Research Article
BibTex RIS Cite

The Relationship of Ludwig Van Beethoven and Johann Nepomuk Mälzel Through the Metronome

Year 2024, , 416 - 423, 25.12.2024
https://doi.org/10.26650/CONS2024-1548483

Abstract

Throughout history, music has been transformed by composers’ works, both musically and technically, with different and new ideas. Some composers marked the end of an era, while others marked the beginning of a new era and art movement. Some composers brought a new perspective and innovations to music in their own time and inspired the ages that came after them. But no composer has elevated the sonata, concerto, chamber music and symphony form to a level that is considered almost unattainable like Ludwig van Beethoven. The works of the composer, who took his place as a turning point in the transition from the Classical Period to the Romantic Period, are analyzed as belonging to both periods. For this reason, he revolutionized music in his time as a composer whose bold innovations were accepted, applauded and respected. The political upheavals of his time, popular uprisings and wars, Beethoven’s solution-oriented interest in social issues and problems, all find a place in his correspondence, discourse and most importantly in his music.
In this study, in addition to the changes that L.v. Beethoven, an innovative and open personality to the changes in the world, created in his music; his relationship with the metronome, which is an 19th century invention and patented by Johann Nepomuk Mälzel, a German inventor, musician and designer of interesting inventions and projects in the world of show business, his first use in his works and the process of his musical partnerships with this inventor will be included.

References

  • Büke, A. (2014). Beethoven - Müziğin Dönüm Noktası. Can Yayınları. google scholar
  • Jerold, B. (2009). Maelzel’s Role in Beethoven’s Symphonic Metronome Marks. The Beethoven Journal, (24), 14-27. google scholar
  • John, O., & Arrington, J. (1960). John Maelzel, Master Showman of Automata and Panoramas. The Pennsylvania Magazine of History and Biography, (84), 56-92. google scholar
  • Knight, F. (2005). Beethoven ve Devrim Çağı. Litaratüe Yayınları. google scholar
  • Kolish, R. (1943). Tempo and Character in Beethoven’s Music. The Musical Quarterly, 2(29), 169-187. google scholar
  • Lockwood, L. (2013). Beethocen-Müzik ve Hayat. İş Bankası Kültür Yayınları. google scholar
  • Saving, M. (2011, Mart). How Fast Shell We Play. https://Thebeethovenproject.com: https://thebeethovenproject.com/how-fast-shall-we-play/ adresinden alındı google scholar
  • Say, A. (2012). Müzih Tarihi. Müzik Ansiklopedisi Yayınları. google scholar
  • Young, L. D. (1991). Problems Regarding The Metronome Markings. A Thesis in Music History and Literature. Texas: Degree of Master of Music. google scholar

Ludwig Van Beethoven ve Johann Nepomuk Mälzel’in Metronom Üzerinden İlişkisi

Year 2024, , 416 - 423, 25.12.2024
https://doi.org/10.26650/CONS2024-1548483

Abstract

Tarih boyunca müzik, bestecilerin gerek müzikal gerek teknik olarak, farklı ve yeni fikirlerle ürettikleri eserlerle değişime uğramıştır. Kimi besteciler bir çağın sonu, kimi ise yeni bir çağın ve sanat akımının başlangıcı olmuşlardır. Bazı besteciler kendi yaşadıkları dönemde, müziğe yeni bir bakış açısı ve yenilikler getirerek kendisinden sonra gelen çağlara ilham kaynağı olmuşlardır. Ama hiç bir besteci, sonat, konçerto, oda müziği ve senfoni formunu Ludwig van Beethoven kadar, neredeyse ulaşılmaz olarak nitelenen düzeyde yukarı taşımamıştır. Klasik Dönem’den Romantik Dönem’e geçişte bir dönüm noktası olarak yerini alan bestecinin eserleri her iki döneme ait olarak incelenmektedir. Bu nedenle yaşadığı dönemde eserlerinde yaptığı cesurca yenilikler kabul görmüş, alkışlanmış ve itibar gören bir besteci olarak müzikte bir devrim yaratmıştır. Döneminin siyasal çalkantıları, halk ayaklanmaları ve savaşlar, Beethoven’in toplumsal konulara ve sorunlara çözüm odaklı ilgisi, tüm yazışmaları, söylemleri ve en önemlisi müziğinin içinde de yer buluyor.
Bu çalışmada yenilikçi ve dünyanın değişimine açık bir kişilik olan Ludwig van Beethoven’in, müziğinde yarattığı değişiklere ek olarak; bir 19. yüzyıl icadı olan ve patenti Alman mucit, müzisyen, gösteri dünyasında ilginç icatlarla projeler tasarlayan Johann Nepomuk Mälzel’e ait metronomla olan ilişkisi, eserlerinde ilk kullanımı ve bu mucitle olan müzikal ortaklıklarına ilişkin süreç yer alacaktır.

References

  • Büke, A. (2014). Beethoven - Müziğin Dönüm Noktası. Can Yayınları. google scholar
  • Jerold, B. (2009). Maelzel’s Role in Beethoven’s Symphonic Metronome Marks. The Beethoven Journal, (24), 14-27. google scholar
  • John, O., & Arrington, J. (1960). John Maelzel, Master Showman of Automata and Panoramas. The Pennsylvania Magazine of History and Biography, (84), 56-92. google scholar
  • Knight, F. (2005). Beethoven ve Devrim Çağı. Litaratüe Yayınları. google scholar
  • Kolish, R. (1943). Tempo and Character in Beethoven’s Music. The Musical Quarterly, 2(29), 169-187. google scholar
  • Lockwood, L. (2013). Beethocen-Müzik ve Hayat. İş Bankası Kültür Yayınları. google scholar
  • Saving, M. (2011, Mart). How Fast Shell We Play. https://Thebeethovenproject.com: https://thebeethovenproject.com/how-fast-shall-we-play/ adresinden alındı google scholar
  • Say, A. (2012). Müzih Tarihi. Müzik Ansiklopedisi Yayınları. google scholar
  • Young, L. D. (1991). Problems Regarding The Metronome Markings. A Thesis in Music History and Literature. Texas: Degree of Master of Music. google scholar
There are 9 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Music (Other)
Journal Section Research Article
Authors

Göknil Özkök Sezener 0000-0003-2013-333X

Publication Date December 25, 2024
Submission Date September 11, 2024
Acceptance Date November 23, 2024
Published in Issue Year 2024

Cite

APA Özkök Sezener, G. (2024). Ludwig Van Beethoven ve Johann Nepomuk Mälzel’in Metronom Üzerinden İlişkisi. Konservatoryum, 11(2), 416-423. https://doi.org/10.26650/CONS2024-1548483