BibTex RIS Cite

Hastaların Hemşirelik Hizmetlerinden Memnuniyeti

Year 2013, Volume: 14 Issue: 2, 69 - 75, 01.08.2013

Abstract

Objective: This study aimed to determine satisfaction levels of patients with nursing care and the affecting factors in Afyon Kocatepe University Hospital. Material and Methods: The study consisted 345 patients who agreed to participate. To collect data, a questionnaire including the various features of patients and the nursing satisfaction level scale to determine the perception of nursing care which includes 15 items were used. Results: The average satisfaction level of patients with nursing care was found to be 86.4 ± 16.6 out of 100. A statistically significant difference was found between the levels of satisfaction and patients’ marital status, education level, place of residence and period of hospitalization. Accordingly, the satisfaction levels of patients who were married or widowed (87.0 and 88.9, respectively) were higher than those with singles (81.0) (p=0.017). The mean satisfaction level of patients with a graduate degree was 76.1 while the illiterate patients had the highest satisfaction level with 88.7 (p=0.004). Patients residing in the city center were found to be less satisfied compared to those from villages and towns (p=0.023). There is a significant difference between duration of the hospitalization of patients and scores. Satisfaction levels of patients hospitalized for more than a month were found to be lower compared to others (p=0.000). In case of any disease, the mean score of patients who shall prefer the hospital again was 89.6 while it was 70.2 for those who do not prefer (p=0.000). Conclusion: Patients were found to be highly satisfied in terms of nursing care

References

  • Avis M, Bond M, Arthur A. Exploring patient
  • satisfaction with out-patient services. Journal of
  • Nurse Management 1995;3(2):59-65.
  • Evans LM, Martin LM, Winslow HE. Nursing care
  • and patient satisfaction. American Journal of Nursing 1998;98(12):57-9.
  • Demir C, Kayahan C, Çimen M, ve ark. Gata Eğitim
  • Hastanesi Genel Cerrahi Kliniği’nde yatarak tedavi
  • gören hastaların tatmin düzeyinin hesaplanması.
  • Gülhane Tıp Dergisi 2000;42(1):65-71.
  • Okumuş H, Akçay H, Karayurt H. Bir kalite ölçütü: Hasta memnuniyetinin değerlendirilmesi. Uluslar Arası Kalite Maliyet ve Hemşirelik Sempozyumu 1993;177-83.
  • Akın S, Erdoğan S. The Turkish version of the Newcastle satisfaction with nursing care used on medical and surgical patients. Journal of Clinical Nursing 2007;16(4):646-53.
  • İçyeroğlu G, Karabulutlu E. Hastaların hemşirelik bakımından memnuniyet düzeylerinin belirlenmesi. Fırat Sağlık Hizmetleri Dergisi 2011;6(17):67-81.
  • Uzun O. Patient satisfaction with nursing care at a university hospital in Turkey. Journal of Nursing Care Quality 2001;16(1):24-33.
  • González-Valentín A, Padín-López S, de Ramón- Garrido E. Patient satisfaction with nursing care in a regional university hospital in southern Spain. Journal of Nursing Care Quality 2005;20(1):63-72.
  • Dozier A, Kitzman H, Ingersoll G, Holmberg S, Schultz A. Development of an instrument to measure patient perception of the quality of nursing care. Research in Nursing & Health 2001;24(6):506-17.
  • Çoban İG, Kaşıkçı M. Hastanın hemşirelik bakımını algılayışı ölçeği’nin geçerlilik ve güvenilirlik çalışması. Yüksek Lisans Tezi. Erzurum: Atatürk Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Hemşirelik Esasları Anabilim Dalı, 2006.

Hastaların Hemşirelik Hizmetlerinden Memnuniyeti

Year 2013, Volume: 14 Issue: 2, 69 - 75, 01.08.2013

Abstract

Amaç: Bu çalışma, Afyon Kocatepe Üniversite Hastanesi’nde yatan hastaların hemşirelik bakımı algılayışlarını ve memnuniyet düzeylerini etkileyen faktörleri belirlemek amacıyla yapılmıştır. Gereç ve Yöntem: Araştırmanın örneklemini araştırmaya katılmayı kabul eden 345 hasta oluşturmuştur. Verilerin toplanmasında hastaların çeşitli özelliklerini içeren bir anket formu ile hemşirelik bakımından memnuniyet düzeyini saptamak için 15 maddeden oluşan Hemşirelik Bakımı Algılayış Ölçeği (HBAÖ) kullanılmıştır. Bulgular: Hemşirelik bakımını algılayışlarını gösteren ortalama memnuniyet düzeyi 100 üzerinden 86,4±16,6 olarak bulunmuştur. Hastaların medeni hali, öğrenim durumu, ikamet yeri ve hastanede yatış süreleri ile hemşirelik bakımından memnuniyet düzeyleri arasında istatistiksel olarak anlamlı farklılık tespit edilmiştir. Buna göre, evli veya dul olan hastaların memnuniyet düzeyleri (sırasıyla, 87,0 ve 88,9) bekar olan hastalara göre (81,0) daha yüksek bulunmuştur (p=0,017). Lisans mezunu olan hastaların ortalama memnuniyet puanı 76,1 iken okur-yazar olmayanlar 88,7 ile en yüksek memnuniyet puanına sahiptirler (p=0,004). İl merkezinde ikamet eden hastaların köy ve kasabalardan gelen hastalara göre daha düşük düzeyde memnun oldukları görülmüştür (p=0,023). Hastaların hastanede yatış süreleri ile ortalama HBAÖ puanları arasında önemli bir farklılık görülmüştür. Bir ay ve daha fazla süredir hastanede yatan hastaların memnuniyet düzeyleri diğerlerine göre düşük bulunmuştur (p=0,000). Herhangi bir hastalık durumunda tekrar hastaneyi tercih edeceklerin ortalama HBAÖ puanı 89,6 iken, tercih etmek istemeyenlerin puanı 70,2 olarak belirlenmiştir (p=0,000). Sonuç: Hastaların hemşirelik hizmetlerinden memnuniyet düzeyleri yüksek bulunmuştur

References

  • Avis M, Bond M, Arthur A. Exploring patient
  • satisfaction with out-patient services. Journal of
  • Nurse Management 1995;3(2):59-65.
  • Evans LM, Martin LM, Winslow HE. Nursing care
  • and patient satisfaction. American Journal of Nursing 1998;98(12):57-9.
  • Demir C, Kayahan C, Çimen M, ve ark. Gata Eğitim
  • Hastanesi Genel Cerrahi Kliniği’nde yatarak tedavi
  • gören hastaların tatmin düzeyinin hesaplanması.
  • Gülhane Tıp Dergisi 2000;42(1):65-71.
  • Okumuş H, Akçay H, Karayurt H. Bir kalite ölçütü: Hasta memnuniyetinin değerlendirilmesi. Uluslar Arası Kalite Maliyet ve Hemşirelik Sempozyumu 1993;177-83.
  • Akın S, Erdoğan S. The Turkish version of the Newcastle satisfaction with nursing care used on medical and surgical patients. Journal of Clinical Nursing 2007;16(4):646-53.
  • İçyeroğlu G, Karabulutlu E. Hastaların hemşirelik bakımından memnuniyet düzeylerinin belirlenmesi. Fırat Sağlık Hizmetleri Dergisi 2011;6(17):67-81.
  • Uzun O. Patient satisfaction with nursing care at a university hospital in Turkey. Journal of Nursing Care Quality 2001;16(1):24-33.
  • González-Valentín A, Padín-López S, de Ramón- Garrido E. Patient satisfaction with nursing care in a regional university hospital in southern Spain. Journal of Nursing Care Quality 2005;20(1):63-72.
  • Dozier A, Kitzman H, Ingersoll G, Holmberg S, Schultz A. Development of an instrument to measure patient perception of the quality of nursing care. Research in Nursing & Health 2001;24(6):506-17.
  • Çoban İG, Kaşıkçı M. Hastanın hemşirelik bakımını algılayışı ölçeği’nin geçerlilik ve güvenilirlik çalışması. Yüksek Lisans Tezi. Erzurum: Atatürk Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Hemşirelik Esasları Anabilim Dalı, 2006.
There are 16 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Şengül Şişe This is me

Publication Date August 1, 2013
Published in Issue Year 2013 Volume: 14 Issue: 2

Cite

APA Şişe, Ş. (2013). Hastaların Hemşirelik Hizmetlerinden Memnuniyeti. Kocatepe Tıp Dergisi, 14(2), 69-75. https://doi.org/10.18229/ktd.07573
AMA Şişe Ş. Hastaların Hemşirelik Hizmetlerinden Memnuniyeti. KTD. August 2013;14(2):69-75. doi:10.18229/ktd.07573
Chicago Şişe, Şengül. “Hastaların Hemşirelik Hizmetlerinden Memnuniyeti”. Kocatepe Tıp Dergisi 14, no. 2 (August 2013): 69-75. https://doi.org/10.18229/ktd.07573.
EndNote Şişe Ş (August 1, 2013) Hastaların Hemşirelik Hizmetlerinden Memnuniyeti. Kocatepe Tıp Dergisi 14 2 69–75.
IEEE Ş. Şişe, “Hastaların Hemşirelik Hizmetlerinden Memnuniyeti”, KTD, vol. 14, no. 2, pp. 69–75, 2013, doi: 10.18229/ktd.07573.
ISNAD Şişe, Şengül. “Hastaların Hemşirelik Hizmetlerinden Memnuniyeti”. Kocatepe Tıp Dergisi 14/2 (August 2013), 69-75. https://doi.org/10.18229/ktd.07573.
JAMA Şişe Ş. Hastaların Hemşirelik Hizmetlerinden Memnuniyeti. KTD. 2013;14:69–75.
MLA Şişe, Şengül. “Hastaların Hemşirelik Hizmetlerinden Memnuniyeti”. Kocatepe Tıp Dergisi, vol. 14, no. 2, 2013, pp. 69-75, doi:10.18229/ktd.07573.
Vancouver Şişe Ş. Hastaların Hemşirelik Hizmetlerinden Memnuniyeti. KTD. 2013;14(2):69-75.

88x31.png
Bu Dergi Creative Commons Atıf-GayriTicari-AynıLisanslaPaylaş 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.