Review
BibTex RIS Cite

Arpın Yapısal Gelişimi Bağlamında Barok, Klasik ve Romantik Dönem Arp Konçertoları

Year 2025, Volume: 12 Issue: 1, 473 - 483, 30.06.2025
https://doi.org/10.26650/CONS2025-1647286

Abstract

Bu çalışma, arp repertuvarı arasından seçilmiş önemli konçertoları, çalgının tarihsel gelişimi bağlamında değerlendirmektedir. Çalgının teknik evriminin Barok, Klasik ve Romantik dönemlerde yazılmış arp konçertoları üzerindeki etkilerini araştırmaktadır. Barok Dönemde arp, çoğunlukla eşlikçi bir çalgı olarak kullanılmış, pedal mekanizmasının gelişmemiş olması ve arpın tını özellikleri nedeniyle solo eserler sınırlı kalmıştır. Klasik Dönemde ise, çalgının gelişmesi ile birlikte solo bir enstrüman olarak öne çıkmıştır. Romantik Dönemde arp repertuvarı zirveye ulaşmış, melodik zenginlik ve teknik beceriyle dikkat çekmiştir. Çalışma, dönemin belirgin özelliklerine paralel olarak arp için yazılmış konçertoların gelişimini ve transkripsiyonları doküman analizi yöntemiyle ele alarak, çalgının eğitimine katkı sağlamayı amaçlamaktadır. Bu çalışmada, Barok dönem repertuvarının sınırlılıklarını aşmak amacıyla gerçekleştirilen transkripsiyonların önemi vurgulanmıştır. Transkripsiyon sürecinde ortaya çıkan dönemsel üslup farklarının, yorum pratiği üzerinde nasıl bir karmaşaya yol açtığı incelenmiş; bu durumun hem nedenleri hem de sonuçları değerlendirilmiştir. Ayrıca çalışma, arp repertuvarında pedagojik ve sanatsal açıdan önemli bir yere sahip olan konçertoların zaman içerisinde nasıl daha özgür, biçimsel olarak esnek yapılara dönüştüğünü ortaya koymaktadır.

References

  • Aktaş, Y. (2017). Türk müziği eğitiminde repertuvar dersinin yeri ve önemi. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 10(ERTE Özel Sayısı), 71-81. https://doi.org/10.12780/usaksosbil.373855 google scholar
  • Clark, S. (2006). The Handel Harp Concerto: Another Point of View. American Harp Journal, 20(3), 29–34. google scholar
  • Gül, A. C. (2015). Solo konçerto bestecisi olarak Antonio Vivaldi: Vivaldici solo konçerto ve Vivaldi RV 484 Mi minör fagot konçertosunun ayrıntılı analizi. Afyon Kocatepe Üniversitesi Akademik Müzik Araştırmaları Dergisi, 1(2), 1-12. google scholar
  • Hüseynova, G. (2014). Arp çalgısının tarihçesi üzerine bir inceleme. Akademik Bakış Uluslararası Hakemli Sosyal Bilimler Dergisi, (44). https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/382851 google scholar
  • Jurek, B. (1979). Le Baroque et le Rococo en musique. International Review of the Aesthetics and Sociology of Music,207-214. google scholar
  • Luzzati, C. (2023). Playing French Baroque harpsichord music on the harp. The American Harp Journal, 36-51. google scholar
  • Moore, K. B. (2009). A guide to authentic performance practice in Handel's harp concerto in B-flat, Concerto VI, Op. 4. American Harp Journal, 22(2). google scholar
  • Owens, A. (2014). The evolution of the Romantic harp. Journal of the American Harp Society, 62(2), 45-58. google scholar
  • Rimmer, J. (1963). Harps in the Baroque era. Proceedings of the Royal Musical Association, 90, 59-75. https://www.jstor.org/stable/766006 google scholar
  • Sherman, L. (2012). J.S. Bach on the harp. The American Harp Journal, 23(4), 26-33. google scholar
  • Stahlhut, J. A. (2021). Jacy Stahlhut, senior harp recital. Program Notu. google scholar
  • Clark, S. (2007). The harp in the orchestra: 1607-1801. The American Harp Journal, 21(1), 29-34. google scholar
  • Rushby, S. (2021). Developing wider listening: The Classical period. Music Teacher, 100(4), 1. google scholar
  • Cleary, M. C. (2016). The'harpe organisée', 1720-1840: rediscovering the lost pedal techniques on harps with a single-action pedal mechanism (Doktora Tezi, Leiden University). https://scholarlypublications.universiteitleiden.nl/access/item%3A2886769/view google scholar
  • Dentith, J. L. (2009). Romantic and impressionist style in the harp repertoire of Marcel Tournier (Yüksek lisans tezi, The Pennsylvania State University The Graduate School School of Music). https://etda.libraries.psu.edu/files/final_submissions/3045 google scholar
  • Dunnell, R. C. (1997). Mozart's Concerto for Flute and Harp, K. 299: A reflection of the socio-musical world of 1770s Paris (Doktora tezi, The University of North Carolina at Greensboro). https://www.proquest.com/openview/88e15fb04f2945b6399bf195ed019a51/1? pq-origsite=gscholar&cbl=18750&diss=y google scholar
  • Girgin, M. (2018). Mozart'ın soprano, piyano ve orkestra için K. 505 "Ch'io mi scordi di te?" konser aryasının yönetimine ilişkin teknik ve müzikal değerlendirme (Tez No: 559399) [Yüksek lisans tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi, Güzel Sanatlar Enstitüsü, Müzik Ana Sanat Dalı]. Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı Tez Merkezi. google scholar
  • Chiang, I. C. (2010). A historical technique from a modern perspective: The transcription scordatura in Mozart's Sinfonia Concertante for Violin, Viola and Orchestra in E-flat major, K. 364 (Yüksek lisans tezi, University of Cincinnati). https://www.proquest.com/ openview/b70d29b31e98373dcbcc37891225ccd6/1?pq-origsite=gscholar&cbl=18750 google scholar
  • Aubat-Andrieu, M., Bancaud, L., Barbé, A., & Breschand, H. (2019). Guide to the Contemporary Harp. Indiana University Press. google scholar
  • Bellido, J. R. H. (2005). Cadencia No.4 para el Concierto de flauta, arpa y orquesta K299 de W.A. Mozart. José Ramón Hernández Bellido. google scholar
  • Best, T., & Gudger, W. D. (2002). Handel Concerto for Harp and Orchestra B-flat major op. 4/6 HWV 294 Solo Harp Part. Barenreiter. google scholar
  • Boran, İ., & Şenürkmez, K. Y. (2015). Kültürel tarih ışığında çoksesli Batı müziği. Yapı Kredi Kültür Sanat Yayıncılık. google scholar
  • Grandjany, M. (1933). Concerto en si bemol de G.F. Handel. Durand S.A. google scholar
  • Jongen, J. (1954). Cadences pour le Concerto de Flute et Harpe. Brogneaux. google scholar
  • Keefe, S. P. (Ed.). (2005). The Cambridge companion to the concerto. Cambridge University Press. google scholar
  • Le Dentu, O. (1982). Concerto In Bb (For Lever Harp) By Handel. Gérard Billaudot. google scholar
  • Mozart, W. A. (1778), Flute and Harp Concerto. Leipzig: Breitkopf und Härtel. google scholar
  • Reinecke, C. (1885). Drei Kadanzen für Flöte und Harfe. Breitkopf und Härtel. google scholar
  • Rensch, R. E. (2007). Harp history: Performance and techniques through the centuries. Indiana University Press. google scholar
  • Rensch, R. (2017). Harps and harpists. Indiana University Press. google scholar
  • Roberts, B. L. (2017). The triple harp: The unsung hero of harp history. google scholar
  • Roeder, M. T. (1994). A history of the concerto. Hal Leonard Corporation. google scholar
  • Rosen, C. (1988). Sonata forms (Revised Edition). W.W. Norton & Company. google scholar
  • Sachs, C. (2012). The history of musical instruments. Courier Corporation. google scholar
  • Salzedo, C. (1960). Concerto In B Flat By Handel. G. Schirmer. google scholar
  • Sözer, V. (1996). Müzik, ansiklopedik sözlük. Remzi Kitapevi. google scholar
  • Taylor, R., & Taylor, J. E. (1836). The London and Edinburgh Philosophical Magazine and Journal of Science. University of London. google scholar
  • Thomas, J. (1910). Handel For Harp and Piano Concerto No.6 in B-flat major, HWV 294, Harp. Hutchings & Romer. google scholar
  • von Ahn Carse, A. (1964). The history of orchestration (Vol. 1258). Courier Corporation. google scholar
  • Zingel, H. J. (1992). Harp music in the nineteenth century. Indiana University Press. google scholar

Harp Concertos of the Baroque, Classical, and Romantic Periods in the Context of the Structural Development of the Harp

Year 2025, Volume: 12 Issue: 1, 473 - 483, 30.06.2025
https://doi.org/10.26650/CONS2025-1647286

Abstract

This study evaluates significant concertos selected from the harp repertoire within the context of the instrument's historical development. It investigates the impact of the harp’s technical evolution on harp concertos composed during the Baroque, Classical, and Romantic periods. In the Baroque Period, the harp was predominantly used as an accompaniment, and due to the underdevelopment of its pedal mechanism and its tonal characteristics, solo works for the instrument were limited. During the Classical Period, however, the development of the harp allowed it to emerge as a solo instrument. In the Romantic Period, the harp repertoire reached its peak, characterized by melodic richness and technical prowess. This study aims to contribute to harp education by examining the development of concertos written for the harp and their transcriptions through document analysis, in parallel with the distinctive characteristics of each period. It highlights the significance of transcriptions made to expand the limited Baroque repertoire. Furthermore, it explores how stylistic discrepancies between historical periods have led to interpretive complexities during the transcription process, assessing both their causes and consequences. Lastly, the study reveals how concertos holding a critical pedagogical and artistic role in the harp repertoire have gradually evolved into freer and more flexible formal structures over time.

References

  • Aktaş, Y. (2017). Türk müziği eğitiminde repertuvar dersinin yeri ve önemi. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 10(ERTE Özel Sayısı), 71-81. https://doi.org/10.12780/usaksosbil.373855 google scholar
  • Clark, S. (2006). The Handel Harp Concerto: Another Point of View. American Harp Journal, 20(3), 29–34. google scholar
  • Gül, A. C. (2015). Solo konçerto bestecisi olarak Antonio Vivaldi: Vivaldici solo konçerto ve Vivaldi RV 484 Mi minör fagot konçertosunun ayrıntılı analizi. Afyon Kocatepe Üniversitesi Akademik Müzik Araştırmaları Dergisi, 1(2), 1-12. google scholar
  • Hüseynova, G. (2014). Arp çalgısının tarihçesi üzerine bir inceleme. Akademik Bakış Uluslararası Hakemli Sosyal Bilimler Dergisi, (44). https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/382851 google scholar
  • Jurek, B. (1979). Le Baroque et le Rococo en musique. International Review of the Aesthetics and Sociology of Music,207-214. google scholar
  • Luzzati, C. (2023). Playing French Baroque harpsichord music on the harp. The American Harp Journal, 36-51. google scholar
  • Moore, K. B. (2009). A guide to authentic performance practice in Handel's harp concerto in B-flat, Concerto VI, Op. 4. American Harp Journal, 22(2). google scholar
  • Owens, A. (2014). The evolution of the Romantic harp. Journal of the American Harp Society, 62(2), 45-58. google scholar
  • Rimmer, J. (1963). Harps in the Baroque era. Proceedings of the Royal Musical Association, 90, 59-75. https://www.jstor.org/stable/766006 google scholar
  • Sherman, L. (2012). J.S. Bach on the harp. The American Harp Journal, 23(4), 26-33. google scholar
  • Stahlhut, J. A. (2021). Jacy Stahlhut, senior harp recital. Program Notu. google scholar
  • Clark, S. (2007). The harp in the orchestra: 1607-1801. The American Harp Journal, 21(1), 29-34. google scholar
  • Rushby, S. (2021). Developing wider listening: The Classical period. Music Teacher, 100(4), 1. google scholar
  • Cleary, M. C. (2016). The'harpe organisée', 1720-1840: rediscovering the lost pedal techniques on harps with a single-action pedal mechanism (Doktora Tezi, Leiden University). https://scholarlypublications.universiteitleiden.nl/access/item%3A2886769/view google scholar
  • Dentith, J. L. (2009). Romantic and impressionist style in the harp repertoire of Marcel Tournier (Yüksek lisans tezi, The Pennsylvania State University The Graduate School School of Music). https://etda.libraries.psu.edu/files/final_submissions/3045 google scholar
  • Dunnell, R. C. (1997). Mozart's Concerto for Flute and Harp, K. 299: A reflection of the socio-musical world of 1770s Paris (Doktora tezi, The University of North Carolina at Greensboro). https://www.proquest.com/openview/88e15fb04f2945b6399bf195ed019a51/1? pq-origsite=gscholar&cbl=18750&diss=y google scholar
  • Girgin, M. (2018). Mozart'ın soprano, piyano ve orkestra için K. 505 "Ch'io mi scordi di te?" konser aryasının yönetimine ilişkin teknik ve müzikal değerlendirme (Tez No: 559399) [Yüksek lisans tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi, Güzel Sanatlar Enstitüsü, Müzik Ana Sanat Dalı]. Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı Tez Merkezi. google scholar
  • Chiang, I. C. (2010). A historical technique from a modern perspective: The transcription scordatura in Mozart's Sinfonia Concertante for Violin, Viola and Orchestra in E-flat major, K. 364 (Yüksek lisans tezi, University of Cincinnati). https://www.proquest.com/ openview/b70d29b31e98373dcbcc37891225ccd6/1?pq-origsite=gscholar&cbl=18750 google scholar
  • Aubat-Andrieu, M., Bancaud, L., Barbé, A., & Breschand, H. (2019). Guide to the Contemporary Harp. Indiana University Press. google scholar
  • Bellido, J. R. H. (2005). Cadencia No.4 para el Concierto de flauta, arpa y orquesta K299 de W.A. Mozart. José Ramón Hernández Bellido. google scholar
  • Best, T., & Gudger, W. D. (2002). Handel Concerto for Harp and Orchestra B-flat major op. 4/6 HWV 294 Solo Harp Part. Barenreiter. google scholar
  • Boran, İ., & Şenürkmez, K. Y. (2015). Kültürel tarih ışığında çoksesli Batı müziği. Yapı Kredi Kültür Sanat Yayıncılık. google scholar
  • Grandjany, M. (1933). Concerto en si bemol de G.F. Handel. Durand S.A. google scholar
  • Jongen, J. (1954). Cadences pour le Concerto de Flute et Harpe. Brogneaux. google scholar
  • Keefe, S. P. (Ed.). (2005). The Cambridge companion to the concerto. Cambridge University Press. google scholar
  • Le Dentu, O. (1982). Concerto In Bb (For Lever Harp) By Handel. Gérard Billaudot. google scholar
  • Mozart, W. A. (1778), Flute and Harp Concerto. Leipzig: Breitkopf und Härtel. google scholar
  • Reinecke, C. (1885). Drei Kadanzen für Flöte und Harfe. Breitkopf und Härtel. google scholar
  • Rensch, R. E. (2007). Harp history: Performance and techniques through the centuries. Indiana University Press. google scholar
  • Rensch, R. (2017). Harps and harpists. Indiana University Press. google scholar
  • Roberts, B. L. (2017). The triple harp: The unsung hero of harp history. google scholar
  • Roeder, M. T. (1994). A history of the concerto. Hal Leonard Corporation. google scholar
  • Rosen, C. (1988). Sonata forms (Revised Edition). W.W. Norton & Company. google scholar
  • Sachs, C. (2012). The history of musical instruments. Courier Corporation. google scholar
  • Salzedo, C. (1960). Concerto In B Flat By Handel. G. Schirmer. google scholar
  • Sözer, V. (1996). Müzik, ansiklopedik sözlük. Remzi Kitapevi. google scholar
  • Taylor, R., & Taylor, J. E. (1836). The London and Edinburgh Philosophical Magazine and Journal of Science. University of London. google scholar
  • Thomas, J. (1910). Handel For Harp and Piano Concerto No.6 in B-flat major, HWV 294, Harp. Hutchings & Romer. google scholar
  • von Ahn Carse, A. (1964). The history of orchestration (Vol. 1258). Courier Corporation. google scholar
  • Zingel, H. J. (1992). Harp music in the nineteenth century. Indiana University Press. google scholar
There are 40 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Music (Other)
Journal Section Derleme
Authors

Gözde Ece Yavaş Öztürk 0000-0001-5458-5671

Publication Date June 30, 2025
Submission Date February 26, 2025
Acceptance Date June 13, 2025
Published in Issue Year 2025 Volume: 12 Issue: 1

Cite

APA Yavaş Öztürk, G. E. (2025). Arpın Yapısal Gelişimi Bağlamında Barok, Klasik ve Romantik Dönem Arp Konçertoları. Konservatoryum, 12(1), 473-483. https://doi.org/10.26650/CONS2025-1647286