The digitalization process has started to show its effect in every aspect of life today. This process has also affected almost all professional groups. The accounting profession has also been affected by the digitalization process and has had to adapt to this process. Developments in the field of technology and digitalization also have an impact on the accounting profession and education. Therefore, future professionals should adapt to this process in order to carry out their professions properly. At this point, the views of future professionals on digitalization gain importance. In the study, it was aimed to determine the views of the students taking accounting courses on the digitalization of accounting and the data obtained by the survey method were analyzed with SPSS 22.0 package program. According to the data obtained in the study, it was determined that there was no significant difference between the “Digitalization Perception Dimension Factor” and “Accounting and Digitalization Dimension Factor” with the students' departments, gender, grade level and grade point average variables.
Digitalization of Accounting Accounting Education Digitalization Accounting Profession Industry 4.0
Dijitalleşme süreci günümüzde hayatın her alanında etkisini göstermeye başlamıştır. Bu süreç hemen hemen tüm meslek gruplarını da etkilemiştir. Muhasebe mesleği de dijitalleşme sürecinden etkilenmiş ve bu sürece uyum sağlamak zorunda kalmıştır. Teknoloji alanında yaşanan gelişmeler ve dijitalleşme konusu muhasebe mesleğinde ve eğitiminde de etkisini göstermektedir. Bu nedenle geleceğin meslek mensupları mesleklerini gerektiği gibi yürütebilmeleri için bu sürece uyum sağlamalıdırlar. Bu noktada geleceğin meslek mensuplarının dijitalleşme konusundaki görüşleri önem kazanmaktadır. Çalışmada muhasebe dersi alan öğrencilerin muhasebenin dijitalleşmesi konusundaki görüşlerinin tespit edilmesi amaçlanmış ve buradan hareketle anket yöntemi ile elde edilen veriler SPSS 22.0 paket programı ile analiz edilmiştir. Çalışmada elde edilen verilere göre öğrencilerin bölümleri, cinsiyetleri, kaçıncı sınıfta oldukları ve genel not ortalaması değişkenleri ile “Dijitalleşme Algısı Boyutu Faktörü” ve “Muhasebe ve Dijitalleşme Boyutu Faktörü” arasında anlamlı bir fark olmadığı tespit edilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Accounting, Auditing and Accountability (Other) |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Early Pub Date | August 25, 2025 |
Publication Date | August 29, 2025 |
Submission Date | August 5, 2024 |
Acceptance Date | June 20, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 27 Issue: 49 |