The on line reviews of visitors who have visited the Ephesus Experience Museum were examined on TripAdvisor. A total of 57 reviews were analyzed using the netnography method and the MAXQDA Analytics Pro 2024 program, resulting in the identification of 260 codes. Frequency analysis was used for descriptive information, word cloud analysis for the most frequently repeated codes, content analysis for themes, and a hierarchical code-subcode model was employed. According to the findings, the museum was most visited in the "opening year of 2023" (96.5%) and in the month of "November" (33.3%). It was observed that most reviewers were "Male" (41.9%) and the city category of "Istanbul" (12.3%) was prominent. Visitors mostly visited the museum with their "Families" (29.8%). The most frequently used words in the reviews were: “Ephesus,” “Wonderful,” “Experience,” “Ancient,” “Museum,” and “Recommend.” The obtained codes were divided into five themes: “Museum Experience (87),” “Satisfaction (65),” “Complaint (39),” “Recommendation (37),” and “Staff (32).” According to the result, museum experiences contribute to the formation of the themes of satisfaction, recommendation, complaint, and staff.
Efes Deneyim Müzesi’ni ziyaret etmiş müze ziyaretçilerinin TripAdvisor’da yer alan çevrim içi yorumları incelenmiştir. 57 adet yorum netnografi yöntemi ve MAXQDA Analytics Pro 2024 programı ile analiz edilmiş ve 260 kod tespit edilmiştir. Tanımlayıcı bilgiler için frekans analizi, en sık tekrarlanan kodlar için kelime bulutu analizi, temalara yönelik içerik analizi ve hiyerarşik kod-alt kod modeli kullanılmıştır. Bulgulara göre müze, açılış yılı olan “2023 yılında” (%96.5) ve “Kasım” ayında (33.3) en çok ziyaret edilmiştir. Yorum yazan ziyaretçilerin çoğunlukla “Erkek” (%41.9) olduğu ve yaşanılan şehir kategorisinde “İstanbul’un” (%12.3) ön plana çıktığı görülmüştür. Ziyaretçiler, müzeyi “Aileleri” (%29.8) ile en fazla ziyaret etmişlerdir. Ziyaretçilerin yorumlarda kullandığı en sık kelimeler; “Efes”, “Harika”, “Deneyim”, “Antik”, “Müze” ve “Tavsiye” olarak sıralanmaktadır. Elde edilen kodlar beş temaya ayrılmıştır. Bu temalar: “Müze Deneyimi (87)”, “Memnuniyet (65)”, “Şikâyet (39)”, “Tavsiye (37)” ve “Personel (32)”dir. Elde edilen sonuca göre müze deneyimleri; memnuniyet, tavsiye, şikâyet ve personel temalarının oluşmasında etkilidir.
“Efes Deneyim Müzesi Ziyaretçilerinin Çevrimiçi Yorumlarının İncelenmesi: Tripadvisor Örneği” başlıklı çalışmanın yazılması ve yayınlanması süreçlerinde Araştırma ve Yayın Etiği kurallarına riayet edilmiş ve çalışma için elde edilen verilerde herhangi bir tahrifat yapılmamıştır. Çalışma için etik kurul izni gerekmemektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Digital Marketing, Consumer Behaviour, Marketing (Other) |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Early Pub Date | August 25, 2025 |
Publication Date | August 29, 2025 |
Submission Date | August 28, 2024 |
Acceptance Date | June 23, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 27 Issue: 49 |