Temelde içsel güç anlamına gelen seishin, Japon sanatları ve bu sanatların aktarımında önemli yeri bulunan bir kavramdır. Dayanıklılık, güçlü irade, niyet, metanet, sıkı çalışma ve zihinsel güç gibi özelliklere sahip olmakla ilgili olan seishin, uzun yıllar süren disiplinli eğitim sayesinde kazanılan bir insani niteliktir. Bu çalışma, kritik bir zihin/beden ayarlanması ve dönüştürülmesi süreci gerektiren nihonbuyō eğitimi bağlamında seishin’i kazanmanın ayrıntılarını ortaya koymayı amaçlamaktadır. Nihonbuyō, 17. yüzyılda kendinden önce gelen türlerden çeşitli öğelerin alınıp yorumlanmasıyla ortaya çıkan, 20. yüzyılda Japonya dışındaki formlardan da etkilenerek günümüze kadar gelişen yaşayan bir tiyatro/dans geleneğidir. Çalışmadaki tartışma, esas olarak araştırmacı tarafından Mayıs 2022 ile Mart 2023 tarihleri arasında Kyoto’da (Japonya) gerçekleştirilen alan çalışması sırasında katılımcı gözlem yöntemiyle toplanan verilere dayanmaktadır. Nihonbuyō eğitimi, ustanın aslına sadık şekilde taklit edilmesi yoluyla öğrenilen önceden belirlenmiş hareket kalıplarının (kata) tekrarına dayanır. Ustanın örnek alınacak bir model olarak görüldüğü ve özneler arası bir nitelik taşıyan bu süreçte amaç, seishin niteliğinin ustadan çırağa bedenleşme (embodiment) yoluyla aktarımıdır. Bu süreçte icracılar, kata’nın tekrarı aracılığıyla bir alıcılık (receptivity) durumuna girerek hareketi tetiklemek için gereken gücü iradeleriyle üretmek yerine kendiliğinden gelen gücü davet etme yetisine sahip olurlar.
TUBİTAK 2219 Yurtdışı Doktora Sonrası Araştırma Burs Programı
1059B192001007
Seishin, which basically refers to inner strength, is a concept that occupies a prominent place within Japanese arts and their transmission. It is a human quality related to possessing traits such as endurance, strong will, intention, fortitude, hard work, and mental power, which are gained through long years of disciplined training. This study aims to disclose the details of acquiring seishin in the context of nihonbuyō training, which requires a critical process of mind/body adjustment and transformation. Nihonbuyō is a living theater/dance tradition that appeared in the 17th century by taking and interpreting elements from previous genres and has been developed until today also by being influenced by non-Japanese forms in the 20th century. The discussion in the study is mainly based on the data collected via the method of participant observation during the researcher’s fieldwork, which was conducted in Kyoto (Japan) between May 2022 and March 2023. The training of nihonbuyō depends on the repetition of already set patterns of movement (kata) that are learned through faithful imitation of the master. This process, which bears an intersubjective quality and in which the master is considered a model to emulate, aims at the transmission of the quality of seishin from master to disciple through embodiment. In this process, via the repetition of kata, the performers enter a state of receptivity so that they do not produce strength by their own volition but become able to invite the strength per se to induce movement.
1059B192001007
| Primary Language | Turkish |
|---|---|
| Subjects | Music (Other) |
| Journal Section | Research Article |
| Authors | |
| Project Number | 1059B192001007 |
| Publication Date | June 30, 2025 |
| Submission Date | February 6, 2025 |
| Acceptance Date | May 7, 2025 |
| Published in Issue | Year 2025 Volume: 12 Issue: 1 |