the introduction of these norms and
values ​​in the broad mass.



After
Kyrgyzstan's independence, it entered into a new nation-building process
different from the Soviet Union and supported this process through the media.
In this respect Kyrgyz cinema has become one of the important media tools in
the production of new values ​​and norms of independence period of Kyrgyzstan.



The study focuses
on cultural identity related values and 
norms media in general and cinema in particular. The semiotic method is
used, which has been used since the 20th century, in order to determine the
cultural elements in the film "El Ukpasin"



With this method,
it has been tried to analyze in which way the elements of cultural identity
reflected in forms and codes.



As a result of
the analysis, it was determined that elements of Kyrgyz cultural identity were
used in `El Ukpasin` film. It was found that Kyrgyz marriage patterns were
widely used and criticisms of traditional marriage patterns were found.

References

  • Referans 1 Arslan, D.Ali (2006). Medyanın Birey, Toplum ve Kültür Üzerine Etkileri, İnsan Bilimleri Dergisi, pp 1-12.Referans 2 Aydın, Suavi (1999) . Kimlik Sorunu, Ulusallık ve Türk Kimliği, Öteki Yayınevi Yayınları, Ankara.Referans 3 Cereci, Sedat. (1996). Televizyonun Sosyolojik Boyutu, Şüle Yayınları, İstanbul.Referans 4 Fiske, John (1996). İletişim Çalışmalarına Giriş, (trans.) Süleyman İrvan, Bilim Sanat Yayınları, Ankara.Referans 5 Güleç, Cengiz (1992), Türkiye’de kültürel Kimlik Krizi, Verso Yayıncılık, Ankara.Referans 6 Güney, Salih(2007). Örgüt Kültürü (Ed. Salih Güney), Yönetim ve Organizasyon, 2.Baskı, Nobel Yayınları, Ankara.Referans 7 İlhan, Süleyman (2013). Akışkan Toplumda Kimlik İnşası: Geçişken, Eklektik, Ben Odaklı Kimlikler, Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, Cilt 23, Sayı 2, ss. 233-246.Referans 8 Karaduman, Sibel (2007). Medyatik Gerçeklikte Kimlik Temsilleri: Televizyon Haberlerinin Aktörleri Üzerine Düşünceler, Selçuk İletişim, 4 (4), pp 45-56.Referans 9 Kocadaş, Bekir(2006). Kültür ve Medya, İnsan Bilimleri Dergisi, pp1-8Referans10 Nirun, Nihat. (1994). Sistematik Sosyoloji Açısından Aile ve Kültür, Atatürk Kültür Merkezi Yayınları, Ankara.Referans11 Özçağlayan, Mehmet(1998). Yeni İletişim Teknolojileri ve Değişim, Alfa Yayınları, İstanbul.Referans12 Parsa, Seyide. Parsa, Alev Fatoş (2004) Göstergebilim Çözümlemeleri, Ege Üniversitesi Basımevi, 2.Basım. İzmir.Referans13 Peek, Lori (2005). Becoming Muslim: The Development of a Religious Identity. Sociology of Religion. 66 (3) pp 215-242.Referans14 Yağlı, Soner (2015). Bir Anlatı Mecrası Olarak Yeni Medyanın Söyleminde Trans Bireyler, Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 8 (1) pp 267-284.Referans15 Yengin Ataman, Didem (2012) Mekanikleşen Birey: Arçelik Örneğinin R.Barthes’a Göre Çözümlemesi, The Turkish Online Journal Of Design, Art And Communication Tojdac, 2 (1),pp 13-21.Referans16 Weinreich, Peter (2005). Identity Exploration: Theory into Practice. Analysing Identity: Cross-Cultural, Societal and Clinical Contexts. (Ed. P. Weinreich-W. Saunderson), Routledge, London.
Year 2018, Volume: 20 Issue: 35, 21 - 26, 28.12.2018

Abstract

References

  • Referans 1 Arslan, D.Ali (2006). Medyanın Birey, Toplum ve Kültür Üzerine Etkileri, İnsan Bilimleri Dergisi, pp 1-12.Referans 2 Aydın, Suavi (1999) . Kimlik Sorunu, Ulusallık ve Türk Kimliği, Öteki Yayınevi Yayınları, Ankara.Referans 3 Cereci, Sedat. (1996). Televizyonun Sosyolojik Boyutu, Şüle Yayınları, İstanbul.Referans 4 Fiske, John (1996). İletişim Çalışmalarına Giriş, (trans.) Süleyman İrvan, Bilim Sanat Yayınları, Ankara.Referans 5 Güleç, Cengiz (1992), Türkiye’de kültürel Kimlik Krizi, Verso Yayıncılık, Ankara.Referans 6 Güney, Salih(2007). Örgüt Kültürü (Ed. Salih Güney), Yönetim ve Organizasyon, 2.Baskı, Nobel Yayınları, Ankara.Referans 7 İlhan, Süleyman (2013). Akışkan Toplumda Kimlik İnşası: Geçişken, Eklektik, Ben Odaklı Kimlikler, Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, Cilt 23, Sayı 2, ss. 233-246.Referans 8 Karaduman, Sibel (2007). Medyatik Gerçeklikte Kimlik Temsilleri: Televizyon Haberlerinin Aktörleri Üzerine Düşünceler, Selçuk İletişim, 4 (4), pp 45-56.Referans 9 Kocadaş, Bekir(2006). Kültür ve Medya, İnsan Bilimleri Dergisi, pp1-8Referans10 Nirun, Nihat. (1994). Sistematik Sosyoloji Açısından Aile ve Kültür, Atatürk Kültür Merkezi Yayınları, Ankara.Referans11 Özçağlayan, Mehmet(1998). Yeni İletişim Teknolojileri ve Değişim, Alfa Yayınları, İstanbul.Referans12 Parsa, Seyide. Parsa, Alev Fatoş (2004) Göstergebilim Çözümlemeleri, Ege Üniversitesi Basımevi, 2.Basım. İzmir.Referans13 Peek, Lori (2005). Becoming Muslim: The Development of a Religious Identity. Sociology of Religion. 66 (3) pp 215-242.Referans14 Yağlı, Soner (2015). Bir Anlatı Mecrası Olarak Yeni Medyanın Söyleminde Trans Bireyler, Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 8 (1) pp 267-284.Referans15 Yengin Ataman, Didem (2012) Mekanikleşen Birey: Arçelik Örneğinin R.Barthes’a Göre Çözümlemesi, The Turkish Online Journal Of Design, Art And Communication Tojdac, 2 (1),pp 13-21.Referans16 Weinreich, Peter (2005). Identity Exploration: Theory into Practice. Analysing Identity: Cross-Cultural, Societal and Clinical Contexts. (Ed. P. Weinreich-W. Saunderson), Routledge, London.
There are 1 citations in total.

Details

Primary Language English
Journal Section Articles
Authors

Regina Jamankulova This is me

Niyazi Ayhan

Publication Date December 28, 2018
Published in Issue Year 2018 Volume: 20 Issue: 35

Cite

APA Jamankulova, R., & Ayhan, N. (2018). Cultural Identity and Media: Screening Practices of Marriage in Kyrgyz Media (The Case of “El Ukpasin” Films. Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi Sosyal Ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 20(35), 21-26.

     EBSCO        SOBİAD            ProQuest      Türk Eğitim İndeksi

18302 18303   18304  18305