Without containing any verbal or visual concepts, pure music has a deep and immediate power to penetrate into the mind and body. Is it also possible that it provides humans with an awareness of the depths of their nature and of the universe? Can it activate the feeling to be completely free and infinite? In sum, can we attribute to music the power of giving humans spiritual qualities; or to use a better expression, is it possible for humans to discover their spiritual side via musical experience? If the answer is positive, how can it accomplish this mission? In this paper, music’s quality as a means for acquiring spiritual qualities will be discussed. The ideas of Arthur Schopenhauer, Andrei Tarkovsky, and Sogyal Rinpoche will guide the discussion. These three people are from different branches; respectively philosophy, cinema and Tibetan Buddhism; which is thought to provide a discussion on the new perspectives about the spiritual qualities of music. Finally, the music type discussed in the paper is pure music, which addresses the music without words, a subject or a visual representation. In order to constitute a base for the discussion, the books of the three scholars were compiled and their thoughts about music were analysed with the document analysis method, which is used in qualitative research. The films of Tarkovsky were additionally analysed with the same method due to his being a visual artist.
Saf müzik, herhangi bir sözel veya görsel içeriğe sahip olmadan, zihin ve bedene derin ve anında nüfuz edebilecek bir güce sahiptir. Bu sanat, ayrıca, insanlara kendilerinin ve evrenin doğasının derinliklerine dair bir farkındalık sağlayabilir mi? Ya da bütünüyle özgür ve sonsuz olma duygusunu harekete geçirebilir mi? Özetle, müziğe insanlara ruhani nitelikler verme gücünü ithaf edebilir miyiz; ya da daha doğru bir ifade ile, insanların müzik yoluyla ruhani yanlarını keşfetmeleri mümkün olabilir mi? Bu çalışmada, müziğin ruhani yanı ve ruhani özellikler kazandırmadaki rolü tartışılacaktır. Arthur Schopenhauer, Andrei Tarkovski ve Sogyal Rinpoche bu tartışmaya yön vereceklerdir. Sırasıyla felsefe, sinema ve Tibet Budizmi alanlarında uzmanlaşmış bu üç kişinin müziğin ruhani yanına ilişkin yeni perspektifler sunacakları düşünülmektedir. Son olarak, çalışmada tartışılan müzik; söz, konu veya görsel temsil içermeyen saf müzik ile sınırlıdır. Tartışmaya bir temel oluşturmak için üç düşünürün kitapları derlenmiş ve müziğe ilişkin görüşleri nitel araştırmalarda kullanılan doküman analizi yöntemi ile analiz edilmiştir. Görsel bir sanatçı olması nedeniyle, Tarkovsky’nin filmleri de aynı yöntem ile analiz edilmiştir.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Music |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | December 1, 2020 |
Submission Date | August 24, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 7 Issue: 2 |